Sulíka viezol Poórov Premier

Z podnikateľa Richarda Sulíka sa nedávno stal predseda parlamentu. Aj v tejto funkcii si dopraje luxus – naposledy v podobe výletu tryskáčom. Nie je však ochotný prezradiť o ňom všetko.

Predseda parlamentu Richard Sulík letel do Salzburgu týmto lietadlom Hawker Beechcraft Premier.(Zdroj: RÓBERT ŠRAMO)

BRATISLAVA. V pohodlí kožených sedačiek a bez desiatok ďalších cestovateľov sa predseda parlamentu Richard Sulík (SaS) nedávno odviezol do rakúskeho Salzburgu. Zaletel tam tryskáčom firmy VIP Wings blízkej podnikateľovi Vladimírovi Poórovi. Ten je mediálne známy ako mecenáš strany Smer, v predstavenstve VIP Wings sedí jeho príbuzný Juraj Poór.

Sulík si takú „počiatkovinu" dovoliť nemôže, píše Marián Leško.

Sulík najskôr nechcel odkrývať detaily „výletu". Neskôr povedal, že lietadlom cestovalo šesť pasažierov a dvaja piloti. Malo by ísť o stroj s názvom Beechcraft 390 Premier IA. Vladimíra Poóra vraj Sulík stretol iba raz v živote, a to v roku 2005.

Mená všetkých spolucestovateľov však Sulík prezradiť nechce. „Bol to súkromný výlet, k tomu sa nemám čo vyjadrovať," zareagoval Sulík na informácie SME. Dodal, že výlet si platil zo súkromných peňazí.

Zuzana Wienk z Aliancie Fair-Play hovorí, že Sulík by ako predseda parlamentu mal povedať všetky detaily. „Vie vylúčiť, že išlo počas výletu o lobovanie u neho? Kto platil let?" pýta sa.

Sulík hovorí, že cestoval s priateľmi a lietadlo vyberal jeho dlhoročný kamarát. „Bol aj pilotom tohto letu, a výber lietadla bol na ňom," odpovedal Sulík na otázku, či sa mu zdá byť v poriadku letieť s lietadlom firmy blízkej Poórovi

Ten istý kamarát by mu mal uprostred augusta priniesť aj faktúru, podľa ktorej bude predseda parlamentu presne vedieť, koľko má za výlet zaplatiť. Celková faktúra sa totiž rozráta na osadenstvo lietadla. Teraz je však pilot v Poľsku a vráti sa uprostred augusta.

Sulíka by to podľa jeho slov malo vyjsť na menej než 750 eur. „Tie lietadlá nie sú drahé, keď sa zložíte a vyťažíte lietadlo," povedal Sulík a prisľúbil, že hneď ako bude mať faktúru, predloží ju verejnosti.

Nie je to vraj vážny problém

„Vždy si musí rozmyslieť, s kým udržiava kontakty, lebo z toho sa dajú vydedukovať rôzne veci," povedal o Sulíkovej ceste predseda koaličnej strany Most-Híd Béla Bugár.

Sulíkov stranícky kolega Igor Matovič hovorí, že sám by takým lietadlom neletel. „Snažím sa v živote správať racionálne," povedal. Sulíkovi však nemal za zlé, že sa zdráhal zverejniť detaily súkromného života. „Každý má právo na súkromie. Ale keď je tam prepojenie s pánom Poórom, o to viac by sa informácie mali povedať," dodal Matovič.

Bývalý šéf parlamentu Pavol Hrušovský z KDH nevidí v Sulíkovom výlete ani náznak problému. Keď cestuje, orientuje sa podľa kritérií bezpečnosť a istota a nie podľa majiteľa spoločnosti.

Koho lietadlom Sulík letel, neprekáža ani opozícii. „Pre mňa je dôležité, že je to človek, ktorý je taký zámožný, že si dokáže platiť privátne lety," reagoval poslanec Peter Pelegrini zo Smeru.

S kým, za koľko a prečo

„Čím viac tajností okolo výletu ostane, tým viac pochybností to môže do budúcnosti vyvolávať a ovplyvňovať dôveru verejnosti voči predsedovi SaS a parlamentu," zareagovala Zuzana Wienk z Aliancie Fair­Play.

Treba podľa nej poznať odpovede na viacero otázok: „Išlo o pozvanie priateľa pre Sulíka ako súkromnú osobu? Na aký účel - oslava, rekreácia, iné?" vymenúva Wienk. Sulík však odmietol povedať, kto s ním letel.

Otázkou je tiež, ako to nakoniec bude s platením. Podľa odhadov konkurentov VIP Wings by podobný let mohol vyjsť aj na štyritisíc eur. Keď sa rozpočíta „na hlavu", ako plánuje Sulík, vyjde zhruba na 670 eur. Lety Premierom patria k lacnejším.

Celkovo sa hodina letu business jetmi VIP Wings pohybuje od 1200 do 5500 eur, informoval hovorca firmy Ľudovít Tóth.

