BRATISLAVA. Prasknuté koľajnice, výpadky trakčného vedenia či zamrznuté výhybky. Mrazivé dni a najmä noci železničnej doprave spôsobujú komplikácie.
„Zatiaľ sme mali dvakrát, ale nie v jeden deň, lom koľajnice,“ približuje situáciu Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. Prvý prípad sa stal na trati Diviaky – Príbovce v Turci a druhý v okolí Považskej Teplej pri Považskej Bystrici.
Praskajú lokálne trate
Kde ničil mráz
Trať Diviaky – Príbovce: prasknutá koľajnica
Okolie Považskej Teplej – prasknutá koľajnica
Nové Zámky – Palárikovo– prasknutý izolátor
Tunel pri Harmanci – cencúľ rozbil čelné sklo rušňa
Meškanie šiestich vlakov si vyžiadalo až prasknutie izolátora na trati Nové Zámky – Palárikovo, ktoré spôsobilo výpadok trakčného vedenia.
Doteraz najnebezpečnejší incident sa stal na začiatku týždňa v tuneli v Harmanci pri Banskej Bystrici. Visiaci cencúľ tam rozbil čelné sklo rušňa. Pavlíková hovorí, že problémy našich železničiarov sú v porovnaní s českými menšie, pred Prahou dokonca aj praskali koľajnice.
Bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Ondrej Matej vysvetľuje, že mrazom sú ohrozené najmä regionálne trate, kde sú staršie koľajnice. Ich odolnosť znižuje aj menšia frekvencia dopravy.
Komplikácie sa podľa Mateja môžu vyskytnúť aj na hlavných ťahoch. Obzvlášť kritický môže byť úsek v okolí Váhu, kadiaľ trať prechádza cez zväčša kovové mosty. „Sú nad vodou a mohlo by dôjsť k úplnému ulomeniu koľajnice,“ tvrdí Matej.
Bezmocní pred mrazom
„Cesty sa dajú posypať, ale koľajnicu nenahrejete, lebo by ste jej uškodili,“ opisuje bývalý šéf železničnej spoločnosti boj železničiarov s mrazom.
„Mínusové dvadsaťstupňové mrazy sú pre nás rizikový faktor,“ súhlasí s ním Pavlíková. Napriek tomu ich vraj pracovníci trate pravidelne kontrolujú a odstraňujú poruchy často aj v noci. Pri odstávke trate musia železnice využívať alternatívne trate alebo autobusovú dopravu.

Beata
Balogová
