SME

Ikarusy na Slovensku končia, posledné dojazdia v Košiciach

Legendárne autobusy desaťročia zachraňovali situáciu najmä v zime, keď iné stroje nedokázali štartovať.

(Zdroj: www.ikarus311.de)

Legendárne autobusy desaťročia zachraňovali situáciu najmä v zime, keď iné stroje nedokázali štartovať.

KOŠICE. Legendárne autobusy Ikarus na Slovensku končia. Posledné autobusy v krajine dojazdia tento víkend v Košiciach. Známe vozidlá desaťročia slúžili v mnohých mestách, napríklad v Česku však už jazdia len v meste Tábor. Maďarské autobusy s nezameniteľným socialistickým dizajnom sa medzitým stali zberateľskými kúskami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ikarusy 280 vyraďujeme postupne od septembra, ich posledná jazda sa stane slávnosťou, rozlúčime sa s nimi totiž po 35-ročnej službe," uviedla hovorkyňa Dopraveného podniku mesta Košice (DPMK) Monika Murová.

SkryťVypnúť reklamu

Na spanilej jazde, ktorá sa skončí na Hlavnej ulici, sa podľa Murovej využije posledná pätica autobusov. Podnik je jediným v krajine, ktorý tieto autobusy ešte pravidelne využíval v bežnej prevádzke. Začiatkom roku 2008 Ikarusy z prevádzky vyradil bratislavský dopravný podnik.

Medzi košickými autobusmi zelenobielej farby nebude na slávnostnej derniére chýbať menej častý dvojdverový modrý Ikarus 280.10. Ten nie je majetkom dopravného podniku, o jeho údržbu sa stará bratislavský Klub historických autobusov. Ikarusy sa totiž po desaťročiach prevádzky stali aj predmetom záujmu zberateľov historických vozidiel.

Slúžili v 90 krajinách sveta

Kĺbové Ikarusy, najčastejšie známe v tmavočervenej farbe, odviezli v Košiciach v uplynulých desaťročiach milióny pasažierov a prešli len v meste desaťtísice kilometrov. "Boli to veľmi spoľahlivé autobusy, často zachraňovali situáciu najmä v zime. Keď iné stroje nedokázali vyraziť do prevádzky, bol na Ikarusy vždy spoľah," uviedol riaditeľ Úseku dopravy DPMK Michal Dekánek, ktorý je tiež fanúšikom Ikarusov. Dieselové autobusy navyše neboli náročné na údržbu, poznamenal Dekánek.

SkryťVypnúť reklamu

Ikarusy, ktoré vyrábali v továrni na predmestí Budapešti, spoznali cestujúci v asi 90 krajinách sveta, medzi nimi napríklad aj v Kanade či Spojených štátoch. Väčší počet ich v súčasnosti stále jazdí v Maďarsku, autobusy tam totiž podľa Dekánka prešli viacerými vlnami generálnych opráv. Značka neskôr zanikla a závod sa stal súčasťou holdingu Irisbus.

Kĺbové Ikarusy spoluvytvárali podobu československých miest

Vizitka kĺbového autobusu Ikarus 280, ktorý v sobotu 18. septembra vyjde posledný krát do ulíc Košíc, a skončí tak svoju službu na Slovensku:

Označenie: Ikarus 280 (do Československa, ČR a SR sa dovážali hlavne tieto verzie - mestská štvordverová 280.08, linková dvojdverová 280.10 a mestská štvordverová 280.87)

Charakteristika: kĺbový trojnápravový autobus; poháňaná je druhá náprava, pred ktorou je pod podlahou uložený motor

SkryťVypnúť reklamu

Výkony: prvé dodávky mali motor s výkonom 141 kW, neskôr sa montoval silnejší s výkonom 162 kW (na porovnanie - česká kĺbová Karosa B 741 z 90. rokov má motor s výkonom 190 kW); maximálna rýchlosť nedosahuje ani 65 km/h (výrobca udával 62,8 km/h)

Kapacita: do mestskej verzie autobusu sa oficiálne vojde 37 sediacich a 103 stojacich cestujúcich, linková má 57 sedačiek a vedľa nich miesto pre 59 stojacich pasažierov

Dodávky do Československa: - Ako prvá dostala vozidlá typu 280.08 Bratislava, a to v roku 1974. Ulice slovenského hlavného mesta brázdilo postupne 761 Ikarusov (najviac ich bolo koncom 80. rokov - takmer 400), posledný sa vydal na cestu vo februári 2008. Tento rok v júli bol vyradený i posledný kus novšieho modelu 283.

