BRATISLAVA. Dolné vráta vodného diela Gabčíkovo budú časom potrebovať výmenu. Tie nové, ktoré by sa mali do prevádzky uviesť asi o päť až šesť rokov, budú podľa Vladimíra Kociana z Vodohospodárskej výstavby (VV) modernejšie a pri ich výrobe sa zohľadnia aj doterajšie prevádzkové skúsenosti.
"Je to trochu nezvyčajná stavba," poznamenal pre TASR. Výmena si vyžiada desiatky miliónov eur. Naposledy sa vráta menili v roku 1994 potom, čo v pravej plavebnej komore havaroval ukrajinský remorkér. Rekonštrukcia prebehla v roku 2006 až 2009.
Vráta stoja milióny
Kocian priblížil, že vlani prebehla súťaž návrhov alternatívnych riešení vrát. Na ich základe sa teraz spracúvajú súťažné podklady na projekt. Ak sa výber podarí v tomto roku uzavrieť, mohlo by sa na budúci rok projektovať. Nasledoval by tender na dodávateľa. "Predpokladáme, že tak v horizonte roku 2012 - 2013 by sme začali s výrobou dolných vrát pre jednu komoru a následne po ich montáži by začala výroba vrát pre druhú komoru." Popri tom by sa malo pracovať aj na ostatných technologických zariadeniach komôr.
Výmeny by sa časom mali dočkať aj horné vráta vodného diela (VD). Ako objasnil Kocian, tie sa v súčasnosti kontrolujú. Nedávno tu prebehla rekonštrukcia hydrauliky, teraz sa plánuje rekonštrukcia ovládacích zariadení. Asi o dva roky by sa mohli začať pripravovať návrhy, ktoré by dali odpoveď na otázku ako vráta vymeniť. Kocian odhadol, že výmena dolných vrát si vyžiada asi 33 miliónov eur na jednu komoru. Spolu s prostriedkami potrebnými na projekt, rekonštrukciu horných vrát a regulačných uzáverov sa náklady vyšplhajú na asi 132 miliónov eur.
Maďari sa boja o ekológiu
VD bolo pôvodne projektované a stavané ako súčasť Sústavy vodných diel Gabčíkovo - Nagymaros. Podľa harmonogramu výstavby sa mala Vodná elektráreň Gabčíkovo uviesť do prevádzky v roku 1992 a Vodná elektráreň Nagymaros o rok neskôr. Slovensko svoje záväzky zo zmluvy z roku 1977 a termín uvedenia do prevádzky dodržalo, na rozdiel od Maďarska, ktoré výstavbu VD Nagymaros odmietlo a stále odmieta. Zrealizoval sa preto náhradné riešenie, tzv. variant C, s menšou zdržou a prehradením Dunaja pri Čunove na slovenskom území.
Svoje kroky Maďarsko zdôvodňuje obavami zo zlých ekologických dopadov. SR na základe výsledkov 15-ročného spoločného monitorovania s maďarskými odborníkmi argumentuje pozitívnymi vplyvmi dostavby celej sústavy vodných diel na životné prostredie.
Rozriešenie by malo priniesť spoločné slovensko-maďarské strategické environmentálne posudzovanie (SEA) rôznych variantov riešenia využitia Dunaja v úseku Bratislava-Budapešť. Jej vypracovaním obe strany podmienili pozastavenie rokovaní o návrhu dočasnej dohody. Tá chce vytvoriť časový priestor na hľadanie prijateľného riešenia a nastoliť právny stav pri prevádzke Gabčíkova a plnení záväzkov Maďarska zo zmluvy z roku 1977.