Prieskumy v komunálkach začínajú byť dôležité

Kandidáti si zisťovali podporu najmenej v tretine miest. Niektorí po prieskumoch odstúpili.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Prieskumy verejnej mienky sa stávajú pre kandidátov v miestnych voľbách dôležitým pracovným nástrojom, ktorý im pomáha zhodnotiť ich šance a určovať, ako ďalej a na čom v kampani stavať. To, čo je bežné napríklad v amerických či v britských pomeroch, prestáva byť výnimočné na Slovensku.

Podľa zistení SME si prieskum nechala spraviť najmenej tretina zo 138 slovenských miest. Za jeden si renomované agentúry účtujú tri až päťtisíc eur – podľa metodiky zberu dát a počtu respondentov.

„Robili sme 15 až 20 prieskumov,“ hovorí Pavel Haulík z agentúry MVK. ZVäčša ide o veľké mestá, no zákazku dostali aj v 11-­tisícovom Štúrove a dokonca aj v bratislavskej štvrti Devín, ktorá má len tisíc obyvateľov. Anketári oslovili zhruba 250 respondentov.

Objednávali aj sponzori

Šéf MVK si spomína aj na prípad, keď pred dvoma mesiacmi ich prieskum v jednom z miest ukázal, že by s prehľadom zvíťazil človek, o ktorom sa predpokladalo, že bude kandidovať ako nezávislý. Jasný favorit však
o prieskume nevedel a nakoniec ani nekandidoval.

„Robili sme možno 20 prieskumov. Bolo ich asi dvakrát toľko ako v roku 2005,“ povedal šéf agentúry Polis Ján Baránek. „Išlo o veľké mestá, ale aj o mestá do 10­tisíc obyvateľov. Najmenšie boli Sečovce.“

Tie majú osemtisíc obyvateľov. „Často som nevedel, koho objednávatelia podporujú. Objednávali si to aj podnikatelia.“

Niektorí z kandidátov si nechali robiť aj viac prieskumov s určitým časovým rozostupom. Prieskumy si objednávali výlučne na starostov, nie na voľby poslancov.

„Prieskumy si objednávali hlavne mediálne či reklamné agentúry. Robili sme ich v Žiline, v Starej Ľubovni, v Humennom a v Komárne,“ bilancuje Martin Slosiarik z agentúry Focus.

Prieskumov mohlo byť oveľa viac než 40 či 50. „V teréne sme narazili aj na rôzne agentúry, ktoré takéto prieskumy vôbec nerobia,“ hovorí Haulík.

Zaplatili, odstúpili

Niektorí z objednávateľov po dodaní výsledkov zistili, že sú bez šance a radšej odstúpili. Také prípady zaregistroval Haulík i Baránek. Obaja hovoria o najmenej dvoch či troch kandidátoch. Stalo sa to v najväčších mestách. Pri niektorých odstupujúcich sa neoficiálne hovorilo, že bol za tým slabý výsledok v prieskume.

Väčšinu prieskumov objednávatelia nikdy nezverejnili, objavilo sa ich len zopár. Štáby výsledky zverejnili väčšinou len v prípade, pokiaľ mohli kandidátovi pomôcť.

To sa stáva, keď chce vlastných priaznivcov prilákať svojimi dobrými vyhliadkami na úspech, alebo aj naopak – poukazom na riziko, že by mohol tesne vyhrať protikandidát.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 359
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 144
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 626
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 421
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 051
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 903
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 798
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Kaliňák sľubuje policajtom vyššie platy

Priemerný zárobok v polícii bol už pred januárovým zvýšením platov 1337 eur. Od júla má byť ešte vyšší.

Politik, ktorý chcel byť detektorom lži. Profil Igora Matoviča

Do politiky vstúpil Igor Matovič v roku 2010 na kandidátke SaS. V klube strany nevydržal ani rok. Lúčenia má v krvi, dokázal to neraz.

Kiska pôjde v pondelok do Bratislavy vlakom

Prezident nastúpi na IC v Poprade.

Armáda po krádeži zrátala všetok arzenál, zlodeja stále hľadá

Zbrane, ktoré zmizli, môžu skončiť v rukách teroristov, ale aj extrémistov. Vyvodzovať dôsledky podľa analytika zatiaľ nemožno.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop