BRATISLAVA. Šmýka sa ľuďom aj autám. Klzké biele pruhy na priechodoch najmä v zime spôsobia nejeden pád alebo nebezpečný šmyk.
Hoci veľké slovenské mestá tvrdia, že na klzké priechody sa chodci nesťažujú, stačí sa postaviť k niektorému z nich a urobiť anketu a tá ukáže, že je to inak.
Radšej chodia povedľa
Možnosti Farby na zebry
syntetická farba, tzv.hladký plast s reflexnými časticami – balotínami, tzv. štrukturálny plast nanášaný cez mriežku.
„Spadla som a udrela si koleno," opisuje Lily z Bratislavy nepríjemnú príhodu z priechodu pre chodcov na bratislavskom Rybnom námestí. Od úrazu si vždy na priechode dáva veľký pozor a radšej ide povedľa bielych pruhov. Podobne ich obchádza aj pani Elena.
Miro tvrdí, že ešte viac ako pre chodcov je „zebra“ nebezpečná pre vodičov. „Cez priechod preto prechádzam vždy pomaly.“
Magistráty veľkých miest, ako Bratislava, Košice a Banská Bystrica, zhodne tvrdia, že sťažnosti na klzké pruhy na priechodoch pre chodcov nedostávajú, preto ich ani nekontrolujú, či sú klzké. Bezpečnosť zabezpečujú posypom, najčastejšie soľou.
Lacnejšie a šmykľavejšie
Hovorkyne spomínaných miest vysvetľujú, že biele pruhy striekajú syntetickou farbou. Má certifikát Výskumného ústavu dopravného v Žiline, že vyhovuje aj pokiaľ ide o klzkosť povrchu. Z možností, ktoré ponúka trh, je však najlacnejšia a aj najšmykľavejšia.
Niekoľkonásobne drahšia je podľa Márie Račkovej z bratislavského magistrátu tzv. plastová farba, Katarína Angelovičová z Košíc hovorí, že ju využívajú najmä na frekventovaných priechodoch, rovnako podľa Moniky Pastuchovej aj v Banskej Bystrici.
Najdrsnejšia zebra je zo „štrukturálneho plastu“, ktorý sa nanáša cez mriežku. Výstupky sa vraj rýchlo špinia a tak strácajú funkčnosť.
Farbu treba správne naniesť
Za klzký priechod podľa odborníkov môže najmä hrubá a zle nanesená farba.
BRATISLAVA. Ani zebra z najlacnejšej certifikovanej farby by sa nemala kĺzať, ak je dobre technicky urobená. Tvrdia to odborníci z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Na priechode sa môže šmýkať, keď je tam „veľmi hrubá vrstva“ farby, hovorí Margita Jergušová z výskumného ústavu. Bezpečnosť priechodu tak podľa nej závisí najmä od kvality vykonanej práce.
Drsnosť povrchu bielych pruhov na priechode pre chodcov podľa Jergušovej kolegu Ľuboslava Žilinčíka znižujú aj nekvalitné stroje, ktoré farbu nanášajú, alebo nevhodná teplota vzduchu, v čase, keď sa farba na vozovku nanáša.
Jergušová hovorí, že všetky farby, ktoré sa na priechody pre chodcov na Slovensku používajú, testujú raz ročne na vopred vybranom skúšobnom úseku.
Naň si výrobcovia vodorovného dopravného značenia podľa nej donesú materiál, ktorý sa na cestu nanesie. „Po roku sa to vyhodnocuje.“
(jkr)

Beata
Balogová
