Učebnice sú zastarané, deti sa bifľujú a učitelia ignorujú tvorivé metódy. Aj to sú dôvody, prečo žiaci nerozumejú čítanému textu.
BRATISLAVA. Úryvok z divadelnej hry je úloha, v ktorej slovenskí žiaci celkom vybuchli pri testovaní čitateľskej gramotnosti. Zvládlo ju necelých osem percent detí.
V prestížnom medzinárodnom prieskume PISA sa pätnásťroční Slováci umiestnili najhoršie práve v čítaní. Na 25. až 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD.
„Čo robili postavy v hre predtým, ako sa zdvihla opona?" znela otázka v teste.
Z úryvku vyplýva, že večerali a pili šampanské. Slovenskí žiaci často odpovedali, že sa išli namaľovať a prezliecť.
Porozumieť otázke Ako čítajú
1. Kórea
2. Fínsko
3. Kanada
4. Nový Zéland
12. Poľsko
21. Maďarsko
27. Česká republika
28. Slovenská republika
34.Mexiko
test PISA, krajiny OECD
„Bolo treba rozlišovať dve prostredia, čo robia postavy a čo herci, a to nezvládli," hovorí Daniela Heldová z Národného ústavu certifikovaných meraní, ktorý u nás zodpovedá za PISA. Pre deti je vraj typické neporozumenie textu a zadaniu úloh. „Ďalej je to stereotyp, nesústredenosť a dá sa povedať aj neschopnosť kriticky myslieť."
SME má typy úloh, ktoré riešia žiaci v testoch PISA. Robia im problémy dlhšie súvislé texty a tiež také, s ktorými sa bežne nestretávajú. „Ako napríklad informačný leták, ktorý má menej známu formu," dodala Heldová.
V prieskume PISA padol mýtus, že vysedávanie za počítačom je hlavný dôvod, pre ktorý deti nevedia čítať.
Lepšie totiž dopadli tie, ktoré majú doma prístup k internetu s rôznorodými textami. Vysvetlenie môže byť podľa Heldovej aj také, že internet majú ekonomicky silnejšie vrstvy. Dlhodobým trendom je, že žiaci zo sociálne slabšieho prostredia čítajú horšie.
Učiteľka slovenčiny z Gymnázia Juraja Hronca Beáta Pecková si myslí, že príčin, pre ktoré deti nerozumejú, čo čítajú, je niekoľko. „Jednou z nich môže byť spôsob výučby, ešte stále sa veľa učiteľov radšej drží 'osvedčeného' spôsobu - výklad, memorovanie, klasifikovanie."
Nepraktické učebnice Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní Romana Kánovská hovorí, že učebnice v školách neučia deti myslieť a využívať vedomosti. „Potrebujú informácie využívať v praxi a nie mať v hlave vedecký systém. Na tomto sa autori pri písaní textov nedokážu dohodnúť."
Autorka učebníc slovenčiny pre stredné školy Milada Caltíková tvrdí, že iba vychádzajú z učebných textov. „Kde sa vyžaduje nepojenie textov na učivo z gramatiky alebo literatúry." Reforma veľmi napomohla, práve naopak. Caltíková hovorí, že je menej hodín, na ktorých sa môžu zaoberať prečítaným textom.
Ministerstvo školstva chce výsledky PISA analyzovať a porovnať ich s predchádzajúcimi hodnoteniami a navrhnúť zmeny vzdelávacieho systému.
S úlohou mal problém aj šéf školského výboru
Odpovedať na otázku z testu pre žiakov správne nevedela ani väčšina oslovených poslancov.
BRATISLAVA. Nielen žiaci mali problém pochopiť úlohu v medzinárodných testoch. Zlyhali aj poslanci. Z oslovených členov školského výboru len jeden správne odpovedal na otázku k úryvku z divadelnej hry.
„Tak jeden je dramatik a druhý sa s ním rozpráva," odpovedal predseda výboru Dušan Čaplovič (Smer).
Namiesto činnosti sa pokúšal pochopiť povolanie jednotlivých postáv. „Toto je podstatné, aby vedel, že pije šampanské? Nie aby pochopil profesiu?" reagoval, keď sa dozvedel správnu odpoveď. Čaplovič sa nečuduje, že pri takých úlohách deti zle dopadli.
Poslankyňa Jana Žitňanská (KDH) sa nad textom priveľmi zamýšľala. „Boli za dverami a predtým, než vstúpili do miestnosti, sa rozprávali," uviedla nesprávne.
Poslanec SNS a exminister školstva Ján Mikolaj (SNS) najskôr začal úryvok čítať, ale potom sa odmietol podrobiť testu. „Ja to totiž poznám, bol som pri tom, keď sa PISA robila." Otázky pritom pripravuje medzinárodná organizácia, väčšina z nich zostáva utajených.
