Vojsko cvičí lety na ministrojoch

Piloti sa učia lietať na malých amerických vrtuľníkoch. Armáda má však len veľké ruské. Tréningový má 900 kilogramov, vojenský sedem ton. Majú aj opačné ovládanie.

Na takomto súkromnom vrtuľníku trénujú naši armádni piloti.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)


PREŠOV. Hlavne, že má rotor a letí, tak pristupuje naša armáda k výcviku pilotov vrtuľníkov. Výcvik pilotov zabezpečuje pre slovenskú armádu súkromná spoločnosť Heli company na amerických strojoch Schweizer.

Majú opačné ovládanie ako ruský transportný vrtuľník Mi–17 a bojový Mi–24. Americký stroj váži 900 kg, ruský transportný vrtuľník sedem ton. Hovorí to inštruktor leteckého výcviku pri Centre leteckého výcviku v Pardubiciach. Podľa neho napríklad nácvik autorotácie, keď vrtuľník vypne motory a padá na zem, je rozdielny na ľahkom a veľkom vojenskom stroji.

„Každý typ má svoje špecifiká,“ pripúšťa Peter Korba, konateľ Heli company. Podstata pilotovania je podľa neho na všetkých helikoptérach rovnaká. Vedenie armády tvrdí, že nemá dostatok vrtuľníkov ani inštruktorov, aby výcvik neprebiehal na rozdielnych strojoch a v súkromnej firme.

Učia sa na muškách, lietajú na obroch

V autoškole sa učil jazdiť na aute strednej triedy s manuálnou prevodovkou, v práci ho hneď posadili do autobusu. Podobne sa môžu cítiť naši vojenskí piloti.

„Tie stroje sú úplne odlišné,“ hovorí inštruktor leteckého výcviku pri Centre leteckého výcviku v Pardubiciach, ktorý si želal zostať v anonymite. Pri takýchto rozdieloch podľa neho výcvik nemá parametre, aké k vojenskému tréningu patria.

Trénujú vľavo, v práci to majú vpravo

Napríklad systém ovládania v Schweizeri je na opačnú stranu ako v ruskom Mi. Rozdiel vo váhe robí podľa neho začínajúcim pilotom veľké problémy pri nácviku autorotácie. Vrtuľník vtedy vypne motory a padá k zemi.

Tender na modernizáciu ruských strojov
  • ide o zmluvy na modernizáciu desiatich vrtuľníkov Mi­17.
  • podpísal ich krátko pred voľbami minister obrany Jaroslav Baška (Smer)
  • hodnota zákazky je 57 miliónov eur
  • kontrakty zabezpečujú modernizáciu, ale nie predĺženie životnosti vrtuľníkov
  • zmluvy tiež riešia zástavbu zariadení do vrtuľníkov
  • tieto komponenty pritom ešte nemajú vypracovanú a schválenú dokumentáciu
  • zmluvy sú podľa nového ministra Ľubomíra Galka prakticky nevypovedateľné
  • o ich úprave rezort rokuje s ruským výrobcom.

„Robiť autorotácie na ľahkom vrtuľníku a potom na vojenskom je veľký rozdiel,“ vysvetľuje český inštruktor. Česká armáda robí výcvik pilotov od začiatku na vrtuľníkoch Mi-2. Prechod na Mi-17 je oveľa ľahší, tieto typy ruských vrtuľníkov na seba nadväzujú.

„Každý typ má svoje špecifiká,“ pripúšťa aj Peter Korba, konateľ Heli company, ktorá zabezpečuje pre armádu výcvik pilotov vrtuľníkov. Filozofia pilotovania je však podľa neho na všetkých helikoptérach rovnaká. To, že by výcvikom na Schweizeroch utrpela kvalita prípravy na ruské Mi, odmieta.

Nemáme také výcvikové stredisko ako Česká republika ani dostatok vrtuľníkov a inštruktorov, vysvetľuje zasa ministerstvo obrany, prečo musia naši piloti pri tréningu prestupovať medzi dvoma typmi strojov.

Prvá zmluva na výcvik pilotov medzi armádou a Heli company bola podľa hovorcu ministerstva obrany Richarda Šümeghyho podpísaná ešte za druhej Dzurindovej vlády 28. apríla 2005. Rámcová zmluva na výcvik pilotov je platná až do 31. mája 2012. Celková hodnota zákazky je 1,3 milióna eur.

