Biznis jety: Luxus pre vyvolených

Na rybačku do Nórska, dovolenku do Chorvátska alebo lyžovačku do St. Moritzu. Nech sa letí kamkoľvek, biznis so súkromnými lietadlami je založený na absolútnej diskrétnosti.

(Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

Či sa letí za obchodom do Ruska alebo na večeru do Salzburgu, biznis so súkromnými lietadlami je založený na absolútnej diskrétnosti.

Mnohí ľudia hovoria, že lietať súkromnými lietadlami za prácou či zábavou je snobské. Príslovie iný kraj, iný mrav platí však aj tu. Kým v Spojených štátoch lieta na biznis jetoch aj stredný či nižší manažment, na Slovensku si takýto luxus môže pravidelne dopriať len hŕstka vyvolených.

Západný trend k nám priniesol americký železiarsky gigant U. S. Steel Košice. Pre potreby vedenia firmy vlastní a prevádzkuje prúdové lietadlo Hawker Beechraft 900XP. Bez problémov doletí na okraj Ruska či do niektorých štátov Ázie. Na palube nájdeme široké polohovateľné kožené kreslá, na ktorých sa dá pohodlne vyspať, problémom preto nie je ani let do Ameriky s medzipristátím.

Okrem individuálnych majiteľov u nás pôsobí štvorica privátnych aerolínií. Biznis jety s úplným servisom ponúkajú najmä zahraničným klientom. „Menej ako dvadsať percent našich letov tvoria tunajší zákazníci," hovorí riaditeľ aerolínií Opera Jet Martin Sýkora. Aerolínie VIP Wings, prepojené na známeho podnikateľa Vladimíra Poóra, lietajú pre našich oveľa častejšie.

Kedykoľvek pripravené na let

mini-bar-small.jpgVchádzať do letiskového areálu inak ako cez terminál je vždy zážitkom. Po bezpečnostnej prehliadke v malej unimobunke, rovnako prísnej ako v termináli, prichádzame k obrovskému hangáru. Menších biznis jetov - malých súkromných lietadiel, sa sem musí zmestiť najmenej päť.

„Tento sa vrátil práve od klienta," ukazuje Sýkora na lietadlo Cessna Citation CJ2, ktoré je na nerozoznanie od ďalšieho. Môžeme sa ho dotýkať, vyskúšať a detailne odfotiť. Do druhého jetu nás pustia len s návlekmi na topánkach. „Prosím, nedotýkajte sa ničoho," vraví technik. Toto lietadlo je totiž pripravené na okamžitý štart, ktorý môže byť už do dvoch hodín od objednávky.

Vyleštené lietadlo vonia terpentínom,zasobovanie-small_res.jpg ktorým sa napúšťajú kožené sedadlá. „Po každom klientovi sa lietadlá vyčistia, vyleštia, vymenia všetky zásobníky, doplnia základné potraviny," vysvetľuje zvyklosti Sýkora.

Práve základné potraviny, ktoré majú bohatí klienti k dispozícií v palubnej chladničke, sa dopravujú aj v úložnom priestore v špici lietadla. Dôvod? Aby sa nestalo, že cestujúci budú na spiatočnej ceste hladovať.

Málo priestoru, no luxus, kam sa pozriete

Aj keď musíme v lietadle chodiť skrčení, luxus biznis jetov opantáva. Na šiestich kožených polohovateľných sedadlách si bez problémov aj zdriemnete. Pri každom ponúka interiér skladací stolík.

Na palube je multimediálny systém so štyrmi obrazovkami. Keď potrebujú manažéri ukázať firemnú prezentáciu obchodným partnerom už počas letu, môžu sa na neho napojiť aj notebookom. Lietadlo ponúka profesionálne ozvučenie porovnateľné s kinosálami.

Spojenie so zemou zabezpečuje satelitný telefón, no internet na palube nenájdete. „V niektorých lietadlách je. U nás by teoreticky fungoval cez satelitný telefón, keďže ide o plnohodnotnú telefónnu linku," vyratúva Sýkora.


Kliknutím na číslo vpravo dole prepínate medzi obrázkami.

Luxus pôsobí na klientov aj cez jedlo. K štandardnej výbave si môžu klienti objednať catering. Nie však masový ako v prípade klasických liniek. Napríklad Opera Jet spolupracuje s najvychytenejšími bratislavskými reštauráciami a zostavuje si vlastný katalóg jedál.

toaleta-small_res.jpgNaše najväčšie prekvapenie spôsobí reakcia na otázku, kde nájdeme toaletu. Keby ste si potrebovali odskočiť, ako toaleta slúži posledné sedadlo vzadu. Sedadlo sa dá odklopiť a dvere zamknúť do pár sekúnd. V bežnej prevádzke však toaleta slúži ako prídavné sedadlo.

Kam to bude, vážení?

Medzi najpopulárnejšie destinácie v Opera Jete patrí bezpochyby francúzske Nice. Aerolínie často lietajú aj do Zadaru, Splitu, Ríma či Benátok. Kým obchodné destinácie Moskva, Londýn, Praha, Paríž sa nemenia, miesta oddychu a zábavy sa prispôsobujú ročným obdobiam.

V zime je to lyžovačka v St. Moritzi či v Innsbrucku. Ojedinelé nie sú ani lety do slovenských Tatier. V letných mesiacoch sa lieta južnejšie na taliansku či francúzsku riviéru, ale aj do „ľudového" Chorvátska.