Trafil len Miroslav Beblavý (SDKÚ), ktorý má diplom z divadelnej réžie. „Zdá sa mi to ľahké, preto rozmýšľam, či to nie je chyták. Mali večeru a šampanské," povedal.
Poslancov výsledky prieskumu PISA neprekvapili. Slovenskí žiaci v nich okrem iného uviedli, že pre potešenie čítajú najmä časopisy a noviny. Knihu zoberie s radosťou do rúk len 18 percent detí. Čaplovič si to vysvetľuje výchovou a tradíciou. „Keď idem v Moskve v metre, čítajú knihu aj mladí ľudia. Ak idem z Bratislavy do Košíc vlakom InterCity, mladí sa len tak bavia alebo sú na internete."
Mikolaj nevidí testy dramaticky, podľa neho totiž zisťujú len zručnosti, nie vedomosti. Žitňanská aj Beblavý si naopak myslia, že treba zmeniť vzdelávanie.
Najprv spolu sedeli vo vláde, teraz v školskom výbore. Ján Mikolaj a Dušan Čaplovič.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
(zp)
Ukážka testu
Čitateľskú gramotnosť v teste PISA skúmali aj na ukážke z hry Ferenca Molnára IDE O HRU. Môžete sa otestovať, či obstojíte lepšie ako deti a poslanci.
Dej sa odohráva na zámku pri mori v Taliansku.
PRVÉ DEJSTVO
Bohato zdobená hosťovská izba vo veľmi peknom zámku na pláži. Dvere vpravo i vľavo. Sedacia súprava v strede scény: Gauč, stôl a dve kreslá. Veľké okná v pozadí. Hviezdnatá noc. Na scéne je tma. Keď sa zdvihne opona, počujeme, ako sa za dverami vľavo hlasne rozprávajú nejakí muži. Dvere sa otvoria a vojdú traja páni v smokingoch. Jeden ihneď zažne. Mlčky prejdú do stredu a postavia sa okolo stola. Spolu si sadnú. Gál do kresla vľavo, Turai do kresla vpravo. Adam na gauč do stredu. Veľmi dlhé, takmer trápne ticho. Pohodlne sa natiahnu. Ticho. Potom:
GÁL: Prečo si taký zamyslený?
TURAI: Premýšľam nad tým, aké ťažké je začať hru. Predstaviť všetky hlavné postavy v úvode, keď sa to všetko začne.
ADAM: Asi to musí byť náročné.
TURAI: Je to čertovsky náročné. Hra sa začne. Diváci stíchnu. Herci vojdú na javisko a muky sa začnú. Trvá to večnosť, niekedy až štvrťhodinu, kým diváci zistia, kto je kto a čo má za lubom.
...
TURAI: Pozrime sa na túto scénu, na nás trochu tu. Traja páni v smokingoch. Povedzme, že nevojdú do tejto miestnosti v tomto veľkolepom zámku, ale na scénu na začiatku hry. Museli by sa rozprávať o množstve nezaujímavých vecí, kým by vysvitlo, že kto sú. Nebolo by oveľa ľahšie začať to všetko tým, že by sme vstali a predstavili sa? (Vstane.) Dobrý večer. My sme traja hostia na tomto zámku. Práve sme prišli z jedálne, kde sme si dali vynikajúcu večeru a vypili sme dve fľaše šampanského. Ja sa volám Sándor Turai, som dramatik, už tridsať rokov píšem divadelné hry, je to moje povolanie. Bodka. Na rade ste vy.
GÁL: Ja sa volám Gál a tiež som dramatik. Ja tiež píšem hry, všetky spolu s tuto týmto pánom. Sme slávna dvojica dramatikov. Na všetkých divadelných plagátoch dobrých komédií a operiet stojí: napísali Gál a Turnai. Prirodzene, je to aj moje povolanie.
GÁL a TURAI: (Spolu.)
A tento mladý muž...
ADAM: (Vstane.) Tento mladý muž je - ak mi dovolíte - Albert Adam, dvadsaťpäťročný skladateľ. Skomponoval som hudbu k najnovšej operete týchto dvoch láskavých pánov. Je to moja prvá práca pre divadlo. Títo dvaja postarší anjeli ma objavili a teraz by som sa s ich pomocou rád stal slávnym. Dali ma pozvať do tohto zámku. Dali mi ušiť frak a smoking. Inými slovami, zatiaľ som chudobný a neznámy. A inak som sirota a vychovala ma stará mama. Stará mama umrela. Som na tomto svete sám. Nemám meno, nemám peniaze.
...
GÁL: Dobre, dobre, dobre, len zase nezačni rozprávať o divadle. Už mám toho po krk. Porozprávame sa zajtra, ak chceš...
OTÁZKA:
Čo robili postavy v hre bezprostredne predtým, ako sa zdvihla opona?
(Využite text hry; odpoveď nájdete v hlavnom texte hore)

Beata
Balogová
