V Bruseli sa začal boj o škatuľky cigariet

Pestrofarebné pulty s cigaretami možno nahradí uniformná beloba.

Najskôr výrobcom cigariet zakázali označovať ich ako light, potom zakázali desiatky. Teraz chcú úradníci pripraviť škatuľky aj o farbu.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Pestrofarebné pulty s cigaretami možno nahradí uniformná beloba.

BRATISLAVA. Tínedžer, ktorý v partii vytiahne z vrecka škatuľku Marlboriek, má pred kamarátom fajčiacim lacné Štartky výhodu. Pred spolužiačkami sa môže oprieť o starostlivo budovaný imidž za milióny dolárov.

Skúsenosť mnohých pubertiakov potvrdzujú aj výskumy financované vládami po celom svete. Mladí ľudia sa často rozhodujú na základe imidžu.

A práve naň lákajú nových zákazníkov tabakové koncerny. Až dve tretiny pravidelných fajčiarov začínajú s cigaretami pred osemnástym rokom.

Na následky fajčenia len v Európskej únii zomrie ročne asi 650-tisíc ľudí, náklady na liečbu chorôb spôsobených tabakovým dymom dosahujú každý rok takmer dva a pol miliardy eur.

Kanadský žart?

Európska komisia preto oprášila myšlienku štandardizovaných balení. Zo škatuliek navrhuje vymazať logá, pestré farby i reklamné obrázky. Cigarety by sa dali kúpiť iba v bielych baleniach s čiernymi nápismi varujúcimi pred následkami fajčenia.

Značky by sa dali rozoznať len podľa uniformne vytlačeného názvu. Tabakové firmy by tak po nedávnom zákaze reklamy stratili aj posledný silný komunikačný kanál so zákazníkmi, ktorému ich marketingoví experti venujú mimoriadnu pozornosť. Obal škatuľky.

Nápad, ktorý sa zrodil začiatkom 90. rokov v Kanade a presadzuje ho aj Svetová zdravotnícka organizácia, má množstvo zástancov i odporcov. Pár mesiacov ho už rozoberajú aj politici, úradníci a tabakoví lobisti v Bruseli.

„Ide o klasický spor, kde na jednej strane stojí slobodná trhová súťaž a na druhej záujem na ochrane verejného zdravia,“ vraví advokát Radovan Pala. Rozlúsknuť by ho podľa neho musel pravdepodobne až súd.

Zástancovia opatrenia argumentujú množstvom prieskumov, v ktorých drvivá väčšina mladých ľudí označuje štandardizované balenia za „nudné a nezaujímavé“. Prieskumy zároveň odhalili, že ak zo škatuliek zmizne premyslený dizajn, fajčiari venujú oveľa viac pozornosti varovným nápisom.

Slovenské vyčkávanie

Odporcovia zas upozorňujú na porušovanie duševného vlastníctva, za ktoré značky a ich dizajn považujú. „Takéto balenia uľahčia aj nelegálnu výrobu cigariet, keďže všetky značky budú vyzerať rovnako. Otvoria sa dvere pre čierny trh s cigaretami, ktoré si bude môcť kúpiť ktokoľvek vrátane neplnoletých,“ pridáva ďalší argument Karol Čukan zo slovenskej pobočky najväčšieho tabakového výrobcu Philip Morris.

Slovenské úrady sú zatiaľ zdržanlivé. Úrad verejného zdravotníctva i ministerstvá zdravotníctva a hospodárstva si chcú počkať až na konečnú podobu smernice.

Brusel zatiaľ nerozhodol, či by nariadenie malo byť pre jednotlivé štáty záväzné, alebo len odporúčacie.

„Na jeseň plánujeme začať verejné konzultácie, ktoré budú zahŕňať široké spektrum otázok týkajúcich sa vnútorného trhu i verejného zdravia. Prípadný legislatívny návrh možno očakávať na konci roka 2011,“ informovala Jana Farkašová z Európskej komisie.

Značka tvorí svet rozdielov

O nápade na uniformné cigaretové škatuľky sme hovorili s konzultantom v oblasti budovania značiek MARIÁNOM TIMORACKÝM zo spoločnosti United Consultants.

Akú hodnotu má pre výrobcu tovaru značka?

„Je to jedno z najcennejších aktív firmy. Na vyspelých trhoch sa vyčísľuje dokonca ich peňažná hodnota, má veľký vplyv na cenu akcií danej firmy. Spoločnosť Interbrand každý rok robí rebríček najhodnotnejších značiek, dlhodobo vyhráva Coca-Cola s cenou 68 miliárd dolárov. Na popredných miestach je aj Marlboro.“

Je dôležitý aj vizuál?