Kliknutím na číslo vpravo dole prepínate medzi obrázkami.

Vo VIP Wings najčastejšie lietajú ešte aj do Talianska a Nemecka. „Aj do Dubaja za nákupmi či do Ankary za biznisom," vraví mediálny zástupca firmy Ľudovít Tóth. Okrem práce sa však pravidelne cestuje na poľovačkou alebo rybačku.

Hodina letu sa pritom ráta v tisíckach eur. Napríklad let do Salzburgu vyjde na vyše tritisíc eur. No cena závisí od konkrétnych „parametrov" letu. Podľa aerolínie VIP Wings napríklad biznis let do Prahy s ranným odletom a večerným príletom vyjde na viac ako štyritisíc eur. Keď si však človek chce urobiť predĺžený víkend, napríklad v chorvátskom Splite, vyjde ho to až na 12-tisíc eur. Kým totiž pri ceste do Prahy ide o dva samostatné lety, pri predĺženom víkende ide až o štyri.

Šperky a záchrana životov

Výhody privátneho lietania si doprajú aj bežní smrteľníci. „Pravidelne lietame na futbalové zápasy po Európe," vraví Sýkora. Keď sa zloží partia kamarátov, vo výsledku získajú na jedného cenu podobnú biznis triede v bežnom lietadle. Odpadáva však stres s vybavovaním či s hľadaním spiatočnej letenky.

No kto si lietanie biznis jetmi predstavuje ako vystrihnutú filmovú scénu z Pretty Woman, keď Vivien letela do San Francisca na operu, tak sa mýli. Len raz za čas sa cestuje aj za kultúrou či dobrou večerou.

Obe aerolínie pritom spomínajú aj netradičné zaujímavosti. Kým Opera Jet prepravila na objednávku partiu špičkových lekárov na operáciu, VIP Wings letela na objednávku kúpiť šperky pre prominentných klientov, bežne preváža aj orgány na transplantáciu.

Z histórie privátneho lietania
  • História biznis jetov je taká dlhá, aká je história samotných prúdových lietadiel. Prúdový pohon si v roku 1930 nechal patentovať Brit sir Frank Whittle a o šesť rokov neskôr aj Nemec Hans Joachim Pabst von Ohain.
  • Komerčný rozkvet týchto lietadiel nastal po 2. svetovej vojne, keď si hodnotu rýchlej a masovej dopravy začali uvedomovať vznikajúce aerolínie. Na svoje si prišli najmä biznismeni.
foto-velke-dole_res_res.jpg
  • Okolo roku 1960 sa zrodili biznis jety, ako ich poznáme dnes. Ich éra sa začala Boeingom 727, ktorý však bol až trikrát väčší ako dnešné biznis jety. Letieť v ňom si mohli dovoliť len ozajstní milionári - šejkovia, ropní magnáti, majitelia stavebných firiem a bánk.
  • Najbohatší Američan Jean Paul Getty bol vychýreným užívateľom biznis jetov v 60. a 70. rokoch. Vyžadoval kvalitné interiéry lietadiel, podľa najluxusnejších svetových hotelov.
  • Gettyho tradícia v interiéroch pokračovala až do konca 90. rokov, keď sa spojila s technologickým boomom. V biznis jetoch si našli miesto satelitný telefón, LCD obrazovky či multimediálne systémy.
  • Na prelome milénia vznikli prestavbou štandardných lietadiel Airbus a Boeing, takpovediac lietajúce obydlia. Nájdete v nich všetko od kúpeľne cez spálňu až po menšiu kinosálu.
Lietadlom za milióny nechce lietať každý

Lietať biznis triedou, privátnym lietadlom, alebo rovno si takýto stroj kúpiť? Manažéri, ktorí ročne do leteniek investujú viac ako 40-tisíc eur, môžu o dlhodobom prenájme takéhoto stroja reálne uvažovať.

Keby ste chceli takéto minilietadlo vlastniť, jeho cena sa končí na sume šesť miliónov eur. Keby ste chceli väčšie, kde už máte aj rozkladaciu sedačku, vyjde vás aj na 17 miliónov eur. Veľké lietajúce obydlia, ktoré v posledných rokoch produkujú Airbus a Boeing, stoja aj štyrikrát viac. Napríklad špeciálna verzia Airbusu A319, ktorú v Česku využívajú ako vládny špeciál, vyjde na viac ako 80 miliónov eur.

interier-airbusA319-private-jet-small.jpg
Luxusný interiér upraveného Airbusu A319.
FOTO - AIRBUS

„Biznis jety sú možnosťou pre ľudí, ktorí potrebujú cestovať rýchlo a pohodlne bez čakania," vraví majiteľka portálu Pelikan.sk a Podnikateľka roka 2009 Tatiana Kyseľová. Sama to však nikdy neskúšala. „Letela som v malých lietadlách na krátke vzdialenosti, keď som bola na Novom Zélande či na Havaji."

Rovnaký názor má aj Tomio Okamura, majiteľ českej cestovnej kancelárie Miki Travel. „Sám jazdím na Aston Martine a nehanbím sa priznať, že som bohatý, ale asi nie natoľko, aby som si povedal, že budem lietať tryskáčom," vraví Okamura. „Určite by som si dopriala takýto luxus, keby som už naozaj nevedela, čo s peniazmi," uzatvára s úsmevom Kyseľová.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 002
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 651
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 679
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 285
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 749
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 653
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 408
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 910
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 892
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 831

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.