Deficit, deficit, deficit
Toto je posledný víkend, keď sa vláda môže tváriť, že európska dlhová kríza sa krajiny priamo netýka. Rýchlo po voľbách sa dozvieme strážené verejné tajomstvá - ako naozaj hospodáril štát vlani a aká je predpoveď na tento rok. Ani jedno, ani druhé nebude optimistické čítanie. Daňové príjmy sa vyvíjajú zle, prudko sa zhoršuje hospodárenie samospráv.
Situáciu novej vláde bude komplikovať i to, že nemá na čo nadviazať. Minister financií Ján Počiatek prípravu rozpočtu vo volebnom roku vypustil. O takomto čase už mala prebiehať diskusia o výdavkoch i príjmoch, mali sa pripravovať zmeny zákonov, ktoré by s verejnými financiami súviseli. Neistotu zvyšuje aj to, ako sa eurozóna postaví k nedisciplinovanosti Slovenska a nedodržaniu tohtoročného rozpočtového plánu.
Štátu nezostali rezervy a ročne si musí požičať na krytie deficitu viac, ako minie na zdravotníctvo. Je odkázaný na krehkú dôveru bánk. Nová vláda ich okamžite musí presvedčiť, že sa pripojí k vlne rozpočtových úspor a bude musieť zaujať definitívne stanovisko i k obrannému valu eurozóny. Znamená to tvrdý viacročný program úspor, možno i zvyšovanie daní.
Bez reforiem nie je práca
Nezamestnanosť sa po kríze stabilizuje, ale 15 percent ľudí bez práce dobrá správa nie je. Mnohí, ktorých o zamestnanie pripravila recesia, zostanú doma dlhodobo. Oživenie ekonomiky u nás najviac závisí od toho, ako sa bude dariť ostatným v Európe. Ale aj doma je čo robiť, hoci výsledky nebudú okamžité.
Slovenská ekonomika sa síce vrátila k rastu, ale investície stagnujú a domácim podnikateľom nepomáha ani opatrnosť spotrebiteľov. Krajina stráca konkurenčnú schopnosť, o inovatívnom potenciáli je skôr škoda hovoriť. Zlepšiť strednodobú perspektívu môžu iba ďalšie reformy - na školách, súdoch aj úradoch práce.
Vláda musí znížiť vysoké zaťaženie práce, aj na úkor zvyšovania iných daní. Posilniť konkurenciu v službách pre nezamestnaných a ich vzdelávaní. Vytvoriť matkám s deťmi vhodné podmienky na prácu a motivovať zamestnávateľov k ústretovosti k rodine. Inak sa pokrízová miera nezamestnanosti zmení na chronickú.
Rado Baťo, komentátor denníka SME
Čo spraviť so súdmi?
Máloktorá oblasť utrpela za súčasnej koalície také škody, ako súdnictvo. Tu je desať krokov, ktoré by mal nový premiér spraviť čím skôr, ak ho chce dať trochu dokopy:
1. zobrať ministerstvo z rúk HZDS. Aj keby sa Vladimír Mečiar mal opäť stať súčasťouvládnej koalície, nesmie premiér dovoliť, aby justíciu ďalej ovládala skupina okolo Štefana Harabina.
2. vymeniť členov Súdnej rady. Vláda a parlament môžu odvolať po troch členoch, ktorých menujú.
3. nanovo upraviť disciplinárne konania, zabrániť šikanóznym stíhaniam a ujasniť, za aký prešľap možno udeliť postih.
4. pokúsiť sa začať pred Ústavným súdom konanie o ústavnosti Harabinovej voľby. Dôvod? Harabin kandidoval v čase, keď mal pozastavený výkon sudcovskej funkcie, navyše Mojmír Mamojka priznal, že voľba bola politickou dohodou.
5. zaviesť reálne protikorupčné opatrenia. Dôležité je, aby sudcovia stratili pocit beztrestnosti.
6. zverejňovať rozhodnutia na internete. Prispeje to k väčšej verejnej kontrole rozhodovania, čo vytvorí tlak na jeho kvalitu.
7. umožniť špecializáciu sudcov. Zabrániť by sa tým malo prekladaniu sudcov na agendu, ktorej nerozumejú.
8. zmeniť výber nových sudcov. Dnes sa z justície stáva rodinný podnik, vstup zvonka sa komplikuje podmienkou, že majú prednosť justiční čakatelia.
9. porátať sa s antidiskriminačnými žalobami. Na úvod by štát mohol zverejniť zoznam žalujúcich a zabezpečiť, aby nemali funkcie v správe súdov.
10. začať analyzovať možnosti, ako súdnictvo od základov prečistiť.⋌
Lukáš Fila, zástupca šéfredaktora denníka SME
Maďarsko a naša menšina
Minister Kňažko musel svojho času premiérovi Mečiarovi povedať, že Rumunsko je krajina, a nie nadávka. Nový minister zahraničných vecí by už nemal nášho premiéra upozorňovať, že Viktor Orbán je premiér susedného štátu a nie strašiak. Ak aj predseda vlády susedného štátu, s ktorým je Slovensko v integračnom a bezpečnostnom zoskupení, presadzuje politické ciele, ktoré nie sú z hľadiska štátneho záujmu republiky prijateľné, je potrebné ich efektívne neutralizovať na príslušných fórach.
Argument, že legislatíva v Maďarsku porušuje zásady medzinárodného práva a princípy susedskej politiky EÚ, je potrebné uplatniť na pôde Benátskej komisie a únie. Aspoň tak, ako to praktizovala druhá Dzurindova vláda. Nový premiér musí viesť vládu i koaličnú väčšinu tak, aby Slovenská republika splnila všetko, čo je z hľadiska medzinárodného práva povinná poskytnúť menšinám. Komplexný zákon o menšinách, ktorý by upravil otvorené otázky, novému premiérovi umožní, aby vo vzťahoch s Maďarskom vystupoval ako predstaviteľ všetkých občanov, bez ohľadu na ich národnosť.
Infraštruktúra verejného záujmu
Veľký počet korupčných káuz a klientelistických škandálov svedčí, že sa výrazne oslabila inšfraštruktúra, ktorá je potrebná, aby tri základné moci v štáte konali vo verejnom záujme. Nový premiér by mal byť garantom, že v dohľadnom čase vznikne komplexný akčný plán obnovy a posilnenia vládnutia vo verejnom záujme.
Po konzultáciách s reprezentáciou podnikateľov a obchodných komôr je potrebné prijať zákony, ktoré by znemožňovali, či podstatne sťažovali uplatňovanie klientelistických a korupčných praktík vo verejných súťažiach a vo verejnom obstarávaní. Po štyroch rokoch zatajovania na všetkých úrovniach je potrebné nielen obnoviť, ale aj nanovo upraviť uplatňovanie zásady transparentnosti vo verejnom živote. Premiér a vláda musia ísť príkladom.
V rokovacom poriadku parlamentu je potrebné prijať zmeny, ktoré by vylúčili možnosť nepriamej novelizácie a prijímania vládnych predlôh cez pozmeňovacie návrhy poslancov predkladané v druhom čítaní v poslednej chvíli.
Marián Leško, komentátor denníka SME

Beata
Balogová
