Šéf štátneho Tiposu Stanislav Žiačik dal zarobiť blízkej firme 149–tisíc eur. Mikloš zákazku svojho nominanta preveruje.
Pôvodná agentúrna správa bola o 19:59 nahradená autorským textom SME
BRATISLAVA. Šéf štátnej spoločnosti Tipos Stanislav Žiačik sa vo svojej funkcii ani neohrial, a už mu minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) hrozí odvolaním. Dôvodom je zákazka za vyše 149–tisíc eur, ktorú Žiačik prihral blízkej firme bez verejnej súťaže.
Žiačik podpísal zmluvu s PR agentúrou VYV, v ktorej mal kedysi podiel. Pre Tipos má pripraviť reklamnú kampaň na Vianočnú lotériu.
Mikloš požiadal dozornú radu Tiposu, aby celú vec preskúmala. Nevylučuje, že voči Žiačikovi vyvodí personálne dôsledky.
„Ak sa potvrdí, že došlo k zneužitiu pozície a zvýhodneniu firmy, s ktorou existuje nejaké prepojenie, budem konať,“ vyhlásil dnes Mikloš.
Minister siaha na svojho nominanta v čase, keď sa v koalícii diskutuje o štátnom tajomníkovi z SaS Martinovi Chrenovi.
SDKÚ trvá na vyvodení zodpovednosti, keďže firma, v ktorej mal Chren podiel, dostala zákazku v organizácií, ktorá spadá pod ministerstvo hospodárstva.
Žiačik je pripravený odísť
Generálny riaditeľ Tiposu tvrdí, že VYV oslovil, keďže ju poznal a nemal čas vypísať súťaž. „Bola to chyba, priznávam.“
Myslí si však, že to nie je dôvod na odstúpenie z funkcie, keďže podiely vo firme predal v roku 2001. Mikloš už Žiačikovi naznačil, že zrejme príde o kreslo. „Minister mi povedal, že ak to bude pre neho problematické, budem musieť odísť.“
Tipos tvrdí, že agentúru VYV vyberal prieskumom trhu. „V zmysle zákona spoločnosť Tipos nie je povinná realizovať verejné obstarávania,“ povedala hovorkyňa Andrea Stoklasová.
Spoločnosť oslovila aj agentúry Istropolitana a Good ad. Ponuka VYV bola podľa Stoklasovej najvýhodnejšia. VYV by mala zarobiť 149 775 eur.
„Predmetom zmluvy je kreatívny návrh, výroba televízneho spotu, reklamných materiálov a nákup priestoru v médiách,“ dodala Stoklasová.
Zarábali aj predtým
Zákazka v Tipose
PR agentúra VYV má v Tipose na reklamnej kampani zarobiť vyše 149–tisíc eur
v agentúre VYV mal do roku 2001 podiel generálny riaditeľ Tiposu Stanislav Žiačik
Žiačik zamestnal v Tipose aj dcéru jedného zo spolumajiteľov VYV
Agentúra VYV zarábala v Tipose už v rokoch 2002 až 2006. Aj počas druhej Dzurindovej vlády Tiposu šéfoval Žiačik.
Za štyri roky agentúra VYV zarobila vyše 970–tisíc eur. „Predstavovalo to 15 percent z celkového objemu na reklamu,“ konštatovala Stoklasová.
Tipos v tom čase spolupracoval aj s inými, napríklad s agentúrou Miškov – Uličný – Weber, v ktorej mal podiel súčasný minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS).
Agentúra VYV získala milióny aj na dôchodkovej reforme niekdajšieho ministra práce Ľudovíta Kaníka (SDKÚ). Za vysvetľovaciu kampaň k dôchodkom zinkasovala 47 miliónov korún.
Spolu proti Lemikonu
Žiačik stihol najať VYV krátko po svojom nástupe. Za generálneho riaditeľa Tiposu ho v júli dosadil práve Mikloš.
U Žiačika sa podľa Nového Času zamestnala aj dcéra jedného zo spolumajiteľov VYV Romana Holeša.
Lenka Holešová pracuje ako asistentka predstavenstva Tiposu, ktoré zasadá raz mesačne.
Mikloš chce o Žiačikovi rozhodnúť okamžite, ako dostane od dozornej rady podklady a preštuduje si ich. „Budem ich mať na ministerstve financií v piatok.“
Minister financií s generálnym riaditeľom Tiposu riešil doteraz najmä spor s cyperskou firmou Lemikon, o ktorom mal na jeseň rozhodnúť Najvyšší súd. Štátu hrozilo, že príde o stovky miliónov eur (dve miliardy korún).
Z rozpočtu Tiposu však má ísť 40 miliónov eur na povodne. Môže sa tak stať, že v prípade prehry na Najvyššom súde nebude mať na zaplatenie Lemikonu.
Žiačik: Nebol čas, oslovil som známu firmu
Generálny riaditeľ Tiposu STANISLAV ŽIAČIK nevidí problém v tom, že dal zarobiť blízkej firme. Vedel, že má „najlepšie skúsenosti“.
Je normálne dať zákazku firme, ktorú ste kedysi vlastnili?
„Už nie som spolumajiteľ. Podiel vo VYV som predal v roku 2001. Pre mňa je to taká istá štandardná agentúra ako všetky ostatné. Považujem ľudí z VYV za profesionálov. Okrem toho agentúra mala skúsenosti s rovnakým typom práce, čiže nevnímal som to ako zásadný problém. Pre istotu som oslovil aj dve ďalšie agentúry, Istropolitanu a Good ad. Ale vedel som, že VYV má s tým najlepšie skúsenosti.“
Prečo ste nevypísali riadnu súťaž?
„Nebol čas. Vhupol som rovnými nohami do vecí, ktoré som musel riešiť. V Tipose boli prevádzkové problémy. Vypovedali sme nejaké zmluvy o reklame, pretože predchádzajúce predstavenstvo stihlo v deň svojho odvolania objednať reklamu do konca roka za desať miliónov korún. Toto bola marginálna otázka. Nedalo sa čakať, nestihli by sme termíny.“
Čo Vás tak hnalo?
„Pri vianočnej lotérii nám bežali termíny. Keďže produkt ide na trh, musíme ho pripraviť. Treba vyrobiť spot, vytlačiť letáky, nakúpiť médiá. Ja som hľadal čo najrýchlejšie možné riešenie. Teraz pripravujeme výberové konanie na agentúru, ktorá nám bude poskytovať služby na budúci rok. Poučení z tej skúsenosti, nebudeme VYV angažovať znova.“
K VYV máte asi stále blízko, keď ste v Tipose zamestnali aj dcéru jedného zo spoločníkov firmy, Lenku Holešovú?
„Nepopieram, že sa tu zamestnala. Ale je to náhoda. Slečna Holešová má primerané vzdelanie, dopadla ako jedna z najlepších asbolventiek školy, vie dva cudzie jazyky. Nevidel som v tom problém.“
Vy zrejme nevidíte dôvod na odchod?
„Pred dvoma týždňami kolegovi vyhorelo auto. Teraz som bol napadnutý ja cez agentúru, ktorá spolupracovala s Tiposom aj v minulosti. To nie je náhoda, že to teraz niekto vytiahol. Kauza súvisí so sporom. Niekomu strašne vadí, že nechcem poslať dve miliardy na Cyprus.“
(zp)

Beata
Balogová
