SME

Mrazy začali trhať koľajnice

Pred mrazom sú koľajnice bezmocné, tvrdí železničný expert. Lokálne trate kolabujú najmä na strednom a západnom Slovensku.

Studené dni a noci prinášajú problémy aj so zamŕzajúcimi výhybkami.Studené dni a noci prinášajú problémy aj so zamŕzajúcimi výhybkami. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Prasknuté koľajnice, výpadky trakčného vedenia či zamrznuté výhybky. Mrazivé dni a najmä noci železničnej doprave spôsobujú komplikácie.

„Zatiaľ sme mali dvakrát, ale nie v jeden deň, lom koľajnice,“ približuje situáciu Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. Prvý prípad sa stal na trati Diviaky – Príbovce v Turci a druhý v okolí Považskej Teplej pri Považskej Bystrici.

Praskajú lokálne trate

Kde ničil mráz
  • Trať Diviaky – Príbovce: prasknutá koľajnica
  • Okolie Považskej Teplej – prasknutá koľajnica
  • Nové Zámky – Palárikovo– prasknutý izolátor
  • Tunel pri Harmanci – cencúľ rozbil čelné sklo rušňa

Meškanie šiestich vlakov si vyžiadalo až prasknutie izolátora na trati Nové Zámky – Palárikovo, ktoré spôsobilo výpadok trakčného vedenia.

Doteraz najnebezpečnejší incident sa stal na začiatku týždňa v tuneli v Harmanci pri Banskej Bystrici. Visiaci cencúľ tam rozbil čelné sklo rušňa. Pavlíková hovorí, že problémy našich železničiarov sú v porovnaní s českými menšie, pred Prahou dokonca aj praskali koľajnice.

Bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Ondrej Matej vysvetľuje, že mrazom sú ohrozené najmä regionálne trate, kde sú staršie koľajnice. Ich odolnosť znižuje aj menšia frekvencia dopravy.

Komplikácie sa podľa Mateja môžu vyskytnúť aj na hlavných ťahoch. Obzvlášť kritický môže byť úsek v okolí Váhu, kadiaľ trať prechádza cez zväčša kovové mosty. „Sú nad vodou a mohlo by dôjsť k úplnému ulomeniu koľajnice,“ tvrdí Matej.

Bezmocní pred mrazom

„Cesty sa dajú posypať, ale koľajnicu nenahrejete, lebo by ste jej uškodili,“ opisuje bývalý šéf železničnej spoločnosti boj železničiarov s mrazom.

„Mínusové dvadsaťstupňové mrazy sú pre nás rizikový faktor,“ súhlasí s ním Pavlíková. Napriek tomu ich vraj pracovníci trate pravidelne kontrolujú a odstraňujú poruchy často aj v noci. Pri odstávke trate musia železnice využívať alternatívne trate alebo autobusovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  2. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  3. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  4. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  5. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 808
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 918
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 501
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 094
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 840
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 621
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 2 591
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 361
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu