Dolné vráta Gabčíkova treba vymeniť, vyžiada si to milióny eur

Výmena si vyžiada desiatky miliónov eur. Naposledy sa vráta menili v roku 1994 potom, čo v pravej plavebnej komore havaroval ukrajinský remorkér.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dolné vráta vodného diela Gabčíkovo budú časom potrebovať výmenu. Tie nové, ktoré by sa mali do prevádzky uviesť asi o päť až šesť rokov, budú podľa Vladimíra Kociana z Vodohospodárskej výstavby (VV) modernejšie a pri ich výrobe sa zohľadnia aj doterajšie prevádzkové skúsenosti.

"Je to trochu nezvyčajná stavba," poznamenal pre TASR. Výmena si vyžiada desiatky miliónov eur. Naposledy sa vráta menili v roku 1994 potom, čo v pravej plavebnej komore havaroval ukrajinský remorkér. Rekonštrukcia prebehla v roku 2006 až 2009.

Vráta stoja milióny

Kocian priblížil, že vlani prebehla súťaž návrhov alternatívnych riešení vrát. Na ich základe sa teraz spracúvajú súťažné podklady na projekt. Ak sa výber podarí v tomto roku uzavrieť, mohlo by sa na budúci rok projektovať. Nasledoval by tender na dodávateľa. "Predpokladáme, že tak v horizonte roku 2012 - 2013 by sme začali s výrobou dolných vrát pre jednu komoru a následne po ich montáži by začala výroba vrát pre druhú komoru." Popri tom by sa malo pracovať aj na ostatných technologických zariadeniach komôr.

Výmeny by sa časom mali dočkať aj horné vráta vodného diela (VD). Ako objasnil Kocian, tie sa v súčasnosti kontrolujú. Nedávno tu prebehla rekonštrukcia hydrauliky, teraz sa plánuje rekonštrukcia ovládacích zariadení. Asi o dva roky by sa mohli začať pripravovať návrhy, ktoré by dali odpoveď na otázku ako vráta vymeniť. Kocian odhadol, že výmena dolných vrát si vyžiada asi 33 miliónov eur na jednu komoru. Spolu s prostriedkami potrebnými na projekt, rekonštrukciu horných vrát a regulačných uzáverov sa náklady vyšplhajú na asi 132 miliónov eur.

Maďari sa boja o ekológiu

VD bolo pôvodne projektované a stavané ako súčasť Sústavy vodných diel Gabčíkovo - Nagymaros. Podľa harmonogramu výstavby sa mala Vodná elektráreň Gabčíkovo uviesť do prevádzky v roku 1992 a Vodná elektráreň Nagymaros o rok neskôr. Slovensko svoje záväzky zo zmluvy z roku 1977 a termín uvedenia do prevádzky dodržalo, na rozdiel od Maďarska, ktoré výstavbu VD Nagymaros odmietlo a stále odmieta. Zrealizoval sa preto náhradné riešenie, tzv. variant C, s menšou zdržou a prehradením Dunaja pri Čunove na slovenskom území.

Svoje kroky Maďarsko zdôvodňuje obavami zo zlých ekologických dopadov. SR na základe výsledkov 15-ročného spoločného monitorovania s maďarskými odborníkmi argumentuje pozitívnymi vplyvmi dostavby celej sústavy vodných diel na životné prostredie.

Rozriešenie by malo priniesť spoločné slovensko-maďarské strategické environmentálne posudzovanie (SEA) rôznych variantov riešenia využitia Dunaja v úseku Bratislava-Budapešť. Jej vypracovaním obe strany podmienili pozastavenie rokovaní o návrhu dočasnej dohody. Tá chce vytvoriť časový priestor na hľadanie prijateľného riešenia a nastoliť právny stav pri prevádzke Gabčíkova a plnení záväzkov Maďarska zo zmluvy z roku 1977.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 555
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 042
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 910
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 759
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 447
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 145
  7. Kam do tepla v januári? 2 219
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 840
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Exekučná amnestia by mala byť podľa SNS výhodná aj pre štát

SNS si myslí, že exekučná amnestia by nemala byť výhodná len pre ľudí.

Košickí policajti na diaľnici pri Poprade havarovali

Zrazili sa s cestárskym pluhom, jeden skončil v nemocnici.

Anketa: Ako Kaliňák pomohol Rómom?

Minister vnútra Robert Kaliňák ohlásil ďalšiu rómsku reformu. Odborníci odpovedajú, ako si počínal s rómskou problematikou

Kaliňák chcel „robiť poriadok v osadách“, no zatiaľ v nich robí len marketing

Rómska reforma, ktorú nedávno ohlásil minister vnútra, je už niekoľkou v poradí počas jeho desaťročného ministrovania. Odborníkom chýbajú výsledky.