AKTUALIZOVANÉ 22:18

Heroínový kamión polícia neustrážila, tajná akcia nevyšla

Pre medzinárodnú protidrogovú akciu strávil šofér s nákladom zo Slovenska Vianoce v cele.

(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Kamionista namiesto dezinfekcie viezol látku na výrobu heroínu.

BRATISLAVA. Kamión naložený látkou na výrobu heroínu nechala slovenská polícia odísť do Turecka bez vedomia vodiča a špedičnej firmy.

Českého šoféra v tureckom Istanbule zadržali miestni policajti a zavreli ho do cely, kde strávil celé Vianoce. Po vysvetlení incidentu sa dnes dostal domov.

Nič netušiaci vodič kamióna viezol nebezpečnú látku cez päť štátov Európy. Stal sa súčasťou medzinárodnej protidrogovej akcie, ktorá sa však nepodarila.

Slovenské orgány tvrdia, že chyba sa stala na tureckej strane.

Kým na začiatku roka poslal štát na výlet trochu výbušniny v ruksaku, v jeho závere sa prepracoval k celému kamiónu. Píše Lukáš Fila

Podozrivý náklad

CHRONOLÓGIA
Kamionistova jazda do Turecka
  • 10. decembra kamionista v Dunajskej Strede prevzal náklad deklarovaný ako 15 ton dezinfekcie chloramín,

  • 24. decembra po príchode do Turecka kamionistu zatkli. Ukázalo sa, že sledovaný políciou vezie látku na výrobu heroínu.

  • 28. decembra kamionistu vykázali z Turecka na jeden rok.

Akcia sa začala na Slovensku 10. decembra. Česká špedičná spoločnosť na základe objednávky slovenskej firmy Mozachem mala naložiť v Dunajskej Strede kamión pätnástimi tonami dezinfekčného prostriedku chloramín. Tovar dopravili 14. decembra do Istanbulu, uvedený príjemca však tvrdil, že nijakú zásielku nečakal.

Napriek mnohým telefonátom s objednávateľom sa podľa šéfa špedičnej firmy Martina Pavláta niekoľko dní nič nedialo.

„Vo štvrtok 23. decembra sa nám ozvala pani z policajného prezídia Českej republiky. Povedala, že boli požiadaní zahraničným partnerom o pomoc a že s vozidlom nemáme nikam odchádzať. Tiež nám oznámila, že prepravovaný náklad je chemická látka potrebná na výrobu heroínu," povedal Pavlát.

Šoféra zatkli

Vozidlo aj šoféra tureckí policajti zadržali 24. decembra. Špedičná firma opäť kontaktovala odosielateľa tovaru, ktorý napokon priznal, že išlo o vopred pripravenú policajnú akciu.

Zapojené do nej boli Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Turecko.

FAKTY
Čo je Eurojust
  • jednotka pre súdnu spoluprácu koordinuje štáty v boji proti závažným organizovaným zločineckým skupinám,

  • založili ho v roku 2002, sídli v holandskom Haagu,´

  • kolégium Eurojustu sa skladá z 27 členov,

  • Slovensko zastupuje od septembra 2007 Ladislav Hamran,

  • Eurojust má dohodu o úzkej spolupráci s policajným Europolom,

  • spolupracuje aj Radou Európy, europarlamentom a eurokomisiou.

Dohľad nad priebehom mala európska jednotka pre súdnu spoluprácu Eurojust. V závere nastali komplikácie a akcia bola zmarená.

„Turecké orgány hrubo porušili dohody. Závažným spôsobom porušili práva vodiča kamióna aj majiteľa prepravnej spoločnosti," povedal slovenský zástupca v Eurojuste Ladislav Hamran.

Kamionista bol podľa neho zatknutý napriek dohodnutým postupom. Turecké veľvyslanectvo sa dnes k incidentu nevedelo vyjadriť.

Kamionistu súd po predložení dokladov z Eurojustu dnes prepustil na slobodu. Zároveň ho vyhostil z krajiny a na rok mu zakázal vstup do Turecka.

„Pre toho vodiča je to koniec, keďže naša firma sa špecializuje na Turecko," hovorí Pavlát. Vozidlo je naďalej zaistené a slúži ako dôkaz.

Bežná záležitosť

Česká polícia tvrdí, že s prípadom nemala nič. Spolupracovala len preto, že išlo o českú špedičnú firmu a českého šoféra.

„Podobné akcie nie sú v podstate také neobvyklé. Ide o pátrací prostriedok nazývaný predstieraný prevod alebo sledovanie zásielky," hovorí Pavla Kopecká z českého policajného prezídia.

Polícia mlčí

Policajný prezident Jaroslav Spišiak dnes nechcel hovoriť s vysvetlením, že je na dovolenke a nemá o prípade dostatok informácií. Odkázal na tlačové oddelenie policajného prezídia, ktoré však stanovisko neposkytlo.

