Depeche Mode a Desmod vystupovali na Slovensku za štátne. Platil ich Tipos.
Pôvodná agentúrna správa bola o 21:02 nahradená autorským textom SME
BRATISLAVA. Štátna lotéria Tipos nakúpila hviezdy za 3,4 milióna eur (102 miliónov korún). Peniaze išli v rokoch 2007 až 2010 na koncerty Depeche Mode, Backstreet boys, Kevina Costnera či Desmodu.
Slovenskú kapelu Desmod podporil Tipos hneď dvakrát. Na Desmod Tour prispel takmer 200tisícmi eur (šesť miliónov korún). Koncert Desmod Kalinka stál vlani štát skoro 120tisíc. Išlo pritom o komerčne úspešné akcie. Lístky na Depeche stáli do 86 eur.
Reklama na lístkoch
Komu ešte platili
ZZ Top, 119-tisíc eur;
Leonard Cohen, 119-tisíc eur;
Bob Dylan, 119-tisíc eur;
Musiq Sunner 2009 , 197-tisíc eur;
Backstreet boys, 238-tisíc eur;
Slovenka roka 2010, 136-tisíc.
Uvedené sumy sú aj s DPH
Sumy prekvapili aj speváka Desmodu Mária „Kulyho“ Kollára. „O tomto neviem. Koncerty nám zabezpečuje agentúra. My sme platení z predaja vstupeniek.“
Tipos figuroval ako reklamný partner. Jeho logo bolo na bilbórdoch, vstupenkách, či v šotoch. Nepamätá si ho však ani Kuly. „Z týchto peňazí sa financovala zrejme aparatúra, prenájom sál.“
Tipos dal peniaze aj na speváčku Aliciu Keys, Lennyho Kravitza, Kevina Costnera, Eurosong či The Pussycat Dolls.
Väčšinu z koncertov zabezpečovali agentúry XL promotion a Kuul media. XL promotion na otázky neodpovedala. Kuul media, ktorú založil moderátor Jozef Poláček, známy ako Jopo, si spoluprácu s Tiposom pochvaľuje. „Chceli by sme oceniť aktivity spoločnosti Tipos v rámci sponzoringu hudobných podujatí, keďže iba vďaka ich podpore mohli slovenskí fanúšikovia vidieť hviezdy.“
Preplácali?
Podrobnosti o zmluvách s Tiposom nechcel Poláček povedať, ide vraj o obchodné tajomstvo. Uzavrel ich ešte bývalý šéf lotérie Peter Kapusta. Súčasné vedenie Tiposu, ktoré ceny potvrdilo, ich nepovažuje za výhodné.
„Boli to vysoké sumy. Zrejme však bol tento spôsob reklamy v súlade so stratégiou vtedajšieho vedenia,“ povedala hovorkyňa Tiposu Andrea Stoklasová.
Na Depeche Mode dal Tipos takmer 300-tisíc (osem miliónov korún bez DPH).
Organizátor najväčšieho hudobného festivalu Pohoda Michal Kaščák hovorí, že hviezdy ako Depeche stoja státisíce, na slovenské kapely však dával Tipos priveľa. „Navyše za také peniaze sa dá zabezpečiť reklama na dlhší čas, nielen na jeden koncert.“
Koncertmi sa bránil Mikloš
Za nezmyselnú považuje podporu zahraničných skupín minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ), pod ktorého akciovka patrí.
„Slovenskí umelci môžu len snívať, ako Tipos pod vedením sociálnodemokratickej vlády rozdával peniaze,“ povedal Mikloš dnes v parlamente, kde sa bránil kritike Smeru, že jeho nominant Stanislav Žiačik je stále v Tipose.
Žiačik musel odísť z postu šéfa Tiposu, lebo prihral svojej bývalej agentúre VYV zákazku za 140tisíc eur. V Tipose je teraz ako poradca.
Bývalý šéf firmy: Je to skvelá reklama
PETER KAPUSTA, ktorý riadil štátny Tipos, hovorí, že aj vďaka koncertom sa obrat vo firme zdvojnásobil.
Prečo Tipos financoval koncerty?
„To neboli len koncerty, ale celý reklamný priestor s tým spojený. Šoty v televízii, bilbordy po meste, nakúpené reklamné strany v tlači.“
Ale prečo si Tipos neplatil reklamu priamo?
„To by bolo oveľa drahšie.“
Takmer šesť miliónov korún za koncertnú šnúru Desmodu nie je veľa?
„Od toho si treba odpočítať DPH. A Desmod bolo reklamné plnenie na dva roky. Ľudia si to spájali s tou akciou a marketingovo to bolo úspešnejšie ako čistá reklama na Tipos. Pochádzam z marketingového prostredia, takže niečo o tom viem.“
A reklamné partnerstvo na koncerte Depeche Mode, za ktoré ste zaplatili takmer desať miliónov korún?
„Myslím, že cez Depeche Mode sa propagoval projekt Euromilióny. Celá Bratislava bola oblepená bilbordmi na Depeche. Viete, koľko ľudí tam prišlo? Bolo to v súlade s marketingovým plánom a výsledok vidieť. Keď som do Tiposu prichádzal, obrat bol päť miliárd korún, pri mojom odchode bol dvojnásobne vyšší.“
Vyberali ste firmy, ktorým ste platili za reklamný priestor v súťaži?
„Agentúry nám posielali ponuky, z ktorých sme vyberali. Vždy to schvaľovalo predstavenstvo.“
Takže podľa vás bolo v poriadku, že Tipos platil súkromným firmám, ktoré zarábajú na koncertoch?
„Nepodporovali sme len koncerty, ale aj hokejovú ligu, futbal a ďalšie projekty.“
(zp)
Flašík zarobil na Kene
Tipos zaplatil firme Donar Fedora Flašíka v deväťdesiatych rokoch milióny eur.
BRATISLAVA. Biznis cez spriaznené firmy v Tipose siaha hlbšie do histórie tejto firmy. Desiatky miliónov korún platila lotéria agentúre Donar Fedora Flašíka v 90. rokoch. Flašík robil reklamu HZDS a neskôr zakladal Smer.
Zárobky Flašík potvrdil, považuje ich za primerané. „To sa vám len zdá, že je to veľa,“ obhajuje sa.
Tipos v tom čase zavádzal hru KENO 10. „Predpokladali, že týždenne sa do nej zapojí 300-tisíc ľudí. Po spustení reklamnej kampane to boli tri milióny.“ V roku 1996 zaplatil Tipos Donaru vyše 2,55 milióna eur (takmer 77 miliónov korún). O rok neskôr to bolo 2,4 milióna eur a v roku 1998 viac než dva milióny eur.
Počas vlády Vladimíra Mečiara z HZDS získal Flašík viac zákaziek. Mečiar pred takmer tromi rokmi označil Flašíka a jeho firmu za „parazitov na tele svojej vlády“.
(zp)

Beata
Balogová