SkryťVypnúť reklamu

- V službách pražského dopravného podniku sa prvý Ikarus 280.08 objavil v januári 1978. Celkovo ich slúžilo 612 (18 z nich kúpila Praha v roku 1992 z Pardubíc), najviac - 378 - bolo v garážach v roku 1990. Posledná "čabajka" vyšla na linku 1. júla 1999.

- Na území bývalého Československa slúžili Ikarusy vo viac než ôsmich desiatkach miest, v posledných desiatich rokoch sa ich rady výrazne preriedili. V roku 2001 skončili v Brne, vlani sa s nimi rozlúčila Nitra a predvlani Trenčín. Okrem Košíc, kde končia teraz, je možné sa "dvestoosemdesiatkou" zviezť ešte v českom Tábore, kde jazdia dva kusy typu 280.87. V rovnakom meste sa ako na poslednom mieste v ČR vo februári 2007 rozlúčili aj s typom 280.08.

Vraveli im čabajka, harmonika, ištván

SkryťVypnúť reklamu

- Autobusy vyrábala továreň Ikarus na predmestí maďarskej metropoly Budapešti, ktorá sa však v 90. rokoch podobne ako viacero ďalších priemyselných podnikov v socialistických krajinách trápila s rozpadom tradičných trhov. Firma v roku 1999 skončila pod krídlami koncernu Irisbus (podobne ako česká Karosa), výroba autobusov tu však nakoniec skončila. V posledných rokoch sa miestni podnikatelia zatiaľ nie príliš úspešne snažia firmu a hlavne výrobu autobusov znovu oživiť.

- Dlho pred dodávkou kĺbových autobusov maďarského výrobcu predstavila vysokokapacitný autobus i vysokomýtská Karosa; bola to kĺbová verzia rozšírenej a populárnej "ešemky" (Karosa ŠM 11). Pre nezáujem dopravných podnikov, nedostatočnú kapacitu továrne a centralizáciu výroby v rámci RVHP ich ale nakoniec vzniklo v rokoch 1966-1969 len 16.

SkryťVypnúť reklamu

- Nevýhodou Ikarusu 280 bol nie príliš výkonný motor, problémy mali autobusy najmä v kopcovitom pražskom teréne. Pamätníci dodnes spomínajú na autobusy len pomaly sa plaziace k cieľu svojej cesty od metra na niektoré z pražských sídlisk, ktoré sú často práve na kopci.

- Ľudová tvorivosť dala Ikarusom viacero prezývok, odvodených od krajiny pôvodu alebo mechu, ktorý kryl prechod medzi jeho článkami. Asi najrozšírenejšou bola "čabajka", hovorilo sa im ale tiež "harmonika", "húsenica", "ištván", "klobása", "maďar" alebo "paprikáš".

- Po roku 1990 nahradili Ikarusy vo väčšine českých miest, ale i na Slovensku, napríklad kĺbové verzie karôs rady 700 a 900. Hlavne v posledných rokoch je však možné stále častejšie zhliadnuť i autobusy ďalších výrobcov z celej Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 100
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 341
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 318
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 038
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 711
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 201
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 182
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Univerzitnej nemocnice Bratislava Alexander Mayer.

Krajská prokuratúra opäť otvorila prípad lekára z Ružinova.


Centrom Kolárova a ďalších miest v regióne Nových Zámkov a Komárna prechádzajú každodenne aj nákladné autá. Ohrozujú tak bezpečnosť chodcov, cyklistov i ďalších účastníkov premávky.

Kraj zaplavujú nákladiaky.


1
Podpredseda Smeru Tibor Gašpar.

Začiatok schôdze, ktorú iniciovala opozícia, je naplánovaný na 12.30 h.


TASR 2
Zadržaním starostu Brezín pri preberaní úplatku sa polícia pochválila sama.

Polícia zadržala Šataru priamo pri preberaní úplatku. Žiadal až 80-tisíc eur.


1
SkryťZatvoriť reklamu