Podľa bývalého šéfa policajného Úradu boja proti korupcii Jozefa Šáteka polícia môže postupovať uvedeným spôsobom pod dozorom prokurátora.

„Vtedy ide o takzvanú kontrolovanú dodávku. Ale malo by sa prihliadať na záujmy občana alebo právnickej osoby, ktorí boli v tomto prípade poškodení," hovorí Šátek.

Poškodená firma chce žiadať odškodné.

Polícia asi čakala, že ma unesú

vodic2.jpgVodič kamiónu z českého Tábora ZDENĚK PEKARA strávil pre nepodarenú policajnú akciu Vianoce v tureckom väzení.

Ako ste sa cítili, keď ste zistili, že ste dva dni viezli niečo iné, než ste si mysleli?

„Strašne. Vezmite si, že idete zložiť tovar, prídete na colnicu a tam sa na vás vrhne päťdesiat ľudí. Vyjdete z auta, dvaja vás čapnú a skončili ste. Pocity sú to strašné."

Ako sa k vám správala turecká polícia?

„Správanie kriminálky bolo veľmi korektné. Asi od začiatku vedeli, že s tým nemáme nič spoločné. Dosť mi pomohla aj česká konzulka v Istanbule. Chcem jej poďakovať. Bez nej by som tam ešte bol."

Začali ste niečo tušiť, keď ste v Turecku deväť dní nemohli nájsť odberateľa tej zásielky?

„Nečakal som, čo sa stane, aj keď nejaké indície sme už mali. Polícia totiž volala šéfovi, že nemáme hýbať s autom a že asi vezieme niečo súvisiace s drogami. Teraz mám pocit, že som do toho Istanbulu ani nemal prísť živý."

Ako to myslíte?

„Vyzerá to, že polícia čakala, že ma niekto niekde po ceste aj s kamiónom ukradne, keď to mám povedať natvrdo."

Myslíte, že skôr než o cvičenie išlo o konkrétnu akciu proti výrobcom drog?

„Určite nešlo o cvičenie, ale o konkrétnu policajnú akciu."

Keď vás zadržali, kam vás dali? Kde ste strávili Štedrý deň?

„Zavreli ma do zadržiavacej väzby, kde som bol do nedele. Potom prišla konzulka a nakoniec tlmočník. Išiel som za prokurátorom. Ten ma chcel dať do väzby, ale konzulát zohnal nejaké ďalšie dôkazy."

Dôkazy, že ste nevinný a ide o policajnú akciu?

„Áno. Takže ma súd pustil a deportovali ma."

Petr Švec, MF Dnes
Obchodujú s palivom

Firma Mozachem, ktorá odvoz objednala, robí aj s nebezpečným odpadom.

BRATISLAVA. Prevoz podozrivej látky do Turecka si objednala slovenská firma Mozachem, ktorá v Česku nemala zlé renomé.

„Preveroval som si ich u iných prepravcov, vraj platili načas," hovorí Martin Pavlát, majiteľ špedičnej firmy, ktorá sa stala obeťou akcie.

Spoločnosť Mozachem vlastní Jela Molnárová. Firemný telefón zdvihol jej manžel. „Firmu vlastní moja manželka. Viem, o čo ide, ale nie je to na telefón." Osobné stretnutie odmietol. „Som mimo Bratislavy, aj s manželkou."

Firma už nesídli na adrese, ktorú si uvádza v Obchodnom registri na internete. Na domácej adrese v Bratislave u Molnárovcov bol Molnár, ktorý predtým tvrdil, že je mimo. Ani tentoraz sa nechcel rozprávať s vysvetlením, že je viazaný mlčanlivosťou.

Pavlát hovoril, že s firmou Mozachem nikdy predtým nespolupracoval. Keď po incidente v Turecku s Molnárom volal, mal mu podľa Pavláta povedať, že je dohodnutý so slovenskou políciou.

Firma podľa registra obchoduje s palivom a nebezpečným odpadom.

zp, trš
Náklad pred odjazdom skúmali experti

Do Turecka zo skladu v Dunajskej Strede posielala colná deklarantka čistiace prostriedky.

DUNAJSKÁ STREDA. Sklady v Mliečanoch za Dunajskou Stredou sú v poliach za dedinou. Priestory pripomínajú roľnícke družstvo, v areáli sídli aj linka na spracovanie starých pneumatík. Desiatky kamiónov jazdia po panelových cestách. Vrátnik tvrdil, že o Mozacheme, ktorý dodávku objednal a má v ich priestoroch sklad, nič nevie.

Na kamión smerujúci do Turecka si nespomenul ani špeditér v susednej spoločnosti, majiteľovi Mozachemu však vraj odporučil colnú deklarantku Editu Bukvišovú. Tá vypísala papiere na cestu českého kamióna do Turecka. Doklady podľa Bukvišovej hovorili o náklade dezinfekčných prostriedkov chloramín a Savo.

