SME

Pred 20 rokmi bola kampaň autentická

Dnes je kampaň len o marketingu a šikovnosti reklamných agentúr, zhodujú sa bývalí politici VPN, KDH a KSS.

(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Žiadne bilbordy, len obyčajné letáky a mítingy na námestiach a v kultúrnych domoch. Taká bola predvolebná kampaň pred dvadsiatimi rokmi.

BRATISLAVA. Za komunizmu sa chodilo na voľby povinne, takže účasť spravidla prekročila 99 percent. Aj prvé slobodné voľby po páde totalitného režimu, ktoré sa konali 8. a 9. júna 1990, pritiahli veľké množstvo Slovákov - viac ako 95 percent. Rozdiel bol v tom, že ľudia nešli voliť preto, že museli, ale preto, že chceli a želali si zmenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posielali si telegramy

„Bolo cítiť duch novembra, čo bola aj kľúčová téma volieb - či sa potvrdí porevolučný vývoj, alebo nie," hovorí Peter Zajac, ktorý bol jedným z lídrov VPN. Išlo o prvú kampaň, strany nemali takú techniku ako dnes. Neexistoval internet, počítače boli v plienkach.

SkryťVypnúť reklamu

„Neboli ani bilbordy, vtedy sme si posielali telegramy, " hovorí súčasný kandidát z OKS na kandidátke Mostu-Híd. Vtedy nekandidoval a bol skôr straníckym stratégom.

VPN oslovovala voličov hlavne menšími plagátmi, ktoré vyrábali ručne, mala aj vlastné noviny Verejnosť.
„Bol to občiansky spôsob vedenia kampane, bola spontánna a autentická. Mítingy s ľuďmi boli bezprostredné, trochu to pripomínalo ľudové veselice," spomína Zajac.

Americkí poradcovia

Do sídla VPN prišli ľudia z amerických mimovládok, ktorí chceli robiť klasickú kampaň západného typu. Veľká zmena bola pre nich dobrodružstvo. „Boli veľmi milí, ale zároveň to bolo aj trošku komické. Na Slovensku by to vtedy nefungovalo," myslí si Zajac.

VPN zvolila mäkkú formu kampane so sloganmi ako Šanca pre Slovensko alebo Dobré ráno, Slovensko. „Viacerí sa nám čudovali, ako môžeme ísť po rokoch komunizmu s takou kampaňou. Ľudia však začínali pociťovať radikálnosť zmien, takže sme nechceli ešte viac pritvrdzovať," vysvetľuje Zajac.

SkryťVypnúť reklamu

VPN voľby vyhrala, dostala takmer 30 percent hlasov. „Ukázalo sa, že kampaň bola úspešná. Občianske fórum robilo v Česku veľmi agresívnu kampaň, hlavne proti komunistom to prepálili, čo sme si my nemohli dovoliť," tvrdí Zajac.

Nesúvisela mäkšia kampaň aj s účasťou viacerých komunistov na kandidátke VPN?

„Nie, skôr s mentalitou našich ľudí. Mali sme na kandidátke aj komunistov, ale skôr tých, čo boli po roku 1968 vyhodení zo strany, alebo sami zložili legitimácie. Bohužiaľ, neskôr sa skoro všetci pridali k Mečiarovi," dodal Zajac.

Stop komunistom

Aj KDH malo západných poradcov, vyslali ich sesterské strany - najmä rakúski ľudovci a britskí konzervatívci. Ich techniky u nás nefungovali.

„Napríklad nám poradili, aby sme na východnom Slovensku hádzali do schránok malé letáky, čo je dnes bežné. Vtedy to ľudia vnímali negatívne, že im vnikáme do súkromia," spomína bývalý predseda KDH Ján Čarnogurský.

SkryťVypnúť reklamu

Na ústredný slogan, s ktorým išlo KDH do volieb, si už ani nespomína. „Všetky politické strany sa len zoznamovali so základnými technikami kampane. Aj heslá jednotlivých strán sa len rodili," hovorí Čarnogurský.
Voličov oslovovali hlavne na mítingoch. „Nemuseli sme pozývať zabávačov, ľudia chodili zo záujmu."

Kampaň kresťanských demokratov bola na rozdiel od VPN oveľa konfrontačnejšia, najmä voči komunistom. Čarnogurský hovorí, že bolo chybou, že za KDH nemohol kandidovať ani jeden bývalý člen strany.

„Z kandidátky musel napríklad odísť primátor Zlatých Moraviec, ktorý bol veľmi schopný človek. V roku 1968 vstúpil do strany, z ktorej po okupácii vystúpil."

KDH napokon skončilo vo voľbách druhé, dostalo necelých 20- percent. Nebolo to po rokoch represií a potláčania náboženských slobôd málo?

SkryťVypnúť reklamu

„Bol to najlepší volebný výsledok KDH za celých dvadsať rokov od revolúcie. VPN navyše chodil na mítingy podporiť prezident Havel, čo sme nepovažovali za férové," povedal Čarnogurský.

Batoh minulosti

Milan Ftáčnik patril po revolúcii k mladému, progresívnemu krídlu KSS. V januári 1990 sa stal predsedom strany Peter Weiss, s ktorým neskôr dlhé roky pôsobili aj v SDĽ.

„Vedeli sme, že komunisti nezostanú pri moci, batoh minulosti bol príliš ťažký a nedal sa zhodiť zo dňa na deň. Skôr išlo o to obhájiť pozíciu radových členov strany, ktorí sa nedopustili nijakých neprávostí."

Hovorí, že nechceli prezliekať kabáty, skôr ukázať, že nie všetci komunisti sú ako špičky vedenia strany, ktoré poznali ľudia z televízie. „Vtedy bolo v móde byť pravicou. Keďže sa nemal kto zastať ľavicového zmýšľania, snažili sme sa o určitú rovnováhu. Bolo nám jasné, že musia byť slobodné voľby, trhová ekonomika, ale so sociálnym akcentom," povedal Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Ani on si na ústredné heslo kampane už nepamätá. „Ale mali sme také veľké písmeno L ako symbol ľavice, pod tým bol nápis KSS. S ľuďmi sme sa stretávali na mítingoch v kultúrnych domoch, boli vždy plné. Vtedy žili všetci politikou a zaujímali sa o to, kto a čo im ponúka." KSS skončila štvrtá, tesne za SNS. Dostala viac ako 13 percent.

Bilbordy ako maľovanky

Zajac, Čarnogurský a Ftáčnik sa zhodujú, že dnes sú kampame a voľby len o marketingu. „Kampaň sa zúžila do oznamov v podobe akýchsi násteniek, bilbordy nemajú výpovednú hodnotu. Predtým sme sa stretávali s ľuďmi z mäsa a kostí, dnešné bilbordy sú detské maľovanky, ktoré sa snažia zaretušovať realitu," hovorí Zajac.

„Predtým to bolo o masových mítingoch, dnes je to hlavne o šikovnosti reklamných agentúr," hovorí Čarnogurský. „Dnes sa k ľuďom preniká ako k niekomu, komu ponúkate produkty. O slove ako marketing sme vtedy ani nerozmýšľali," spomína Ftáčnik.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 741
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 916
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 352
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 839
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 806
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 454
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu