SME

Detí v domovoch vlani ubudlo, obavy z nárastu sa nepotvrdili

Detí v detských domovoch vlani mierne ubudlo. Minulý rok žilo v domovoch podľa štatistík ministerstva práce 4098 detí, čo je o takmer dve stovky menej ako rok predtým.

BRATISLAVA. Ústredie práce zároveň tvrdilo, že žiaden z ôsmich krajov nezaznamenal ich výrazný nárast. Obavy časti odborníkov zo zvyšovania počtu "domovákov" po strate zamestnania rodičov v dôsledku hospodárskej krízy nepotvrdili ani viacerí zástupcovia domovov.

K častým dôvodom odobratia dieťaťa z rodiny síce patrí podľa skorších analýz strata práce, minuloročný rast nezamestnanosti však nevyvolal výraznejšie prírastky v domovoch.

Mierne sa dokonca zvýšil počet detí, ktoré sa vrátili do pôvodnej rodiny. Kapacita vo väčšine zariadení je pritom naplnená. Odborníci už dlhodobo upozorňujú, že na Slovensku chýba dostatok profesionálnych rodín, kde deti vyrastajú v lepších podmienkach ako v tradičnom domove.

SkryťVypnúť reklamu

Detí nepribudlo

"Počet detí sa dramaticky nezvýšil, rovnako to platí pre celý kraj," povedal ČTK riaditeľ Detského domova v Bernolákove pri Bratislave Ján Kuzár. Poznamenal, že niekoľko mesiacov v roku majú kapacitu naplnenú, inokedy evidujú niekoľko voľných miest. Podobná situácia je aj v Detskom domove v Spišskom Štiavniku na východe krajiny. "Ideme v stanovenej kapacite 51 detí, nemali sme výrazný nadstav ani pokles," uviedla riaditeľka zariadenia Margita Váhovská. Problémov s nedostatkom miesta sa neobáva.

Nepriaznivé prognózy o zvyšovaní počtu detí sa nepotvrdili ani v domove vo východoslovenskej Snine. "Naopak, máme znížený stav," povedala sociálna pracovníčka zariadenia Eva Soroková.

Plne obsadení sú vraj v Detskom domove Škovránok v Hnúšti na strednom Slovensku. "Pred minuloročnými Vianocami bolo treba umiestniť viac detí, zriaďovateľ musel dokonca osloviť aj domovy v inom kraji. Situácia sa však stabilizovala," zhodnotila riaditeľka zariadenia Zuzana Fábryová.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia prispievajú menej

Oslovení riaditelia sa zhodli, že sponzorov je po vypuknutí hospodárskej krízy na začiatku vlaňajška menej. "Pokračuje úbytok zo strany jednotlivcov i firiem," uviedla Váhovská. Podporovatelia vraj poskytujú najmä sladkosti či oblečenie na Vianoce alebo Deň detí; niektoré firmy zas poskytujú zľavy na objednané výrobky a služby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 985
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 832
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 173
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 432
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 080
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 630
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 226
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 831
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu