BRATISLAVA. Prieskumy verejnej mienky sa stávajú pre kandidátov v miestnych voľbách dôležitým pracovným nástrojom, ktorý im pomáha zhodnotiť ich šance a určovať, ako ďalej a na čom v kampani stavať. To, čo je bežné napríklad v amerických či v britských pomeroch, prestáva byť výnimočné na Slovensku.
Podľa zistení SME si prieskum nechala spraviť najmenej tretina zo 138 slovenských miest. Za jeden si renomované agentúry účtujú tri až päťtisíc eur – podľa metodiky zberu dát a počtu respondentov.
„Robili sme 15 až 20 prieskumov,“ hovorí Pavel Haulík z agentúry MVK. ZVäčša ide o veľké mestá, no zákazku dostali aj v 11-tisícovom Štúrove a dokonca aj v bratislavskej štvrti Devín, ktorá má len tisíc obyvateľov. Anketári oslovili zhruba 250 respondentov.
Objednávali aj sponzori
Šéf MVK si spomína aj na prípad, keď pred dvoma mesiacmi ich prieskum v jednom z miest ukázal, že by s prehľadom zvíťazil človek, o ktorom sa predpokladalo, že bude kandidovať ako nezávislý. Jasný favorit však
o prieskume nevedel a nakoniec ani nekandidoval.
„Robili sme možno 20 prieskumov. Bolo ich asi dvakrát toľko ako v roku 2005,“ povedal šéf agentúry Polis Ján Baránek. „Išlo o veľké mestá, ale aj o mestá do 10tisíc obyvateľov. Najmenšie boli Sečovce.“
Tie majú osemtisíc obyvateľov. „Často som nevedel, koho objednávatelia podporujú. Objednávali si to aj podnikatelia.“
Niektorí z kandidátov si nechali robiť aj viac prieskumov s určitým časovým rozostupom. Prieskumy si objednávali výlučne na starostov, nie na voľby poslancov.
„Prieskumy si objednávali hlavne mediálne či reklamné agentúry. Robili sme ich v Žiline, v Starej Ľubovni, v Humennom a v Komárne,“ bilancuje Martin Slosiarik z agentúry Focus.
Prieskumov mohlo byť oveľa viac než 40 či 50. „V teréne sme narazili aj na rôzne agentúry, ktoré takéto prieskumy vôbec nerobia,“ hovorí Haulík.
Zaplatili, odstúpili
Niektorí z objednávateľov po dodaní výsledkov zistili, že sú bez šance a radšej odstúpili. Také prípady zaregistroval Haulík i Baránek. Obaja hovoria o najmenej dvoch či troch kandidátoch. Stalo sa to v najväčších mestách. Pri niektorých odstupujúcich sa neoficiálne hovorilo, že bol za tým slabý výsledok v prieskume.
Väčšinu prieskumov objednávatelia nikdy nezverejnili, objavilo sa ich len zopár. Štáby výsledky zverejnili väčšinou len v prípade, pokiaľ mohli kandidátovi pomôcť.
To sa stáva, keď chce vlastných priaznivcov prilákať svojimi dobrými vyhliadkami na úspech, alebo aj naopak – poukazom na riziko, že by mohol tesne vyhrať protikandidát.

Beata
Balogová
