Počas kampane k parlamentným voľbám 2010 mnohí z vás zachytili kampaň politických strán aj z jej veselej stránky. Pobavte sa na najlepších fotografiách čitateľov sme.sk, okomentovaných podobne deformovanými profesionálmi z publikácie Vyvolaní vyvolení.
1. miesto: Byron a jeho fotografia CIRKUS
Jozef Ondzík:
„Text, ale v tomto prípade fotograf zvolil vhodný zdanlivo nezaujatý spôsob snímania, vhodnú perspektívu (resp. neperspektívu). Veľmi mu pomohol grafik plagátu. Dobrý cirkus.“
Pavel Mária Smejkal:
„Snímok C-i-r-k-u-s je opakom meditatívnosti a pokoja fotografie Kto sa skrýva za plentou, alebo záberu Paradox. Je preplnený znakmi, opakujúcimi sa motívmi, číslicami, tvárami, logami. Obsahuje výrazné farby, výraz tváre rádobypolitika je v súlade s celkovým vyznením tohto nájdeného reklamného konglomerátu. Aj keď fotografia nie je celkom ideálna, podľa mňa najlepšie z účastníkov súťaže vyjadruje reklamno-predvolebný cirkus, tak ako funguje v podstate všade na svete. Typografická forma názvu vhodne zapadá do jej obrazového štýlu.“
Martin Kleibl:
„Spomedzi veľkého množstva podobných fotografií ma zaujala táto, ktorá by sa kľudne dala nazvať 'Cirkus AZEN'. Pravdepodobne náhodná zhoda okolností tu vytvorila vtipnú súvislosť prelepených plagátov, kde vzniká celkom pravdivý obraz toho, ako kampane vlastne pôsobia.“
2. miesto: Janko Grajciarik a jeho fotografia Po voľbách
Jozef Ondzík:
„Dve skutočnosti veľa seba vytvárajú väčšie napätie ako plagáty. Aj skepsa z politiky na Slovensku je vyjadrená pomerne jasne. Mám trochu podozrenie z manipulácie, hoci to nie je podstatné. Znovu práca s textom. Páči sa mi vecný štýl fotografie aj správna perspektíva. Skúsenejší fotograf.“
Martin Kleibl:
„Táto fotografia je veľmi dobre technicky aj kompozične zvládnutá, má svoju atmosféru aj hlbší zmysel. Dobre vystihuje to, čo po cirkuse predvolebných kampaní a samotného aktu volieb nastáva. Ticho, prázdnota a chvíľe plné očakávania, či sa podarí zmena k lepšiemu, sú na tejto fotografii obsiahnuté.“
Prvé 3. miesto: Vladoban a jeho Smerom strmo doľava
Jozef Ondzík:
„Kompozične vyvážené, dobrá práca s rozvrhnutím obrazových prvkov. Veľa takýchto krajiniek so všetkým balastom okolo našich komunikácií môže byť napokon pekná a prospešná práca.“
Druhé 3. miesto: Pali-ca a jeho Vždy je to len o náhode
Viktor Szemzo:
„Príde mi osobne najlepšia, hoci rovnako ako mnohé iné pracuje s jednoduchým motívom prekrývania sa tlačených médií. Tu mi ten vtip funguje.“
Ďalšie pozoruhodné fotografie:
Kto sa skrýva za plentou? autor: Valmon
Pavel Maria Smejkal:
„Iba jediná fotografia odkazuje na voľby odkazom na tajné hlasovanie – ruka za plentou. Bez kontextu sa táto fotografia nedá priamo spájať s voľbami, pretože žiaden znak v nej neodkazuje na voľby jednoznačne. Napriek tomu je táto fotografia vydarená a práve svojou nedopovedanosťou je zaujímavá. Výnimočná je aj po výtvarnej stránke, má svoj špecifický rytmus farieb a striedania vertikálnych a horizontálnych línií. Netrúfam si ju však hodnotiť ako najlepšiu, lebo najlepšia fotka by mala fungovať aj samostatne a nie len v kontexte s ostatnými.“
Martin Kleibl:
„Je to veľmi zaujímavá minimalistická fotografia. Viem si ju predstaviť ako súčasť súboru tvoriacich reportáž z volieb. Sama o sebe však veľa nehovorí. Nevieme z nej veľa vyčítať, ani tu nie je nič, čo by nám prezrádzalo, že ide o voľby. Je to typická reportážna fotografia, ktorá však na to, aby bola zrozumiteľná, musí byť doplnená o iné fotografie, ktoré by príbeh dopovedali.“
Jozef Ondzík:
„Chcel by som vidieť viac takýchto skývaní, bez vysvetľovania ťažko nájsť súvis s voľbami. Može to byť divadlo, kocert a pod., ale to skývanie sa ma zaujíma.“
Voľby v Komárne, autor: Stevo18
Viktor Szemzo:
„Funguje tam ten istý princíp, ako na viacerých fotkách, ale symbolika je v tomto prípade asi najsilnejšia.“
Voľby 2010 SDKÚ, autor: Steft
Jozef Ondzík:
„Šťastná rodinka, pravdepodobne nie cieľová skupina voličov, na mítingu je len pre benefity. Typický obraz mítingov, neoslovenie cieľovej skupiny, míting pre míting. Dobrá fotografia, vrátane dynamickej diagonálnej kompozície a marginálne umiestnených doplňujúcich prvkov obrazu.“
Martin Kleibl:
„Veľká škoda, že má táto fotografia technické nedostatky. Asi bola snímaná nekvalitným fotoaparátom a navyše je neostrá. Je tu zachytených viacero zaujímavých situácií, z ktorých sa samostatne nedá veľa vyčítať, ale spolu dávajú pekný obraz atmosféry predvolebného mítingu. Nebyť technickej nedokonalosti tejto fotografie, tak by som ju umiestnil na prvé miesto. Stačilo by, keby bola postava matky s dieťaťom zaostrená. Preto by som poradil začínajúcim fotografom, že rovnako ako obsah fotografie je dôležitá aj jej formálna stránka.“
Už sme pri vás II. autor: Peter Chrenka
Viktor Szemzo:
„Princíp opäť rovnaký, ale pekne im to s Avionom tonálne ladí a navyše som musel na tú reklamu asi mesiac pozerať z okna domu. Zaspatý reklamný princíp niečoho veľkého mi prišiel tak desivo tupý, že mi vŕta hlavou doteraz. Rovnako ako Mečiarov chlieb zo šľahačkou z kampane tuším v roku pána 2002.“
Paradox, autor: Strašiak
Pavel Maria Smejkal:
„Fotografia Paradox pracuje tiež s kombináciou textov, ale už vo vzťahu k človeku. Ten je na zábere priamo, ako vníma obrazový odkaz ideológie skupiny, pričom politická strana je tu postavená na úroveň, resp. do vzťahu k náboženským 'stranám'. Fotografia je čistá, neobsahuje žiadne nadbytočné prvky.“