SME

Kňaz by city do pohrebu investovať nemal

Na cirkevnú rozlúčku u katolíkov nemajú nárok odpadlíci ani nepokrstení, evanjelici sú zhovievavejší.

ilustračné fotoilustračné foto (Zdroj: Pavol Funtál)

Hoci ľudia so smutnými okamihmi v živote počítajú, smrť blízkeho ich bolestivo zasiahne. Musia však zosnulému zariadiť poslednú službu - pohreb.

V roku 2009 na Slovensku podľa Štatistického úradu SR zomrelo 52913 ľudí. Z nich malo podľa hovorcu Konferencie biskupov Slovenska Jozefa Kováčika 38753 katolícky a podľa mediálnej tajomníčky Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania Edity Škodovej 4482 evanjelický pohreb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úctu si zaslúži aj zlý život

Katolícky kaplán z Marianky Marek Vadrna vysvetľuje, že pohreb je obrad, určený najmä pre živých. Ide o sväteninu, čiže vzdávanie úcty ľudskému telu, ktoré má svoju dôstojnosť, ale aj úcty a poďakovania Bohu za konkrétny život. „Úctu si zaslúži každý život. Aj ten, ktorý sa nám javí ako zlý." Aj život masového vraha? „Áno, aj ten si zaslúži úctu, lebo život je dar od Boha, hoci ľudia s ním môžu narábať svojvoľne," vraví Vadrna.

SkryťVypnúť reklamu

Cirkevný pohreb však nie je umožnený každému. Katolíci odmietajú pochovávať ľudí bez krstu. Vadrna napriek tomu vraví, že ak by ho zavolali, prišiel by aj na takú rozlúčku: „Spravil by som to však inak - nebol by som oblečený v cirkevnom rúchu, ale pomodlil by som sa. Treba pritom rozumieť, že zosnulý nepatril do našej cirkvi, čiže žiadať pre neho katolícky obrad je zvláštne."

Voľnejšie pravidlá má evanjelická cirkev. Farár Ján Ruman z Veľkého Krtíša hovorí, že „tento obrad je vyprevadenie človeka z náboženského pohľadu, čiže v zásade by malo ísť o veriaceho." Podľa Škodovej to však nie je striktným pravidlom, „evanjelici v každom človeku vidia Božieho tvora, a ak ich o to pozostalí požiadajú, cirkevný pohreb neodmietnu." Obvykle sa nebránia pochovať aj členov iných cirkví, či nepokrstených.

SkryťVypnúť reklamu

Čo s nepokrsteným dieťaťom?

Niektoré deti umrú skôr, ako ich rodičia stihnú dať pokrstiť. Vadrna hovorí, že tu sa dieťa berie ako katechumen, čiže kandidát krstu. „Vnímame ho ako veriaceho, a tak ho aj pochováme."

V roku 2006 sa však na blogu SME strhla vlna kritiky k článku katolíckeho kňaza Stanislava Illéša, ktorý opísal príbeh, ako za ním prišla matka s cieľom pokrstiť dieťa. Za krstného otca chcela brata, ten však nemal birmovku. Kňaz jej odporučil nájsť iných krstných rodičov, po čase mu ale povedala, že krst chce zrušiť, pretože za krstného naďalej požaduje svojho brata. Zaujímala sa o termín najbližšej birmovky. „Nie, tento rok nebude, možno budúci, alebo až potom ten ďalší...," odpovedal Illéš. „Tak ten krst odložíme na inokedy," kontrovala matka, na čo kňaz reagoval slovami: „Ako myslíte, len potom nepríďte plakať, keď sa dieťatku niečo stane. Ja nepokrstených nepochovávam."

SkryťVypnúť reklamu

Teológ a publicista Ľubomír Jaško uznáva, že postoje Illéša sú v súlade s úradným cirkevným učením, akurát necitlivo vyjadrené. Dodáva však, že „hlavným motívom prístupu kňaza síce bol apel na zodpovednosť človeka, ktorý od cirkvi čosi žiada, ale predsa z tohto uvažovania vidno tradičnú predstavu o krste, ktorý je chápaný ako magická poistka pred večným zatratením. Chýba viac dôvery v milujúceho Boha. Ten nemôže byť vo svojej láske obmedzovaný pohľadom na technické záležitosti cirkvi."

Podľa teológa Miroslava Kocúra je poznámka kňaza, že on nepokrstených nepochováva, otázna. „Nemá oporu v súčasnom cirkevnom práve. Nepokrstený, zvlášť ak ide o malé dieťa kresťanských rodičov, ktorí ho majú záujem pokrstiť, môže byť na ich žiadosť cirkevne pochovaný. Matka by sa mala obrátiť na iného kňaza, prípadne ísť za biskupom." Kocúr dodáva, že vnímanie krstu ako záruky, že sa dieťaťu nič nestane, či hrozby, že ak nebude momentálne pokrstené, tak sa nedostane do neba, určite nie je správne. „Medzi ľuďmi aj kňazmi je však rozšírené."

SkryťVypnúť reklamu

Katolícka cirkev pochováva aj samovrahov. „Obrad je však kratší a používame k danej situácii priliehavé texty," vysvetľuje kaplán Vadrna. Cirkevný zbor evanjelickej cirkvi v Bratislave uvádza, že „pri pohrebe samovrahov treba konať pohreb normálnym spôsobom; je však nutný diferencovaný výber liturgických textov, primeraný obsah kázne a odobierky."

pohreb.jpg

Povzbudiť pozostalých je ťažké

Andrea z Trnavy má ťažké srdce na duchovného, ktorý pochoval jej starých rodičov. „V oboch prípadoch akoby tie frázy recitoval robot, ktorý to chce mať čo najskôr za sebou." Ivana z Banskej Bystrice jej postreh potvrdzuje - ujo mal pohreb na dedine, dokonca tam boli aj „plačky", ale celé mi to prišlo smiešne. Z kňaza bolo cítiť, že je to povinnosť, ktorú musí absolvovať." Jana zo Zvolena má opačnú skúsenosť: „Zažila som viac pohrebov s rôznymi kňazmi, a všetci do toho dali hlboký súcit."

SkryťVypnúť reklamu

Vadrna za osem rokov praxe pochoval veľké množstvo zosnulých. Necitlivosť niektorých kňazov pri pohreboch vníma ako neprofesionálny prístup a rutinu. Pripúšťa však, že nie je dobré, ak kňaz do pohrebu investuje city. „Bolo by to vyčerpávajúce. Ak máte robiť denne päť pohrebov, ako niektorí kňazi v Bratislave, a pochovávať aj malé deti, nemôžete sa citovo angažovať. Treba sa však vždy správať tak, aby pozostalí cítili spoluúčasť."

„So zvesťami Božieho slova a prežívaním zármutku sa nesústreďujeme iba na zosnulého, ale najmä na tých, čo ostávajú," vysvetľuje Ruman, ktorý za šesť rokov pochoval okolo stovky ľudí. Súhlasí s Vadrnom, že investovať priveľa citov do pohrebu nie je dobré. „Často nie je jednoduché postaviť sa pred ľudí a povedať čokoľvek povzbudivé. Ak by som sa do toho celý emočne vložil, pohreb by som nezvládol. Pochovával som napríklad štvorročného chlapčeka, ktorý zomrel na srdcovú vadu. V takých chvíľach sa jednoducho musíte naučiť na chvíľu vypnúť emócie. Aj tak neskôr vždy vyplávajú na povrch. Úlohou farára je povzbudiť pozostalú rodinu v nádeji na ich stretnutie vo večnosti."

SkryťVypnúť reklamu

Poplatky sú dobrovoľné

Prečo sa pri katolíckom pohrebe kropí truhla svätenou vodou a okiadza kadidlom? Kaplán z Marianky Marek Vadrna vysvetľuje, že to prvé značí pripomienku krstu a druhé fakt, že ľudské telo bolo príbytkom Ducha svätého. „Vníma sa teda ako oltár."

Evanjelická ani katolícka cirkev žiadne poplatky za pohreb nestanovujú, povolené sú však dobrovoľné príspevky (milodary) na účely cirkvi.

Kremácia už na rozdiel od minulosti nie je tabu. Aj podľa katolíckeho Kódexu kánonického práva „cirkev nástojčivo odporúča, aby sa zachovával nábožný zvyk telá zomrelých pochovávať; nezakazuje však kremáciu, ak nebola zvolená z dôvodov, odporujúcich kresťanskému učeniu."

Ruman dodáva, že najočisťujúcejší moment v tom všetkom je, že Boh má východisko aj zo smrti. „Pohreb je akoby rozlúčka pred dlhou cestou. Posledné zbohom teda nie je úplne presné vyjadrenie skutočnosti, veď sa ešte uvidíme v nebi. V tom cítim obrovskú nádej."

SkryťVypnúť reklamu

Kto nesmie mať katolícky pohreb?

Kódex kánonického práva stanovuje:

Ak pred smrťou neprejavili nijaké znaky pokánia, cirkevné pohrebné obrady treba odoprieť:

- všeobecne známym apostatom, heretikom a schizmatikom;

- tým, ktorí si zvolili kremáciu vlastného tela z dôvodov, ktoré odporujú kresťanskej viere;

- iným zjavným hriešnikom, ktorým nemožno priznať cirkevné pohrebné obrady bez verejného pohoršenia veriacich.

Ak sa vyskytne nejaká pochybnosť, treba sa poradiť s miestnym ordinárom a držať sa jeho úsudku.

zdroj: kbs.sk

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 412
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 039
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 450
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 068
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 682
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 610
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Šimon Nemec oslavuje víťazný gól v treťom zápase play-off.

Slovenského obrancu označil ako svetlý bod neúspešnej série.


TASR
Slovenskí reprezentanti na MS v hokeji do 18 rokov 2025.

Pozrite si, kde sledovať štvrťfinálový zápas na MS v hokeji hráčov do 18 rokov 2025: Slovensko - Nemecko.


Tréner Martin Dendis a slovenská striedačka v zápase Slovensko - Lotyšsko na MS 18.

Dôležitým faktorom môžu byť vo štvrťfinále presilové hry.


Marián Michalovský
Futbalisti FC Barcelona.

Zápas semifinále Ligy majstrov odvysiela stanica Nova Sport.


SkryťZatvoriť reklamu