Modernizujeme, hoci technický život končí

Vrtuľníkový park prešovskej základne tvoria najmä ruské helikoptéry – transportný Mi-17 a bojový Mi-24.
Po nedávnom zverejnení zmluvy bývalej vlády na modernizáciu vrtuľníkov novým ministrom obrany Ľubomírom Galkom sa teraz hovorí najmä o type Mi–17.

Video: Autorotácia je v podstate voľný pád stroja s vypnutým motorom, spojený s využitím zostávajúcich otáčok rotora len na pristátie. Takto to vyzerá z kokpitu vrtuľníku Schweizer.

Len pár dní pred voľbami sa ministerstvo obrany zaviazalo stroje zmodernizovať za 57 miliónov eur. Hoci desať vrtuľníkov tohto modelu nemá v priemere odlietanú ani tretinu, výrobcom plánovaných letových hodín, technický život niektorých končí na budúci rok a zvyšku v nasledujúcich piatich. Ich nasadenie v operáciách je ťažko predstaviteľné aj v prípade, že by sme vyslali v nasledujúcich rokoch do Afganistanu bojové jednotky.

„Životnosť je stanovená na sedemtisíc hodín alebo 25 rokov. Naše vrtuľníky majú v priemere odlietané dvetisíc hodín, to znamená, že z hodinového technického života majú nalietaných približne 30 percent. Čo sa týka dobového technického života, vrtuľníky Mi-17 ukončia technický život v rozmedzí rokov 2011 až 2016,“ vysvetľuje zástupca veliteľa vrtuľníkového krídla v Prešove Július Posluch.

2.jpg

84669.jpg

Na hornom obrázku ľahký Schweizer, na dolnom oveľa mohutnejší Mi-17.
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

Pilotom velia bratia

Nové vedenie rezortu obrany spoluprácu armády a súkromnej firmy preveruje.

PREŠOV. Rodinný biznis, v ktorom majú bratia k sebe veľmi blízko - jeden ako veliteľ prešovského Vrtuľníkového krídla, druhý je konateľom firmy Heli company. Práve na amerických strojoch Schweizer tejto spoločnosti a s ich inštruktormi lietajú naši piloti pri výcviku.

Heli company sa ako jediná prihlásila na zákazku zverejnenú iba na internete a tak ju aj získala.

Jeden podniká, druhý velí

Peter Korba, konateľ Heli company, hovorí, že brat Miroslav sa stal veliteľom až po uzavretí zmluvy s armádou. „Mal som prestať podnikať, alebo on mal prestať stúpať?“ Podľa neho brat nemal vplyv na uzavretie zmluvy s armádou. Stal sa však veliteľom základne necelých päť mesiacov po podpise zmluvy.

S Korbovým vysvetlením sa zhoduje aj hovorca ministerstva obrany Richard Šümeghy, dodal však, že „tento prípad preverujeme a v prípade zistenia pochybenia, urobíme náležité kroky.“

Podprahová zákazka

V prípade zákazky na výcvik pilotov išlo podľa Šümeghyho „o neprioritnú službu riešenú ako podprahová zákazka“.

Skutočnosť, že si armáda vybrala práve Korbu, hovorca zdôvodňuje tým, že je to jediná firma na Slovensku, ktorá spĺňa podmienky na výcvik vojenských pilotov.

Otázky vyvoláva aj posledná zmluva, ktorú Heli company uzavrela s armádou iba päť dní pred tohtoročnými parlamentnými voľbami.

Ministerstvo vysvetľuje, že išlo o zmluvu na alternatívny výcvik, ktorý „vyplynul z potreby prípravy našich vojakov na Afganistan“. Zmluva bola podľa hovorcu ministerstva podpísaná neskôr ako v apríli, lebo bolo časovo náročné pripraviť potrebné podklady.

(jkr)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 748
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 102
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 091
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 138
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 956
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 134
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 879
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 731
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 714
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 585

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Prevádzkovateľ bitcoinmatu Jančuška: Bitcoin nie je len pre zločincov

Vo virtuálnej mene bitcoinoch treba mať len toľko úspor, koľko je človek ochotný stratiť, tvrdí prevádzkovateľ bitcoinového automatu MARIÁN JANČUŠKA.

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách do Súdnej rady neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

Lajčák: Migrácia je vecou mnohých ďalších rokov, musíme si zvyknúť

Šéf rezortu zahraničia je presvedčený o nenahraditeľnosti OSN pri udržiavaní mieru vo svete.

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.