Bratislava 30. mája (TASR) - Nevyhnutným predpokladom riešenia nezamestnanosti podľa Sociálnodemokratickej alternatívy (SDA) je trvalo udržateľný a ekologicky únosný hospodársky rast.
Ako dnes pred novinármi komentoval hospodársky expert SDA Ľudomír Šlahor, vysoká nezamestnanosť je najzávažnejšou spoločenskou traumou, ktorá ovplyvňuje všetkých obyvateľov SR. Jedným z kľúčových problémov je podľa Šlahora výška podpory v nezamestnanosti verzus minimálna mzda. Podpora by mala zabezpečiť dôstojnú životnú úroveň, súčasne by však mala stimulovať k práci, uviedol. SDA presadzuje zvýšenie flexibility trhu práce, ide najmä o zvýšenie časovo obmedzených pracovných úväzkov a čiastočných pracovných úväzkov.
Aktívnejšie chce SDA podporovať malých živnostníkov, malých a stredných začínajúcich podnikateľov, ktorí v EÚ vytvárajú viac ako 50 percent pracovných príležitostí. Rovnaký je aj ich podiel na hrubom domácom produkte (HDP). Preto bude SDA podľa Šlahora presadzovať vytvorenie rizikového fondu, ktorý by dával bankám určité záruky pre začínajúcich podnikateľov, ktorí nemajú možnosť ručenia.
Za základný predpoklad úspešnej hospodárskej politiky a atraktívneho podnikateľského prostredia SDA považuje politickú stabilitu a demokratickú vládu akceptovateľnú zahraničím, ktorá je dôležitá najmä pre zahraničných investorov. Šlahor ďalej pokračoval, že pre fiškálnu politiku je dôležité udržať vyrovnaný štátny rozpočet s nízkym deficitom do troch percent HDP a nízku celkovú zadlženosť štátu podľa maastrichtských kritérií.
Zatraktívniť podnikateľské prostredie by podľa Šlahora malo sprehľadnenie daňovej sústavy, ktorá je netransparentná a nestabilná, dodal. SDA bude presadzovať posilnenie váhy priamych daní z príjmu oproti nepriamym daniam, teda DPH, ktoré chcú znížiť. Posilniť by sa mala aj vymáhateľnosť práva, ktorá je stále nízka, konštatoval Šlahor.
SDA sa tiež bude snažiť o revitalizáciu kľúčových životaschopných podnikov, čo je v zahraničí podľa Šlahora bežný proces. V tejto súvislosti spomenul českú Škodu Plzeň alebo diskusiu o zoštátnení železníc vo Veľkej Británii.
*bmg br
NNNN