Faktúru prinesie pilot

O tom, že by účet nosil pilot, však počul málokto. „Pilot nefakturuje, to by bolo zvláštne. Fakturuje spoločnosť, ktorá lietadlo spravuje. Nemusí to byť ani majiteľ, väčšinou sú to správcovia lietadiel," povedal Vít Doležálek, analytik leteckej dopravy serveru Měšec.cz.

„Pilot si to lietadlo celé objednal a on to teraz rozfakturuje na nás šiestich," vysvetlil Sulík.

Oslovení konkurenti VIP Wings tiež zhodne tvrdia, že nie je bežné, aby niekto platil až po lete. „Rámcovo sú to tri až štyri percentá ľudí, ktorí môžu platiť po lete, to je naozaj výnimočné," povedal predajca konkurenta VIP Wings, ktorý si neželá byť menovaný.

Samotný VIP Wings sa k problematike nechcel detailne vyjadriť. Tak ako ostatné firmy v odbore, kladie veľký dôraz na „absolútnu diskrétnosť".

Aký luxus majú business jety

- Privátne lety sa dajú objednať takmer na počkanie, odlet je možné naplánovať už do dvoch hodín od uzatvorenia dohody s privátnymi aerolíniami. Všetko závisí od diskrétnosti.

Cessna Citation Sovereign

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

- V závislosti od počtu členov posádky dokáže prepraviť až dvanásť cestujúcich.
- Poskytuje komfortnú výbavu s barom, toaletou, satelitným telefónom, multimediálnym systémom.

- Lietadlo je schopné doletieť vyše päťtisíc kilometrov bez natankovania, čo znamená dolet na Kanárske ostrovy, Island alebo do Spojených arabských emirátov.

Hawker Beechcraft Premier IA

FOTO - HAWKER

- Prúdové lietadlo, v ktorom letel Richard Sulík, je konkurentom Cessny CitationJet.

- Lietadlo má satelitný telefón, televíziu, minibar. V závislosti od počtu členov posádky prepraví až 7 ľudí.

-  Jeho dolet je vyše 2500 kilometrov bez dotankovania. Z Bratislavy doletí do Turecka, Španielska, Talianska, Veľkej Británie či do Líbye.

(ava)
Topolánek lietal s pomocou J&T

Luxusné tryskáče neboli cudzie ani bývalému predsedovi českej vlády. Mirek Topolánek na takom priletel dovolenkovať do Talianska. Vtedy išlo o lietadlo firmy s väzbami na J&T.

PRAHA, BRATISLAVA. Bohaté skúsenosti s lietaním luxusnými business tryskáčmi má aj český expremiér Mirek Topolánek. Na dovolenku si pred dvoma rokmi zaletel na takzvanom biz jete firmy ABS Jets. Táto firma je podľa hovorcu J&T Maroša Sýkoru klientom J&T.

J&T sa podieľa na jej financovaní. Spoločnosť svoje luxusné tryskáče ponúka aj klientom na Slovensku. Lietadlo firmy blízkej J&T vtedy odviezlo Mirka Topolánka na ostrov Sardínia, kde napokon dovolenkoval vo vile talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho.

Topolánkova kancelária detaily o lete svojho šéfa nezverejnila. Argumentovala tým, že išlo o súkromnú záležitosť - dovolenku.

Predstavitelia ABS Jets o Topolánkovom výlete taktiež mlčali. Jan Váňa z ABS Jets vtedy pre Český rozhlas povedal, že jedna letová hodina lietadla Embraer Legacy, do ktorého sa zmestí viac než desať ľudí, vyjde na päť a pol tisíca eur. Štart a pristávanie stojí 1200 eur.

Neskôr si Topolánek vyrazil na dovolenku do Toskánska. Podľa českých médií vila, v ktorej dovolenkoval, patrí buď finančnej skupine J&T, alebo spoločnosti, ktorá je jej blízka.

Topolánek po návrate domov vyhlásil, že nevie, komu vila patrí.

(dak)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 634
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 396
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 180
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 741
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 997
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 740

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Tragédia na Liptove. Žena vypadla z raftu, našli ju mŕtvu

Po pristátí si lekárka leteckých záchranárov prevzala do svojej starostlivosti muža a približne štvorročného chlapca.

Pacienti z Kysúc transportmi do okolitých nemocníc trpia

Ministerstvo zdravotníctva už vyhlásilo verejnú súťaž a tak je možné, že trápeniu pacientov z Kysúc, ktorí potrebujú magnetickú rezonanciu, by mohol byť koniec. V súčasnosti musia za vyšetrením cestovať do okolitých miest.

FOTO: Cimburie bije do očí, tvrdia návštevníci Trenčianskeho hradu

Zreštaurovanie skrášľovacieho prvku vstupu do hradu stálo vyše 11-tisíc eur.

Smer podľa Erika Tomáša ešte ministra vnútra nemá

Erik Tomáš odmietol špekulácie, že by sa sám stal ministrom vnútra.

Polícia zneškodnila bomby zo Štúrova riadenou detonáciou

Bomby zneškodnili vo výcvikovom centre na Lešti.