Bratislava 8. júna (TASR) - Manévrovacie schopnosti jedného z potenciálnych lietadiel, ktoré by mali nahradiť v Armáde SR stroje sovietskej výroby, predviedol na podzvukovom viacúčelovom lietadle L-159 Alca od výrobcu Aero Vodochody český pilot. Podobne sa ukážkou akrobacie predviedol ďalší uchádzač o začlenenie sa do vzdušných síl SR - britský Hawk 100.
Za hudobného sprievodu symfonického orchestra, ktorý počuli okrem divákov aj piloti vo svojich slúchadlách, sa vzniesla do vzduchu akrobatická skupina Parouille de France. Dokonalosť v zlietanosti, keď pri niektorých figúrach mali rozostupy medzi krídlami iba 3 metre, vyvrcholila záverečným srdcom "namaľovaným" na oblohe v efektných dymových farbách francúzskej, ale aj slovenskej modro-bielo-červenej trikolóry. Francúzska skupina, ktorá nechýbala ani na jedných z doterajších šiestich leteckých dní na Slovensku, oslávi v budúcom roku polstoročnicu existencie a v jej radoch sa už vystriedalo asi 150 pilotov, ktorí nalietali niekoľko desiatok tisíc hodín.
Pán Aeroplán nazývajú piloti síce staršiu, ale vo výzbroji viacerých štátov stále úspešne zastúpenú stíhačku Mirage 2000. Dvojmiestne jednomotorové lietadlo narobilo azda najväčší hluk pri akrobatických prvkoch na minimálnej ploche pri prudkých až kolmých stúpaniach, ale aj predvádzaní minimálnej rýchlosti niekoľko metrov nad plochou - okolo 200 kilometrov za hodinu.
Vzdušný boj dvoch stíhacích lietadiel A SR MiG-29 z leteckej základne Sliač bol spestrením popoludňajšieho programu SIAD 2002. Piloti predviedli vzájomné prenasledovanie, vypúšťanie klamlivých cieľov, simulovanú streľbu a ďalšie prvky, pri ktorých ukázali všetky schopnosti tohto lietadla, ale aj svoju vycvičenosť.
Desaťčlenná talianska akrobatická skupina Frecce Tricolori na prúdových lietadlách MB 339 zaujala takisto perfektnou zlietanosťou, ako aj viacerými preletmi z oboch strán a križovaním sa tesne pred tribúnou. Podobne ako francúzski akrobati aj Taliani na záver odovzdali Bratislavčanom a návštevníkom leteckej šou obrovské srdce prepichnuté amorovým šípom, vytvorené tentoraz vo farbách talianskej vlajky.
O zmiernenie tempa ukážok nadzvukových strojov striedajúcich sa po desiatkach sekúnd sa postarali maďarskí husári a švajčiarska skupina Pilatus na malých vrtuľových lietadlách. Ich akrobacia bola v rámci výkonových možností týchto strojov a návštevníkov, novinárov ani fotoreportérov veľmi nenadchla. Zato ukrajinský ťažký bojový bombardér SU-27 preukázal napriek úctyhodným parametrom veľkú manévrovateľnú schopnosť v minimálnom kubickom priestore. Pilot predviedol výkruty, premety, let na chrbte, maximálnu povolenú rýchlosť pri zemi, čo je asi tisíc kilometrov, ako aj ukážku pristátia s vysunutým podvozkom a následným kolmým stúpaním.