BRATISLAVA. Predseda SaS Richard Sulík začiatkom týždňa reagoval na výsledky prieskumu, podľa ktorého mieni v referende hlasovať menej ako dvadsať percent voličov, sebavedomými vyhláseniami o „zvrate“
a „intenzívnej kampani“.
Hoci „najvyššiu formu priamej demokracie“, ako referendum s obľubou nazývajú politici, vyskúšajú voliči už zajtra, nasvedčuje tomu máločo.
Kampaň SaS spočíva v rozposielaní 350-tisíc mobilizačných letákov do domácností a posielaní agitačných e-mailov. Osloviť ľudí sa v posledných dňoch usilujú aj cez šoty a inzerciu v televízii Markíza, dvoch rádiách, jednom časopise a denníku.
Zaplatili si tisíc bilbordov, celkové náklady na kampaň dosiahli podľa Sulíkovej tajomníčky Tatiany Tóthovej asi 130-tisíc eur.
Bez kontaktu
Úplne chýba priamy kontakt s voličom. Sulík mal na včerajšie poobedie naplánovanú tlačovú besedu, napokon ju zrušil a presunul nadnes.
K referendu nevydal pre médiá do večera žiadne vyhlásenie, rovnako ani nikto z vedenia SaS.
SaS, ktorá referendum iniciovala, sa navyše môže oprieť len o Most-Híd.
Politici sa zväčša nechcú vyjadriť ani len k tomu, či pôjdu voliť, opozičné strany dokonca vyzývajú na neúčasť.
Neskoro a bez podpory
Analytici sa zhodujú, že kampaň je slabá a rozbehla sa neskoro.
„Referendm je beh na dlhé trate, treba naň niekoľkomesačné vysvetľovanie, o čom je a prečo je dôležité prísť,“ vraví sociológ Martin Slosiarik z agentúry Focus.
„Chýbala širšia diskusia o jednotlivých témach a argumentoch za a proti. Prístup politikov to celé zredukoval na to, že ide iba o drahý prieskum verejnej mienky a zbytočne vyhodené milióny.“
Droba: 20 percent je úspech
Poslanec SaS Juraj Droba, ktorý sa venuje aj politickému marketingu, nesúhlasí.
„Jadrom kampane bola komunikácia, ktorá nám urobila vo voľbách 12 percent. Vo veľkej miere sme pracovali na internete, šot s pánom exposlancom Cuperom obletel Slovensko, hovorilo sa o ňom a veľmi dobre ukázal, prečo je referendum dôležité.“
Na to, aby bolo referendum platné, sa musí zúčastniť oveľa viac voličov, ako získala strana vo voľbách – až 50 percent.
Droba hovorí, že aj účasť nad dvadsať percent by bola úspechom. „Je veľmi ťažko robiť niečo viac, ak nemáte podporu ani len svojich koaličných partnerov,“ vraví. Hlasovanie stojí sedem miliónov eur.
Ľahostajný postoj partnerov SaS považuje za rozhodujúci aj Slosiarik. „Nechali ich samých, akoby sa im chceli pomstiť, že sa na referende vyviezli a dosiahli aj istú známosť.“
Takýto prístup politikov hodnotí ako krátkozraký. „Podporujú u ľudí interpretáciu, že referendum je len vyhadzovaním peňazí. Je žalostné, keď s nástrojom priamej demokracie takto hazardujú.“
Medzi ľudí šiel len Matovič, odtiahli ho
BRATISLAVA. Vyprovokovala ma nečinnosť ostatných, vysvetľoval poslanec Igor Matovič, prečo sa zapojil do kampane k referendu. Na rozdiel od ostatných politikov sa vybral medzi ľudí.
V centre Bratislavy zaparkoval auto na priechode pre chodcov a šiel si kúpiť hamburger. Za okno auta zastrčil lístok, že ide o tichý protest za rovnosť pred zákonom. „Toto ja urobiť môžem. Beztrestne. Môžete to urobiť vy?“
Hlúčik ľudí okolo zaparkovaného auta na rušnej križovatke onedlho prilákal aj mestských policajtov. Po pár minútach konzultácií cez vysielačky nariadili auto odtiahnuť. Matovič ich nechal, aby „otestoval, čo sa bude diať“. Napokon zaplatil 92 eur za odtiahnutie, pokutu mu však ako poslancovi udeliť nemohli.
„Ako mi policajt vysvetlil, imunita sa vzťahuje len na ľudí, nie na veci, a keďže som
v aute nesedel, odtiahnutie auta s imunitou nesúvisí,“ povedal neskôr.
(mp, sita)

Beata
Balogová
