SME

Voliť sa chystá najmä dedina

Prieskum naznačuje, že prepad účasti v miestnych voľbách sa môže zastaviť.

BRATISLAVA. Kto bude ďalšie štyri roky riadiť slovenské mestá a obce, zaujíma každého druhého voliča. Účasť v novembrových komunálnych voľbách sa bude podľa prieskumu agentúry Focus z prvej polovice októbra pohybovať okolo 50 percent.

Podobne to bolo aj naposledy, v roku 2006 prišlo k urnám necelých 48 percent. V komunálnych voľbách to bolo historicky najmenej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miestne voľby sú aj napriek tomu pre ľudí stále dôležité, za parlamentnými a prezidentskými zaostávajú len mierne. Župné voľby a eurovoľby zaujímajú ľudí stále výrazne menej.

SkryťVypnúť reklamu

Anonymné mesto

„Uvedomujú si, že komunálni politici budú ovplyvňovať každodenný život v ich okolí,“ hovorí sociológ Martin Slosiarik z Focusu. Upozorňuje však, že záujem o komunálnu politiku záleží aj od veľkosti sídla. Kým na dedinách účasť zrejme často presiahne 60 percent, vo väčších mestách sa môže pohybovať aj okolo 30 percent. Aj pred štyrmi rokmi volila len tretina Bratislavčanov, Košičanov dokonca len štvrtina.

„V mestách sa nedarí mobilizovať tak veľa ľudí, kandidáti môžu byť síce verejne známi, ale už to nie sú osobní známi, ktorých stretávajú ľudia na ulici či na futbale a diskutujú s nimi,“ vraví Slosiarik.

Účasť však závisí aj od straníckych sympatií. Kým voličov SMK a Mosta-Híd aktivizuje ich rivalita, voliči SaS doplácajú na mladú voličskú základňu. Práve medzi mladými ľuďmi je podľa prieskumu Focusu najviac nevoličov.

SkryťVypnúť reklamu

„Mladí ľudia potrebujú byť k účasti mobilizovaní a pri týchto voľbách k takejto mobilizácii nedošlo,“ mieni sociológ.

Ak by voľby dopadli podobne, ako sa vyjadrilo 1033 respondentov v prieskume, vymenila by sa aj zhruba polovica miestnych politikov. S tými súčasnými je totiž spokojná len asi tretina voličov, rovnaký podiel je aj medzi nespokojnými. Zvyšná tretina nemá jednoznačný názor.

Spokojnosť vyjadrili v prieskume najmä voliči Smeru, SNS, HZDS a KDH, nespokojní sú naopak kritickejší voliči SDKÚ a aj sympatizanti SMK.

Hoci prieskum Focusu je pred komunálnymi voľbami len ojedinelý, anketári sú v pohotovosti už mesiace. Vlastné prieskumy si totiž u agentúr objednávajú za tisíce eur aj mnohí kandidáti a ich strany.

Prieskumy na mieru

Len agentúra MVK ich vykonala do dvadsať. „Kandidátov najviac zaujíma, aké majú šance, kto sú ich hlavní súperi, aké témy ľudí najviac oslovujú, či odkiaľ čerpajú informácie. Čoraz viac kandidátov si uvedomuje, že len znalosť lokálnej problematiky nestačí a potrebujú aj spätnú väzbu,“ vraví sociológ Pavel Haulík z agentúry.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí kandidáti na primátorov idú podľa neho do volieb s prepracovaným politickým marketingom a profesionálnou kampaňou. Prvý prieskum si jeden z nich dokonca objednal už vlani v lete. „Prvé výskumy boli skôr o výbere vhodného kandidáta, teraz sú zasa o vhodnej kampani,“ vraví Haulík.

Niekoľko prieskumov podľa neho skončilo aj rozhodnutím strany kandidáta vymeniť, alebo vytvoriť silnejšiu koalíciu.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 532
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 200
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 895
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 958
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 824
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 803
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu