BRATISLAVA. Desiatky tisíc eur. V takých reláciách sa pohybujú náklady na kampane kandidátov na primátorov väčších miest.
Hoci čoraz väčšiu pozornosť venujú prezentácii na internete a sociálnych sieťach, nepodceňujú ani tradičné marketingové postupy. Tisíce eur platia za bilbordy, inzerciu v regionálnych médiách, mítingy, či vlastné volebné noviny.
Náklady zahmlievajú
Nie všetci sú ochotní otvorene hovoriť o nákladoch na kampaň. Pravicová kandidátka na primátorku Bratislavy Magda Vášáryová odmietla povedať, koľko plánuje na kampaň minúť i to, z akých zdrojov peniaze pochádzajú.
Náklady tají aj kandidát Smeru na košického primátora Richard Raši.
„Pred ukončením kampane nie je možné povedať, koľko bude stáť, ale po voľbách výdavky zverejníme a verejnosť určite nebude o túto informáciu ukrátená," napísal Rašiho hovorca Jozef Marko.
Zatiaľ najvyššiu sumu priznal bratislavský kandidát Smeru Milan Ftáčnik. Minul zatiaľ zhruba 79-tisíc eur. Jeho protikandidát Alojz Hlina (nezávislý) aj tak označil Ftáčnikov údajný rozpočet za výsmech Bratislavčanov.
„Je to veľké klamstvo. Niekto investoval státisíce eur. Otázka kto, je legitímna," napísal na blogu. „Financovanie kampane otvoríme verejnej kontrole," reagoval Ľubomír Andrassy z volebného tímu Ftáčnika, ktorý má 164 bilbordov.
Oblepené mestá
Volebné bilbordy zaplavili aj ďalšie mestá. „Záujem je veľký, plochy v Bratislave a Žiline sú vypredané," hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Gryf Ladislav Krčmárik. Firma ponúka kandidátom na celom Slovensku mesačný prenájom bilbordu za 158 eur, bigbordy za 1190 eur.
Zhruba 30 bilbordov má v uliciach Prešova aj kandidát SDKÚ Ondrej Matej. Kampaň odhaduje na 40- až 60-tisíc eur a financuje ju prevažne z rodinných úspor. „Časť peňazí sú aj sponzorské dary od fyzických a právnických osôb.
Podmienka je, že dary prijímam len od občanov a subjektov, ktorí nebudú podnikať v Prešove," hovorí. Žilinský kandidát Smeru Igor Choma sa dokonca sťažuje na nedostatok reklamných plôch v meste. „Momentálne mám 21 bilbordov, no ešte nejaké hľadám, lebo cítim, že by ich bolo treba. Väčšina plôch je už ale poobsadzovaných," vraví.
Nezávislý kandidát na primátora Trenčína Richard Rybníček naopak bilbordom veľmi neverí. „Zopár ich mám, ale dnes už bilbordy voľby nevyhrávajú."
Kampaň stavia najmä na volebných novinách do schránok a osobnom kontakte. „Investoval som do prenájmu kancelárie v centre, kde môže za mnou ktokoľvek prísť," vraví Rybníček. Kampaň odhaduje na 50- až 66-tisíc eur.
Komunálne voľby do straníckych kás nenačrú
Primátorskí kandidáti sa na podporu materských strán spoliehať veľmi nemôžu.
BRATISLAVA. Stranícke centrály vyčlenili na komunálne voľby zväčša len symbolické sumy.
Najsilnejšia strana Smer hovorí len o 265-tisíc eurách. „Na celý Žilinský kraj vyšlo 5-tisíc eur, z čoho sa na moju kampaň ujde možno tisícka," vraví kandidát na žilinského primátora Igor Choma. Zvyšok zhruba 50-tisícovej kampane mieni financovať z vlastných úspor.
Dvestotisíc vyčlenila na voľby SaS, 40-tisíc Most-Híd. Centrály SDKÚ a KDH dokonca komunálne voľby nefinancujú vôbec, na kampaň sa zbierajú kandidáti. „Máme 31 kandidátov na poslancov a jedného na primátora. Zbierali sme sa do tisíc eur na osobu," vraví kandidát KDH na trnavského primátora Vladimír Butko.
Kandidáti sa spoliehajú najmä na morálnu podporu straníckych šéfov. „Na záverečný míting mám sľúbenú pani Radičovú, Mikloša, Dzurindu, Sulíka a Figeľa," vraví prešovský pravicový kandidát Ondrej Matej. Do kampane sa zapája aj predseda Smeru Robert Fico. „Bol tu už trikrát na futbalovom zápase. Prisľúbil mi aj účasť na veľkom mítingu v závere kampane," vraví Choma.
Šnúru po juhoslovenských mestách a obciach plánuje pred komunálnymi voľbami aj šéf Mosta-Híd Béla Bugár.
(mp)

Beata
Balogová
