BRATISLAVA. „Hulvátskym, idiotským spôsobom atakujete vládu Slovenskej republiky! Klamstvá, klamstvá a klamstvá!“ Podobnému hromženiu Roberta Fica na médiá alebo nadávkam, ako hyeny či slizké hady, by mal byť koniec. Aspoň najbližšie štyri roky, kým je Smer v opozícii.
Novou stratégiou Smeru je byť k novinárom priateľskejší a ústretovejší.
Ukázalo sa to už v prvých dňoch po voľbách počas rokovania Národnej rady. Fico zvolal niekoľko tlačoviek, na ktorých odpovedal na všetky otázky bez rozdielu, či sa pýtal redaktor STV, alebo redaktor SME, Hospodárskych novín, či Nového Času. Všetkých v minulosti označil za idiotov.
Robert Fico o médiách
To, čo napíšu médiá, mne je to jedno. Psy štekajú, ale karavána ide ďalej.
My sa nenecháme opľúvať médiami len preto, lebo si myslíte, že si môžete dovoliť, čo chcete.
Vy už nie ste opozičný, vy ste absolútne protivládny denník.
Cez kopirák máte aj titulky s denníkom Pravda. Neviem, či sa stretávate ráno, asi si navzájom hovoríte, čo a ako.
Keby som nebol v politike, tak si to s vami vybavím inak. To, čo robíte v SME, nemá obdobu, to je onanovanie nad predsedom vlády každý deň.
To, že sa na tom všetci teraz budete odbavovať, prajem vám príjemný sexuálny zážitok.
Niektorí novinári však na Ficovo správanie nezabudli a asi na dvoch tlačových besedách sa stalo, že mu nikto z nich naschvál nepoložil žiadnu otázku.
Rozhovor dá aj SME
Fico sa tiež rozhodol, že už bude denníkom poskytovať rozhovory, podľa riaditeľa komunikačného odboru Smeru Erika Tomáša ho v najbližších dňoch poskytne aj SME. Štyri roky Fico rozhovory odmietal a rozprával sa iba s televíziami alebo so Slovenským rozhlasom.
Predstavitelia Smeru tiež ochotne na chodbách odpovedajú na otázky, hoci niektorí, ako napríklad Pavol Paška, ešte stále „za jazdy“, teda počas chôdze. Kráčal napríklad pri otázkach o vile, ktorú pre Roberta Fica pripravoval Úrad vlády. Ale odpovedal.
Chybu nepriznávajú
„Výsledkom, okrem iného aj mediálnej komunikácie, je, že Smer po štyroch rokoch vo vláde a z toho dvoch rokov v hlbokej ekonomickej kríze, získal o päť percent viac ako predtým. To je dosť jednoznačná odpoveď na to, či tá komunikácia bola efektívna,“ odpovedal terajší poslanec a bývalý riaditeľ tlačového odboru Úradu vlády Braňo Ondruš na otázku, či voľby neukázali, že Smer to so svojím správaním k novinárom prehnal.
Majú novinári šancu nerobiť len to, čo Fico chce, pýta sa Matúš Kostolný.
„Nemám pocit, že sme útočili na novinárov. Fakt je taký, a to bolo premyslené, že sme sa snažili poukázať na to, ako médiá, najmä noviny, fungujú a aké majú zaujaté postoje voči Ficovej vláde,“ tvrdí Ondruš. „Aby verejnosť vedela, s kým má do činenia nielen pokiaľ ide o politikov, ale aj pokiaľ ide o novinárov.“
Reagovali vraj na to, že médiá publikovali nekorektné údaje, alebo Smeru nedali dostatočný priestor.
Pre kritiku médií Smer pripravil aj tlačový zákon, ktorý zaviedol sporné právo na odpoveď.
Osočovať je krátkozraké
Bývalá moderátorka politických diskusií a teraz majiteľka PR agentúry Silvia Kušnírová hovorí, že korektné vzťahy s novinármi sú základom každej komunikačnej stratégie, bez ohľadu na to, či ide o firmu, alebo politickú stranu.
