BRATISLAVA. V pohodlí kožených sedačiek a bez desiatok ďalších cestovateľov sa predseda parlamentu Richard Sulík (SaS) nedávno odviezol do rakúskeho Salzburgu. Zaletel tam tryskáčom firmy VIP Wings blízkej podnikateľovi Vladimírovi Poórovi. Ten je mediálne známy ako mecenáš strany Smer, v predstavenstve VIP Wings sedí jeho príbuzný Juraj Poór.
Sulík si takú „počiatkovinu" dovoliť nemôže, píše Marián Leško.
Sulík najskôr nechcel odkrývať detaily „výletu". Neskôr povedal, že lietadlom cestovalo šesť pasažierov a dvaja piloti. Malo by ísť o stroj s názvom Beechcraft 390 Premier IA. Vladimíra Poóra vraj Sulík stretol iba raz v živote, a to v roku 2005.
Mená všetkých spolucestovateľov však Sulík prezradiť nechce. „Bol to súkromný výlet, k tomu sa nemám čo vyjadrovať," zareagoval Sulík na informácie SME. Dodal, že výlet si platil zo súkromných peňazí.
Zuzana Wienk z Aliancie Fair-Play hovorí, že Sulík by ako predseda parlamentu mal povedať všetky detaily. „Vie vylúčiť, že išlo počas výletu o lobovanie u neho? Kto platil let?" pýta sa.
Sulík hovorí, že cestoval s priateľmi a lietadlo vyberal jeho dlhoročný kamarát. „Bol aj pilotom tohto letu, a výber lietadla bol na ňom," odpovedal Sulík na otázku, či sa mu zdá byť v poriadku letieť s lietadlom firmy blízkej Poórovi
Ten istý kamarát by mu mal uprostred augusta priniesť aj faktúru, podľa ktorej bude predseda parlamentu presne vedieť, koľko má za výlet zaplatiť. Celková faktúra sa totiž rozráta na osadenstvo lietadla. Teraz je však pilot v Poľsku a vráti sa uprostred augusta.
Sulíka by to podľa jeho slov malo vyjsť na menej než 750 eur. „Tie lietadlá nie sú drahé, keď sa zložíte a vyťažíte lietadlo," povedal Sulík a prisľúbil, že hneď ako bude mať faktúru, predloží ju verejnosti.
Nie je to vraj vážny problém
„Vždy si musí rozmyslieť, s kým udržiava kontakty, lebo z toho sa dajú vydedukovať rôzne veci," povedal o Sulíkovej ceste predseda koaličnej strany Most-Híd Béla Bugár.
Sulíkov stranícky kolega Igor Matovič hovorí, že sám by takým lietadlom neletel. „Snažím sa v živote správať racionálne," povedal. Sulíkovi však nemal za zlé, že sa zdráhal zverejniť detaily súkromného života. „Každý má právo na súkromie. Ale keď je tam prepojenie s pánom Poórom, o to viac by sa informácie mali povedať," dodal Matovič.
Bývalý šéf parlamentu Pavol Hrušovský z KDH nevidí v Sulíkovom výlete ani náznak problému. Keď cestuje, orientuje sa podľa kritérií bezpečnosť a istota a nie podľa majiteľa spoločnosti.
Koho lietadlom Sulík letel, neprekáža ani opozícii. „Pre mňa je dôležité, že je to človek, ktorý je taký zámožný, že si dokáže platiť privátne lety," reagoval poslanec Peter Pelegrini zo Smeru.
S kým, za koľko a prečo
„Čím viac tajností okolo výletu ostane, tým viac pochybností to môže do budúcnosti vyvolávať a ovplyvňovať dôveru verejnosti voči predsedovi SaS a parlamentu," zareagovala Zuzana Wienk z Aliancie FairPlay.
Treba podľa nej poznať odpovede na viacero otázok: „Išlo o pozvanie priateľa pre Sulíka ako súkromnú osobu? Na aký účel - oslava, rekreácia, iné?" vymenúva Wienk. Sulík však odmietol povedať, kto s ním letel.
Otázkou je tiež, ako to nakoniec bude s platením. Podľa odhadov konkurentov VIP Wings by podobný let mohol vyjsť aj na štyritisíc eur. Keď sa rozpočíta „na hlavu", ako plánuje Sulík, vyjde zhruba na 670 eur. Lety Premierom patria k lacnejším.
