SME

Tipos platil milióny kapelám

Backstreet boys, Depeche Mode a Desmod vystupovali na Slovensku za štátne.

Backstreet boys dostali 238-tisíc eurBackstreet boys dostali 238-tisíc eur (Zdroj: SITA)

Depeche Mode a Desmod vystupovali na Slovensku za štátne. Platil ich Tipos.

Pôvodná agentúrna správa bola o 21:02 nahradená autorským textom SME

BRATISLAVA. Štátna lotéria Tipos nakúpila hviezdy za 3,4 milióna eur (102 miliónov korún). Peniaze išli v rokoch 2007 až 2010 na koncerty Depeche Mode, Backstreet boys, Kevina Costnera či Desmodu.

Slovenskú kapelu Desmod podporil Tipos hneď dvakrát. Na Desmod Tour prispel takmer 200­tisícmi eur (šesť miliónov korún). Koncert Desmod Kalinka stál vlani štát skoro 120­tisíc. Išlo pritom o komerčne úspešné akcie. Lístky na Depeche stáli do 86 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama na lístkoch

Komu ešte platili

ZZ Top, 119-tisíc eur;

Leonard Cohen, 119-tisíc eur;

Bob Dylan, 119-tisíc eur;

Musiq Sunner 2009 , 197-tisíc eur;

Backstreet boys, 238-tisíc eur;

Slovenka roka 2010, 136-tisíc.

Uvedené sumy sú aj s DPH

Sumy prekvapili aj speváka Desmodu Mária „Kulyho“ Kollára. „O tomto neviem. Koncerty nám zabezpečuje agentúra. My sme platení z predaja vstupeniek.“

Tipos figuroval ako reklamný partner. Jeho logo bolo na bilbórdoch, vstupenkách, či v šotoch. Nepamätá si ho však ani Kuly. „Z týchto peňazí sa financovala zrejme aparatúra, prenájom sál.“

Tipos dal peniaze aj na speváčku Aliciu Keys, Lennyho Kravitza, Kevina Costnera, Eurosong či The Pussycat Dolls.

Väčšinu z koncertov zabezpečovali agentúry XL promotion a Kuul media. XL promotion na otázky neodpovedala. Kuul media, ktorú založil moderátor Jozef Poláček, známy ako Jopo, si spoluprácu s Tiposom pochvaľuje. „Chceli by sme oceniť aktivity spoločnosti Tipos v rámci sponzoringu hudobných podujatí, keďže iba vďaka ich podpore mohli slovenskí fanúšikovia vidieť hviezdy.“

SkryťVypnúť reklamu

Preplácali?

Podrobnosti o zmluvách s Tiposom nechcel Poláček povedať, ide vraj o obchodné tajomstvo. Uzavrel ich ešte bývalý šéf lotérie Peter Kapusta. Súčasné vedenie Tiposu, ktoré ceny potvrdilo, ich nepovažuje za výhodné.

„Boli to vysoké sumy. Zrejme však bol tento spôsob reklamy v súlade so stratégiou vtedajšieho vedenia,“ povedala hovorkyňa Tiposu Andrea Stoklasová.

Na Depeche Mode dal Tipos takmer 300-­tisíc (osem miliónov korún bez DPH).

Organizátor najväčšieho hudobného festivalu Pohoda Michal Kaščák hovorí, že hviezdy ako Depeche stoja státisíce, na slovenské kapely však dával Tipos priveľa. „Navyše za také peniaze sa dá zabezpečiť reklama na dlhší čas, nielen na jeden koncert.“

Koncertmi sa bránil Mikloš

Za nezmyselnú považuje podporu zahraničných skupín minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ), pod ktorého akciovka patrí.

SkryťVypnúť reklamu

„Slovenskí umelci môžu len snívať, ako Tipos pod vedením sociálnodemokratickej vlády rozdával peniaze,“ povedal Mikloš dnes v parlamente, kde sa bránil kritike Smeru, že jeho nominant Stanislav Žiačik je stále v Tipose.

Žiačik musel odísť z postu šéfa Tiposu, lebo prihral svojej bývalej agentúre VYV zákazku za 140­tisíc eur. V Tipose je teraz ako poradca.

Bývalý šéf firmy: Je to skvelá reklama

PETER KAPUSTA, ktorý riadil štátny Tipos, hovorí, že aj vďaka koncertom sa obrat vo firme zdvojnásobil.

Prečo Tipos financoval koncerty?

„To neboli len koncerty, ale celý reklamný priestor s tým spojený. Šoty v televízii, bilbordy po meste, nakúpené reklamné strany v tlači.“

Ale prečo si Tipos neplatil reklamu priamo?

„To by bolo oveľa drahšie.“

Takmer šesť miliónov korún za koncertnú šnúru Desmodu nie je veľa?

SkryťVypnúť reklamu

„Od toho si treba odpočítať DPH. A Desmod bolo reklamné plnenie na dva roky. Ľudia si to spájali s tou akciou a marketingovo to bolo úspešnejšie ako čistá reklama na Tipos. Pochádzam z marketingového prostredia, takže niečo o tom viem.“

A reklamné partnerstvo na koncerte Depeche Mode, za ktoré ste zaplatili takmer desať miliónov korún?

„Myslím, že cez Depeche Mode sa propagoval projekt Euromilióny. Celá Bratislava bola oblepená bilbordmi na Depeche. Viete, koľko ľudí tam prišlo? Bolo to v súlade s marketingovým plánom a výsledok vidieť. Keď som do Tiposu prichádzal, obrat bol päť miliárd korún, pri mojom odchode bol dvojnásobne vyšší.“

Vyberali ste firmy, ktorým ste platili za reklamný priestor v súťaži?

„Agentúry nám posielali ponuky, z ktorých sme vyberali. Vždy to schvaľovalo predstavenstvo.“

SkryťVypnúť reklamu

Takže podľa vás bolo v poriadku, že Tipos platil súkromným firmám, ktoré zarábajú na koncertoch?

„Nepodporovali sme len koncerty, ale aj hokejovú ligu, futbal a ďalšie projekty.“

(zp)

Flašík zarobil na Kene

Tipos zaplatil firme Donar Fedora Flašíka v deväťdesiatych rokoch milióny eur.

BRATISLAVA. Biznis cez spriaznené firmy v Tipose siaha hlbšie do histórie tejto firmy. Desiatky miliónov korún platila lotéria agentúre Donar Fedora Flašíka v 90. rokoch. Flašík robil reklamu HZDS a neskôr zakladal Smer.

Zárobky Flašík potvrdil, považuje ich za primerané. „To sa vám len zdá, že je to veľa,“ obhajuje sa.

Tipos v tom čase zavádzal hru KENO 10. „Predpokladali, že týždenne sa do nej zapojí 300-tisíc ľudí. Po spustení reklamnej kampane to boli tri milióny.“ V roku 1996 zaplatil Tipos Donaru vyše 2,55 milióna eur (takmer 77 miliónov korún). O rok neskôr to bolo 2,4 milióna eur a v roku 1998 viac než dva milióny eur.

SkryťVypnúť reklamu

Počas vlády Vladimíra Mečiara z HZDS získal Flašík viac zákaziek. Mečiar pred takmer tromi rokmi označil Flašíka a jeho firmu za „parazitov na tele svojej vlády“.

(zp)

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 220
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 164
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 257
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 328
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 102
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 093
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 257
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 102
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu