Václav Mika odchádza z postu riaditeľa Markízy v čase, keď má CME mimoriadny vplyv na výrobu relácií a podiel televízie klesá. Naším cieľom je postavenie televízie naďalej posilňovať, k čomu by mali prispieť aj programové plány Joj a Joj Plus na rok 2011.STV Odmietla odpovedať.
BRATISLAVA. Ponuku na miesto generálneho riaditeľa televízie Markíza, ktoré ostalo prázdne po minulotýždňovom odchode Václava Miku, dostal šéf spravodajstva a publicistiky Markízy Tibor Búza a podľa informácií SME aj generálny riaditeľ UPC Martin Maťašeje.
So šéfom CME mal v týchto dňoch rokovať aj generálny riaditeľ TA3 Matej Ribanský.
Televízia o možnom novom riaditeľovi stále nehovorí. V súčasnosti ju vedú ľudia zo CME – viceprezident pre televízne vysielanie Petr Dvořák a viceprezident pre korporátne záležitosti Oliver Meister.
Očakávaný odchod
Odchod Miku nie je neočakávaný, v prostredí médií sa o ňom diskutuje už viac ako rok. Ešte pred voľbami sa o ňom hovorilo ako o možnom nástupcovi riaditeľa STV Štefana Nižňanského.
Jedným z dôvodov odchodu Miku z Markízy môžu byť dlhodobé nezhody so šéfom CME Adrianom Sarbom, ktorý je známy nekompromisnou povahou.
Konflikt údajne vyvrcholil pred dvoma týždňami na stretnutí vo Viedni. Napätie medzi oboma manažérmi vraj vzrástlo po zmene štruktúry televízie. Od jari tohto roka prešla výroba nosných relácií na spoločnosť Media Pro Slovakia, ktorú vlastní CME.
Aj v minulosti mala Markíza samostatnú produkčnú spoločnosť, no mala s ňou rovnakého konateľa. Teraz to tak nebolo. Mika vo firme nefiguroval, výrobu väčšiny relácií ako Talentmánia, Modré z neba či Adela show riadi priamo CME. Výnimkou sú len spravodajské a publicistické relácie.
Volali Borovského
CME sa zrejme pripravovala na zmenu dlhšie. Súčasný šéf TV Joj František Borovský pre SME povedal, že už v apríli alebo máji dostal ponuku na post generálneho riaditeľa Markízy.
Končiaci riaditeľ ani televízia dôvody jeho odchodu bližšie nekomentujú. „Mika úspešne riadil TV Markíza päť rokov. Posledné dva roky boli v dôsledku zhoršenej celosvetovej ekonomickej situácie obťažné a Václav Mika sa rozhodol odísť z pozície generálneho riaditeľa Markízy a zamerať sa na nové obchodné možnosti,“ povedal pre SME člen vedenia CME Dvořák.
Markíza mala aj lepšie roky
Aktuálne údaje o sledovanosti televízie nie sú najlepšie. Hoci si Markíza stále udržiava pozíciu lídra, prepad jej trhového podielu v skupine 12+, ktorý zaznamenala pred jeseňou, bol asi najväčší v ére peoplemetrov. Televízia klesla pod hranicu 30 percent.
V kategórii 12 – 54 si však počínala o čosi lepšie. September priniesol Markíze opäť čísla nad tridsiatkou.
Hoci Talentmániu možno považovať za prepadák, pre Markízu je úspechom.
Televízia ju nasadila v čase, keď už bolo známe, že Joj príde s licencovaným projektom Got Talent. Markíza nijaký licencovaný projekt na jeseň nemala. Nasadenie Talentmánie splnilo cieľ oslabiť konkurenciu, ktorá síce v primetime víťazí, no inak by mala ešte väčšie čísla.
Oslabí sa ešte pozícia lídra?
Posledné tri roky sú ukážkou radikálneho prerozdelenia televízneho trhu. Markíza sa v skupine 12+ prepadla z 35 na 30 percent celkového podielu, STV1 prišla o pozíciu dvojky a od odchodu Richarda Rybníčka z televízie neustále klesá. V súčasnosti má 14-percentný podiel.
Naopak Joj zaznamenáva trojročný kontinuálny nárast. Pred dvoma rokmi predbehla stagnujúcu STV a doťahuje sa na Markízu. Jej priemerný podiel je okolo 22 percent.
Má však nevýhodu menšieho pokrytia obyvateľov svojím signálom. Kým Markíza má dosah približne na 91 percent obyvateľov na osídlenom území, Joj len na 68 percent. Je možné, že pri najbližšom prerozdeľovaní frekvencií si polepší práve Joj, čo jej umožní ďalej sa posilňovať.
Príchod po Ruskovi
Mika prišiel do televízie v roku 2005 v čase zásadnej zmeny majiteľa. Z vlastníckej štruktúry odišiel Pavol Rusko a CME ovládla takmer celú firmu.
Vymenilo sa vedenie Markízy, ale aj množstvo redaktorov. Z televízie odišlo 80 ľudí, televízia prestala byť obviňovaná z politickej manipulácie v prospech strany ANO. Výmena bola pre Markízu existenčnou otázkou. Hrozilo jej, že pri dovtedajšej vlastníckej štruktúre jej licenčná rada neodsúhlasí licenciu.
Mika prišiel v období, keď sa po neúspechu Big Brother Markíza prepadla k 30-percentnému podielu. Do televízie s ním vtedy prišiel aj František Borovský, ktorý v apríli 2007 odišiel do Joj. Od roku 2008 zaznamenáva Markíza postupný pokles.
Ako vidia svoju pozíciu na trhu?
Romana Wyllie, viceprezidentka CME
Markíza zostáva vedúcou televíznou stanicou na Slovensku a s touto pozíciou sme spokojní. V minulom roku sme spustili kanál orientovaný na ženy TV Doma, ktorý si počína veľmi dobre a posilňuje našu pozíciu celkového lídra.
V budúcnosti sa chceme zamerať na rozvoj ďalších tematických kanálov a posilniť naše postavenie v oblasti internetu. Konkrétne načasovanie a implementácia jednotlivých projektov však závisí od oživenia slovenského reklamného trhu.
František Borovský, generálny riaditeľ TV Joj
TV Joj neustále zvyšuje svoj podiel na trhu, v dôležitej cieľovej skupine 12 - 54 sa podiel v primetime blíži k tridsaťpercentnej hranici. Spolu s Joj Plus túto hranicu už teraz prekonáva.
Joj doteraz nikdy nebola taká silná ako v súčasnosti a neponúkala taký široký záber programov – najviac pôvodných slovenských seriálov, niekoľko spravodajských relácií denne, publicistiku počas víkendu, veľké licencované a celosvetovo osvedčené show, najnovšie seriálové a filmové akvizície.

Beata
Balogová