Celkovo sa hodina letu business jetmi VIP Wings pohybuje od 1200 do 5500 eur, informoval hovorca firmy Ľudovít Tóth.
Faktúru prinesie pilot
O tom, že by účet nosil pilot, však počul málokto. „Pilot nefakturuje, to by bolo zvláštne. Fakturuje spoločnosť, ktorá lietadlo spravuje. Nemusí to byť ani majiteľ, väčšinou sú to správcovia lietadiel," povedal Vít Doležálek, analytik leteckej dopravy serveru Měšec.cz.
„Pilot si to lietadlo celé objednal a on to teraz rozfakturuje na nás šiestich," vysvetlil Sulík.
Oslovení konkurenti VIP Wings tiež zhodne tvrdia, že nie je bežné, aby niekto platil až po lete. „Rámcovo sú to tri až štyri percentá ľudí, ktorí môžu platiť po lete, to je naozaj výnimočné," povedal predajca konkurenta VIP Wings, ktorý si neželá byť menovaný.
Samotný VIP Wings sa k problematike nechcel detailne vyjadriť. Tak ako ostatné firmy v odbore, kladie veľký dôraz na „absolútnu diskrétnosť".
Aký luxus majú business jety
- Privátne lety sa dajú objednať takmer na počkanie, odlet je možné naplánovať už do dvoch hodín od uzatvorenia dohody s privátnymi aerolíniami. Všetko závisí od diskrétnosti.
Cessna Citation Sovereign
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
- V závislosti od počtu členov posádky dokáže prepraviť až dvanásť cestujúcich.
- Poskytuje komfortnú výbavu s barom, toaletou, satelitným telefónom, multimediálnym systémom.
- Lietadlo je schopné doletieť vyše päťtisíc kilometrov bez natankovania, čo znamená dolet na Kanárske ostrovy, Island alebo do Spojených arabských emirátov.
Hawker Beechcraft Premier IA
FOTO - HAWKER
- Prúdové lietadlo, v ktorom letel Richard Sulík, je konkurentom Cessny CitationJet.
- Lietadlo má satelitný telefón, televíziu, minibar. V závislosti od počtu členov posádky prepraví až 7 ľudí.
- Jeho dolet je vyše 2500 kilometrov bez dotankovania. Z Bratislavy doletí do Turecka, Španielska, Talianska, Veľkej Británie či do Líbye.
(ava)
Topolánek lietal s pomocou J&T
Luxusné tryskáče neboli cudzie ani bývalému predsedovi českej vlády. Mirek Topolánek na takom priletel dovolenkovať do Talianska. Vtedy išlo o lietadlo firmy s väzbami na J&T.
PRAHA, BRATISLAVA. Bohaté skúsenosti s lietaním luxusnými business tryskáčmi má aj český expremiér Mirek Topolánek. Na dovolenku si pred dvoma rokmi zaletel na takzvanom biz jete firmy ABS Jets. Táto firma je podľa hovorcu J&T Maroša Sýkoru klientom J&T.
J&T sa podieľa na jej financovaní. Spoločnosť svoje luxusné tryskáče ponúka aj klientom na Slovensku. Lietadlo firmy blízkej J&T vtedy odviezlo Mirka Topolánka na ostrov Sardínia, kde napokon dovolenkoval vo vile talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho.
Topolánkova kancelária detaily o lete svojho šéfa nezverejnila. Argumentovala tým, že išlo o súkromnú záležitosť - dovolenku.
Predstavitelia ABS Jets o Topolánkovom výlete taktiež mlčali. Jan Váňa z ABS Jets vtedy pre Český rozhlas povedal, že jedna letová hodina lietadla Embraer Legacy, do ktorého sa zmestí viac než desať ľudí, vyjde na päť a pol tisíca eur. Štart a pristávanie stojí 1200 eur.
Neskôr si Topolánek vyrazil na dovolenku do Toskánska. Podľa českých médií vila, v ktorej dovolenkoval, patrí buď finančnej skupine J&T, alebo spoločnosti, ktorá je jej blízka.
Topolánek po návrate domov vyhlásil, že nevie, komu vila patrí.
(dak)

Beata
Balogová
