VIERA

Diskriminuje katolícka cirkev ženy?

Anton Srholec tvrdí, že ženy majú právo byť farárkami. Rehoľná sestra si myslí, že do kňazstva by sa aj tak nehrnuli.

ilustračné foto(Zdroj: TASR/AFP)

Nemožnosť vysvätenia žien za katolícke farárky berú odporcovia cirkvi ako dôkaz, že ženy považuje za menejcennejšie než mužov. Cirkev nesúhlasí a argumentuje posolstvom Ježiša Krista či tradíciou. Angažuje sa v nej pritom veľa žien. V roku 2008 bolo na Slovensku podľa údajov Konferencie biskupov Slovenska 2494 rehoľníčok, ďalšie ženy sú aktívne v civilnom živote. Žiadna z nich nemôže byť farárkou. Evanjelická cirkev má v aktívnej službe 348 duchovných, z toho 160 žien, čo je takmer 50 percent.

vadrna.jpg„Ak chce žena nastúpiť do nejakej práce, pričom na jej prijatie sa kladú isté podmienky, nejde o diskrimináciu," vysvetľuje katolícky kaplán Marek Vadrna a dodáva, že všetci pokrstení tvoria takzvané všeobecné kňazstvo, do ktorého patria obe pohlavia. „Kňazstvu, ktoré vykonávajú farári - muži, sa hovorí služobné kňazstvo. Keby bolo niečím viac ako všeobecné, naozaj by šlo o diskrimináciu. Lenže tak to nie je. Služobné kňazstvo je podriadené všeobecnému, pretože kňazi sú služobníci ľudí, nie odlišná či nebodaj vyššia duchovná kvalita."

Boli pri poslednej večeri aj ženy?

Prečo by takými „podriadenými" nemohli byť aj ženy? Vadrna tvrdí, že ide o tradíciu. „Pôvod je v evanjeliu a Kristovom živote. Pri poslednej večeri boli len apoštoli. Keby chcel, aby ženy konali túto službu, povedal by to," vraví Vadrna a argumentuje slovami Jána Pavla II.: „Cirkev nemá právo svätiť ženy, lebo to neurobil Kristus, neodovzdal im apoštolskú následnosť." Katolícky kňaz Anton Srholec nesúhlasí a vraví, že poslednú večeru mnohí vnímajú ako absolutizáciu obrazu od Leonarda da Vinciho, pričom pravda je iná. „Pri večeri boli určite aj ženy, veď ju pripravovali. Keby tam neboli, muži by sedeli pri chlebe, klobáske a pive. Boží zákon hovorí o človeku, nie o mužovi a žene."

kocur.jpgTeológ Miroslav Kocúr si myslí, že zo sociologického hľadiska síce pri vysviacke žien o diskrimináciu zrejme ide, lenže „cirkevné učenie sa odvoláva na Bibliu a tradíciu. Odtiaľ pochádzajú argumenty, ktoré sa za diskrimináciu nepovažujú. Oficiálne učenie sa na to, že Ježiš si nevybral do zboru dvanástich apoštolov žiadnu ženu, díva ako na nespochybniteľný dôkaz nebeskej autority. Fakt, že biblické posolstvo len zrkadlilo úroveň postavenia ženy vo vtedajšom svete, sa neberie do úvahy."

jasko.jpgPodobný názor zastáva aj teológ a publicista Ľubomír Jaško, ktorý tvrdí, že „cirkev dáva väčší akcent na kontinuitu a vernosť starým pravdám." Úradné deklarácie o úlohe žien v cirkvi sú podľa neho zväčša v poriadku, prax je odlišná. „Biskupi a kňazi sú v zajatí zdedených stereotypov. Ženy pre nich znamenajú buď stabilnú súčasť „obecenstva" pri bohoslužbách, alebo servis pre bezproblémový chod cirkevných štruktúr."

Moderná cirkev ženy priamo nedegraduje

pietruchova.jpgFeministka Oľga Pietruchová vysvetľuje, že „cirkev si nevýhodné postavenie žien dokáže vyargumentovať inými princípmi, než tými, ktorými sa riadia demokratické inštitúcie. Ak sa však na RKC pozrieme zvonku ako na ktorúkoľvek inú inštitúciu, ženy diskriminované sú." Argumentuje aj slovami teoloóga Hansa Künga, ktorý v knihe Katolícka cirkev - stručné dejiny, píše: „V našom demokratickom veku sotva nájdeme inú veľkú inštitúciu, ktorá by (...) tak diskriminovala ženy - zákazom antikoncepcie, sobášenia kňazov a vysviacky žien."

grof.jpgPsychológ a religionista Richard Gróf nemožnosť vysvätenia žien za farárky vníma ako diskrimináciu. „Tou je odoprenie možností, prístupných pre jednu skupinu, druhej skupine. Ženy katolíčky sa nielenže nemôžu uchádzať o kňazský stav, ale ani rozhodovať o dôležitých cirkevných otázkach a výkladoch viery. Ich možnosti sú proti mužom obmedzené, nech sa na to pozrieme akokoľvek." Dodáva však, že súčasná cirkev ženy priamo nedegraduje, ani im nesiaha na rozhodovacie práva v rodinnom živote a spoločnosti - s výnimkou práv v RKC samotnej. „V praxi som sa stretol s mnohými katolíckymi rodinami, kde mali hlavné slovo ženy."

Dobyli katedru a skalpel, dobyjú aj oltár?

Stanovisko poskytol aj katolícky duchovný, ktorý nedostal povolenie biskupa vyjadriť sa pre „svetské" médium. Jeho meno neuvádzame, diskrimináciu v konaní cirkvi nevidí: „Aj muži sú potom diskriminovaní, lebo nemôžu porodiť dieťa. Každé pohlavie má svoje danosti. Kňazská služba je náročná. Je to aj boj proti temným silám v prvej línii. Sprevádza ho mučeníctvo či modlitbový zápas v samote. A to nie sú srandy. Je lepšie, že ženy sú od tých hrubostí vzdialené."

Kňaz Jozef Červeň sa v roku 2007 v rozhovore pre SME.sk vyjadril, že „Kristus bol muž, na tom sa už nič nezmení. Keby chcel, aby kňažkami boli aj ženy, tak by slová „toto robte na moju pamiatku" určite ako prvej povedal svojej matke. Nevieme ale, či v tomto smere nenastane vývoj dogmy, pretože práve Ježiš prizval ženy do modliaceho sa spoločenstva." Rehoľná sestra Hermana vraví, že aj keby to bolo možné, len málo žien by prijalo úlohu farárky. Ona sama po tom nikdy netúžila.

srholec.jpgAnton Srholec si myslí, že ženám patrí rovnaké postavenie ako mužom. „Ježíš ukázal, že medzi nimi niet rozdielu, majú rovnaké práva aj povinnosti." Na argument, že kňazstvo je odovzdávané po línii apoštolov, Srholec reaguje, že v cirkvi vtedy boli aj ženy. „Na jej škodu neskôr zodpovednosť a najmä práva prevzali muži. Symbolicky povedané, pred asi 200 rokmi ženy dobyli katedru, pred asi 100 rokmi skalpel, za posledných 50 rokov v niektorých kresťanských zboroch už aj oltár. Kňazstvo pokojne môžu vykonávať aj ženy, príkladom môžu byť evanjelici. Neviem o tom, že by im spadol nejaký kostol preto, že Pánovu večeru slúži žena."

mnisky_tasr_ap.jpg

Rehoľná sestra Hermana: Ženy a muži sa nepredbiehajú

hermana.jpgAko vnímate ženy?

Žena je v prvom rade matka, čo platí aj pre rehoľnú sestru. Ak odmietne materstvo, vymrie národ, ak odmietne poskytnúť hodnoty zo srdca, jej okolie sa stane chudobným.

Rola matky platí aj pre rehoľnú sestru? Nevylučuje sa to?

Nie, mám na mysli duchovné materstvo. Často sa nám stáva, že niekto príde a žiada pomoc. To je obetovanie sa pre iného. Dať život nie dieťaťu, ale človeku, ktorý chce žiť a nevie ako.

Upevňuje postavenie žien v cirkvi patriarchálny model spoločnosti?

Sčasti je to pravda. Veľa kňazov si myslí, že sestry sú dobré na to, aby varili a upratovali faru. Mnohé sú však vzdelané, venujú sa svojim profesiám. Mne je tiež ľúto, že v odboroch, v ktorých sú odborníčky, nie sú prizvané na spoluprácu. Na druhej strane akoby sa aj ony báli, či sú pripravené byť mužom v cirkvi rovnocennými partnerkami.

Z čoho pochádza taký prístup kňazov?

Z modelu rodiny, ktorý máme na Slovensku. Mnoho mužov si to následne prenesie aj do zasvätenia. Je preto potrebné učiť sa od Ježiša, ako sa on správal k ženám.

Ženy katolíčky sa nemôžu stať farárkami. Je to v poriadku?

Cirkev nie je rebrík, po ktorom sa šplhá, muži a ženy sa nepredbiehajú. Hlavné je dostať sa k cieľu, a k nemu sa ide rôznymi cestami. Žena má široké pole pôsobnosti. Na Slovensku sa však niektorým veciam bránime, ale to neznamená, že vo svete nie sú normálnymi. Príkladom môže byť veľká odborníčka, prodekanka Teologickej fakulty Karlovej univerzity Mireia Ryšková. Na Slovensku by prácu hľadala zbytočne.

ks

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Ázijské historky: Osud slonov v Ázii nie je ružový
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  3. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  4. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  6. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  7. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  8. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 541
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 131
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 4 957
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 491
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 155
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 046
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 248
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 726
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 576
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 291

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

EKONOMIKA

Ktoré sporenie je bezpečné a na ktorom môže človek zarobiť najviac?

Pri rozhodovaní, kam vložiť peniaze, je dobré zvážiť niekoľko vecí.

NITRA

Zamestnanci FM Slovenská protestovali proti srbským brigádnikom

Zamestnanci poukazovali na zlú atmosféru.

Neprehliadnite tiež

Domov

Experti z NATO posudzujú spôsobilosť slovenských ozbrojených síl

NATO získava informácie o reálnej schopnosti Aliancie plniť svoje úlohy.

Domov

Poslanec zo Sme rodina nevylučuje spoluprácu s Maďaričom

Pčolinský si vie predstaviť spoluprácu, ak Maďarič opustí Smer.

Domov

Ján Richter má čoskoro opustiť ministerské kreslo, nahradiť ho má Raši

Funkciu ministra vnútra i podpredsedu strany si zrejme udrží Robert Kaliňák.

Domov

Na oddeleniach dokladov nefungujú kolkomaty Slovenskej pošty

Problémy má ja Daňový úrad, na odstránení sa pracuje.