Ficove súdy s médiami
súd s denníkom SME pre Shootyho karikatúru. Okresný súd žalobu odmietol, Fico sa odvolal na krajský
spor s Plus 7 dní, Fico vyhral 66–tisíc eur. Noviny napísali, že Fico vynadal ich novinárom do špinavých hajzlov, nemali to však zaznamenané a súd prehrali
s vydavateľstvom Plus 7 dní a Plus 1 deň Fico vyhral viac sporov, žaloval ich pravidelne.
Smeru sa podľa nej mohlo podariť získať časť voličov napriek stratégii osočovania a urážok, aj „v Smere však museli pochopiť, že je krátkozraké myslieť si, že nad médiami, a teda aj verejnosťou sa dá dlhodobo víťaziť aroganciou a konfliktnosťou“.
„Je to ako v ktoromkoľvek inom vzťahu – dostávate to, čo dávate, a Smer bude mať čo robiť, aby si novinárov získal,“ hovorí Kušnírová.
Hovorí, že je namieste novinára kritizovať, ak spraví chybu, ale „nadávať mu do idiotov či hyen je niečo, čo nevypovedá ani tak veľmi o novinároch, ale skôr o autorovi týchto výrokov, pretože to vysiela signál, že takýto človek to nezvláda“.
Ak by sa Smeru podarilo vzťahy s médiami napraviť, volič to podľa Kušnírovej len privíta. „Volič nemá rád zbytočný konflikt, napätie a vulgárnosť,“ dodala.
Erik Tomáš: Nadávky sú kontraproduktívne
Tvorcom novej mediálnej stratégie Smeru je bývalý hovorca ministerstva vnútra ERIK TOMÁŠ.
Po voľbách sa zmenil spôsob správania predstaviteľov Smeru k médiám. Prečo?
„Ak máte na mysli zmenu k lepšiemu, teší nás to, ale na hodnotenie je ešte skoro. Prišiel som s jasnou predstavou mediálnej stratégie, ktorú som uplatňoval na ministerstve vnútra. Jej základom sú otvorenosť, flexibilita a odbornosť.“
Nie je to priznanie toho, že predchádzajúce správanie bola chyba?
„Nebudem to hodnotiť, nebol som tu. Je však úplne prirodzené, a to hovorím bez akejkoľvek výhrady, že napríklad medzi denníkom SME, ktorý je orientovaný pravicovo, a sociálnodemokratickou stranou, vznikajú tenzie. Samozrejme, všetko musí mať svoje mantinely.“
Úrad vlády však na otázky väčšinou neodpovedal. Nie je to povinnosť politikov?
„Mám pocit, že to bolo až od určitej fázy volebného obdobia. Je to ich povinnosť. Rovnako ako je povinnosťou novinára publikovať argumenty politikov na dostatočnom priestore, bez vytrhnutia z kontextu a v logických súvislostiach.“
Pred voľbami nebolo možné dovolať sa vysokým predstaviteľom strany na mobil, budú teraz komunikatívnejší?
„Boli vo vláde, zastávali dôležité funkcie v parlamente. Je pochopiteľné, že komunikácia bola predovšetkým na tlačových odboroch. V opozícii už budú mať voľnejšie ruky.“
Dočkajú sa novinári od predsedu Smeru ďalších nadávok?
„Ťažko predvídať, ako sa tieto vzťahy budú ďalej vyvíjať, je to o zodpovednosti oboch strán. Z profesionálneho hľadiska sú invektívy kontraproduktívne, lebo novinár má potom tendenciu zaoberať sa invektívou a nie samotnou témou.“
Je podľa Roberta Fica žurnalistika povolanie, ktoré si treba vážiť?
„Ako som sa dozvedel, Robert Fico mal po skončení gymnázia pri výbere ďalšieho štúdia priority archeológiu, žurnalistiku a právo.“
Má predseda obľúbeného novinára, ktorého rád číta?
„Presvedčil som sa, že predseda naozaj nečíta noviny, ani nesleduje spravodajstvo v elektronických médiách. My mu spracúvame monitoring dôležitých tém.“
(mož)

Beata
Balogová
