BRATISLAVA. Moc, vplyv a desiatky dobre platených miest pre straníckych nominantov tiež komplikujú koaličné rokovania. KDH a SaS bojujú aj o ministerstvo hospodárstva.
Čím priťahujú
Ministerstvo hospodárstva
- pod ministerstvo prejde agenda FNM s 80 firmami
s účasťou štátu, - ministerstvo ovláda
aj dalšie firmy, - 53 obchodných diplomatov.
- Železnice, letiská, Národná diaľničná spoločnosť.
Na prvý pohľad nejde o najvplyvnejší ekonomický rezort - o štátnu „kasu" sa stará ministerstvo financií, o najväčšie projekty zasa ministerstvo dopravy. V skutočnosti však ide o obrovské množstvo miest pre politických nominantov a kontrolu nad obrovským majetkom.
Ministerstvo hospodárstva dostane podľa zámerov budúcej koalície pod kontrolu agendu, ktorú spravuje dosluhujúci Fond národného majetku. Ten má akcie v 80 spoločnostiach a v mnohých z nich má aj členov predstavenstiev a dozorných rád.
Miesta v radách a predstavenstvách si za Ficovej vlády strany delili podľa koaličných dohôd. Väčšinou však formálny pokyn dostávali z ministerstva hospodárstva.
Ďalšie spoločnosti ovláda štát aj priamo cez ministerstvo - napríklad Transpetrol. Ministerstvo má pod kontrolu aj posty 53 šéfov obchodných zastupiteľstiev od Austrálie až po Mexiko.
O ministerstvo dopravy taký záujem nie je. Možným vysvetlením je výstavba diaľnic, kde nie je jasný ďalší postup v najbližších rokoch.
Ministerstvo však ponúka príležitosť otvárať dostavané diaľnice či rýchlostné cesty. Pod jeho vplyvom sú obrovské firmy ako železnice, Cargo, niektoré letiská. Vplyv v nich sa však môže deliť medzi strany - tak ako za Ficovej vlády.

Beata
Balogová
