BRATISLAVA. Miliónovú reklamu Tiposu na koncertoch hviezd spochybňujú reklamní biznismeni. Štátna lotéria minula v rokoch 2007 až 2010 za reklamné partnerstvo na koncertoch viac než tri milióny eur. Za to mala na ich vystúpeniach svoje logo.
„Efektivita takejto reklamy je otázna,“ hovorí minister hospodárstva Juraj Miškov z SaS, ktorý vlastnil reklamnú agentúru Saatchi & Saatchi.
„Je to celé nezmysel a navyše predražený,“ reagoval zakladajúci člen Smeru Fedor Flašík z agentúry Donar.
Štátna lotéria zaplatila napríklad za muzikál Mamma Mia takmer 120tisíc eur (vyše tri milióny korún). Za to mal Tipos logo aj na lístkoch či na rozhlasových a televíznych šotoch, ktoré propagovali podujatie.
Pre Tipos robil aj Miškov Reklamné partnerstvo stojí niekoľkonásobne menej, v prípade médií je podľa Miškova dokonca zadarmo. „Šoty v televízii, rozhlase a printoch sú väčšinou zdarma. Médiá totiž ponúknu priestor výmenou za partnerstvo,“ hovorí. Dodal, že klient platí najmä za svoje logo na koncerte.
Koľko zaplatili turné Desmodu 197tisíc eur Depeche Mode 316tisíc eur Alicia Keys 118tisíc eur Pussycat Dolls 118tisíc eur Lenny Kravitz 79tisíc eur Mamma Mia 119tisíc eur ZZ Top 119tisíc eur Leonard Cohen 119tisíc eur Musiq Summer 197tisíc eur Backstreet Boys 238tisíc eur Slovenka roka 2010 136tisíc eur
„Cena závisí od akcie a je vždy individuálna,“ hovorí generálny riaditeľ agentúry Creo/Young & Rubicam Michal Ruttkay.
Pre Tipos pracovala ešte za druhej Dzurindovej vlády aj Miškovova agentúra Saatchi & Saatchi. Išlo o priamu reklamnú kampaň, nie sponzoring koncertov, a náklady boli podľa Miškova omnoho nižšie. „Okolo milióna korún.“
Flašík: O Tipose nikto nevie Flašík si myslí, že Tipos v podstate zaplatil koncert hviezd, ako boli Lenny Kravitz či Depeche Mode. Štátna firma tak podľa neho zabezpečila zárobok organizátorovi, ktorý mal čistý zisk z akcie.
„A keby ste sa opýtali návštevníka koncertu, či si zapamätal logo Tiposu, tak sa stavím, že nie,“ poznamenal. Na Tipose kedysi zarábal milióny eur aj Flašíkov Donar.
Za reklamu na koncertoch teraz platil Tipos agentúram Kuul media a XL promotion.
Jozef Poláček alias Jopo z Kuul media tvrdí, že ceny boli primerané.
XL promotion sa zatiaľ nevyjadrila s tým, že konateľ firmy Patrik Pačesa je v zahraničí.
Organizátor festivalu Pohoda Michal Kaščák hovorí, že nie je bežné, aby sponzor zaplatil celé sumy na umelcov. „Promotéri nespolupracujúci so štátom o podobnej podpore pre sólové koncerty môžu iba snívať.“
Bývalý riaditeľ Tiposu Peter Kapusta sponzoring obhajuje s tým, že išlo o dobrú reklamu štátnej akciovky.

Beata
Balogová
