BRATISLAVA. Mesiac pred referendom o poslaneckej imunite, vládnych limuzínach či koncesionárskych poplatkoch to vyzerá, ako by žiadne nemalo byť.
Kampaň sa stále nerozbehla a ani predstavitelia SaS, ktorá referendum podnietila, ju netlačia medzi politické top témy. Predseda strany Richard Sulík všeľudové hlasovanie na tlačovej besede mesiac pred jeho konaním sám ani nespomenul a hovoril o ňom, až keď dostal otázku od SME.
Blížiace sa hlasovanie pripomínajú iba pozvánky od miestnych úradov, ktoré začali v týchto dňoch chodiť do schránok, a krátky článok na internetovej stránke SaS so včerajším dátumom.
Kampaň má nabrať obrátky
„Kampaň bude kratšia a intenzívnejšia,“ tvrdí Sulík. Idú vraj „naplno do toho“. Bilbordy vyvesia 1. septembra, teda 17 dní pred hlasovaním. To, či si zaplatia aj šoty v televízii, však ešte nevie. Sulík priznáva, že podporu referendu nevyslovila žiadna iná politická strana. SaS na kampaň vyčlenila 120 až 130-tisíc eur.
„Je to, samozrejme, len formálna suma. Za ňu zrejme nebude možné výraznejšie vzbudiť záujem verejnosti,“ myslí si šéf agentúry Focus Ivan Dianiška. Nepredpokladá, že hlasovať príde viac ako 50 percent voličov, referendum bude teda neplatné.
Účasť podľa Dianišku ovplyvní postoj iných strán k referendu. Zaváži najmä postoj Smeru – najmä, ak odporučí, aby sa voliči na hlasovaní nezúčastnili.
SaS podľa analytika využíva iné formy komunikácie ako bilbordy. Referendovú kampaň však masívnejšie nerozbehla ani na internete a sociálnych sieťach.
Referendá nezvyknú uspieť
„Je to žalostne málo času a žalostne málo peňazí. Za to je smiešne malá kampanička, ktorou určite nevyburcujú 50 percent ľudí,“ hovorí Marian Timoracký zo spoločnosti United Consultants. Myslí si, že na účinnú kampaň treba viac ako mesiac a téma referenda by sa mala dostať masívne do médií.
Timoracký pripomína, že jediné úspešné bolo referendum o vstupe Slovenska do Európskej únie a aj vtedy prišlo len 52 percent voličov.

Beata
Balogová