„Je to základ identity značky a spoločnosti, podľa neho výrobok spotrebitelia spoznajú a rozhodujú sa. Ak si chcú kúpiť nápoj, ktorého chuť majú radi, vedia, že ju dostanú v takom a takom obale, s takým a takým dizajnom. Vizuál zákazníkovi uľahčuje rozhodovanie.“

Sú v tomto cigarety iné?

„Nie. Len tým, že na rozdiel od iných výrobkov, ktoré sú tiež legálne vyrábané a predávané, je cigaretám odoprená propagácia.“

Má imidž značky vplyv na fajčenie mladých?

„Reklama podporuje predaj výrobkov, ale najmä upozorňuje na rozdiely medzi značkami. Nabáda fajčiarov, aby prešli od značky A k značke B. Existujú viaceré štúdie, ktoré dokazujú, že mladí ľudia začínajú fajčiť najmä pod vplyvom svojho bezprostredného okolia, rodiny či partie, nie reklamy.“

Čo by pre výrobcov cigariet znamenalo, keby prišli o vizuál značiek?

„Značka je najmä o tom, že buduje svet rozdielov, princípom je odlíšiť sa od konkurencie. Každá značka má nejaký obsah, ktorý výrobca rozvíjal. Takáto regulácia zotrie rozdiely a zamedzí komukoľvek vyniknúť.“

Je prípustné, aby politici diktovali vizuál výrobku?

„Politikom v Bruseli by som poradil, aby všetky politické strany boli čiernobiele, nemali žiadne logá a volali sa strana číslo 1, 2, 3 a nemali žiadnu reklamu. A možno by mohli pridať varovanie, že politici sú najväčšou hrozbou pre podnikanie.“

Zakázať zadymené krčmy poslanci váhajú

Zákaz fajčenia vo všetkých podnikoch parlament viackrát odmietol. Čoskoro zrejme príde ďalší pokus.

BRATISLAVA. Aký silný má byť zákaz cigariet na verejnosti? Poslanci v parlamente sa o tejto téme sporia už roky.

Žiadna z garnitúr doteraz nezakázala fajčenie vo všetkých pohostinstvách, ako je to napríklad v Írsku či v Taliansku.

V minulom volebnom období úplný zákaz navrhovali predstavitelia koalície aj opozície, návrhy v parlamente napokon prešli v miernejšej forme.

Od vlaňajšieho septembra si môžu zákazníci zapáliť iba v prevádzkach, kde nepodávajú jedlo alebo ktoré majú stavebne oddelenú časť pre nefajčiarov. Musí byť pri vchode a väčšia ako fajčiarska miestnosť.

Pozmeňovací návrh poslanca Smeru Petra Pelegriniho umožnil naďalej fajčiť aj v obchodných centrách.

Úrad verejného zdravotníctva je zatiaľ benevolentný a za posledný rok a pol uložil podnikateľom len 39 pokút spolu za necelých tritisíc eur. Za každé porušenie pritom môže po novom udeliť pokutu až 3319 eur.

Prísnejší zákon sa v minulom volebnom období viackrát snažila presadiť poslankyňa SDKÚ Tatiana Rosová. Tvrdí, že s návrhom zakázať fajčenie vo všetkých prevádzkach príde opäť, ak sa nerozhýbe ministerstvo zdravotníctva. „Hovorila som však s novým ministrom a viem, že jeho aparát pripravuje radikálne opatrenia,“ povedala.

Hovorkyňa ministerstva Zuzana Čižmáriková odkazuje, že zatiaľ je predčasné hovoriť o návrhu na úplný zákaz. „Minimálne sa pokúsime opäť bojovať proti fajčeniu v nákupných centrách.“

To, či má štát fajčiarov ďalej obmedzovať, však koalícia zatiaľ nemá ujasnené. Ministerstvo hospodárstva, ktoré pod vedením Ľubomíra Jahnátka zo Smeru proti úplnému zákazu bojovalo, zatiaľ iné stanovisko nemá ani po výmene ministra.

„Až po analýze problematiky a možného dosahu na podnikateľské prostredie a postavenie spotrebiteľov bude možné zaujať stanovisko,“ odpísal Dárius Bošjak z kancelárie ministra.

Opatrní sú aj poslanci liberálnej SaS. „Mám pochybnosti, či by takýto zásah neprimerane nezasiahol do vlastníckych práv majiteľov prevádzok,“ povedal člen zdravotníckeho výboru parlamentu Stanislav Fořt.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 641
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 854
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 255
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 283
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 128
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 056
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 492
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 479
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 684

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

EKONOMIKA

Podmienky na získanie hypotéky sa opäť pritvrdili

Banky musia pri schvaľovaní hypotéky viac skúmať finančnú situáciu klientov.