Bukvišová hovorí, že ju podnikateľ poprosil o vyplnenie tlačív, on to vraj nevie. „Vypísala som papiere a on vybavoval. Len ma poprosil o pomoc," povedala Bukvišová. Precliť náklad už išiel sám.

O policajnej akcii ani podozrivej chemikálii vraj deklarantka nič netušila.

Celý náklad mali precliť colníci sídliaci neďaleko od skladu. Dnes o štvrtej popoludní už na colnici nikto nebol, pracovný čas sa skončil pol hodiny predtým.

Majiteľ skladov Štefan Péntek hovorí, že si tam Molnárovci prenajímajú priestory dlhodobo. Má ísť o 300 až 400 štvorcových metrov.

„Sklad u nás majú, to viem potvrdiť, spolupracujeme už roky. Čo to je za materiál, neviem povedať," povedal Péntek. Všimol si však, že o tureckú zásielku bol záujem. „Prišli tam nejakí výskumníci a skúšali ho," povedal majiteľ skladov.

Či má ísť o látku, z ktorej sa dá vyrobiť heroín, netušil. „O tom neviem naozaj nič, žiadna policajná akcia u nás nebola," povedal Péntek.

Michal Trško
Látkou riedia heroín, je výbušná

BANSKÁ BYSTRICA. Anhydrid kyseliny octovej alebo skrátene acetanhydrid používajú narkomafie na úpravu heroínu. „Kyslé látky sa používajú ako neutralizátor, aby sa mohol heroín užívať injekčne," hovorí lekárka Mária Martinove z Centra pre liečbu drogových závislostí liečebného ústavu v Prednej Hore.

Acetanhydrid je podľa Bezpečnostného listu „horľavá a akútne toxická žieravina s nevratnými účinkami na ľudský organizmus", najmä pri styku s očami a kožou. Nebezpečný je aj pri vdýchnutí. Pri zvýšení teploty, teda aj pri havárii a následnom požiari, môže pri úniku vytvoriť výbušnú zmes.

Na Slovensku zaistili colníci spolu s Národnou protidrogovou jednotkou zásielku anhydridu v apríli minulého roku pri Nových Zámkoch. Takmer 900 kilogramov chemikálie malo smerovať pravdepodobne do Turecka.

S anhydridom sa v Európe obchoduje aj legálne, tento obchod je však pod prísnou kontrolou.

„Zachytenia v Turecku v posledných rokoch výrazne poklesli, čo naznačuje, že drogoví priekupníci vyvinuli nové cesty a spôsoby zneužívania," píše sa v správe Európskeho monitorovacieho centra pre drogy a drogovú závislosť.

Daniel Vražda
Za trhavinu chcel Lipšic odvolať Kaliňáka

Bývalý minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru hovorí, že je normálne, ak polícia zúčastnených o akcii neinformuje.

BRATISLAVA. Medzinárodný škandál s nevydarenou policajnou akciou už Slovensko tento rok zažilo. Slovenskí policajti dali vlastnému občanovi do batožiny výbušninu, a keď ju pes nenašiel, nechali ho odletieť do Írska.

Súčasný minister vnútra Daniel Lipšic z KDH vtedy ako opozičný poslanec predkladal návrh na odvolanie svojho predchodcu Roberta Kaliňáka zo Smeru.

Kaliňák však dnes neodsúdil postup polície pri utajenej akcii, počas ktorej sledovala nebezpečnú látku do Turecka. Hovorí, že polícia nemusela upovedomiť vodiča kamióna, ktorý sa ocitol s podozrivým nákladom v aute.

Kaliňák: Podobné akcie nie sú nezvyčajné

„Ak išlo o kontrolovanú dodávku, je normálne, že špedičná firma o tom nevedela," povedal Kaliňák. Polícia by podľa neho urobila chybu len vtedy, ak by celú akciu vyprovokovala.

Kaliňák hovorí, že je dôležité, aby o takejto akcii vedela len úzka skupina ľudí. „Ani my sme napríklad neinformovali banky, keď sme v podobných prípadoch robili prevody peňazí."

Keby polícia prevoz sama vyprovokovala, mala si založiť vlastnú špedičnú firmu. „Ale mám málo informácií na to, aby som mohol celú vec vyhodnotiť."

Lipšic: Polícia teraz nepochybila

Kaliňák čelil medzinárodnému škandálu, keď Štefanovi Gondovi pri policajnej akcii na letisku v Poprade zabudli vybrať z batožiny po cvičení výbušninu. Nič netušiac s ňou odletel do Írska, kde pracoval. V byte, kde žil, ho zadržala polícia a jeho veci prehľadala.

S Gondom sa slovenské ministerstvo vnútra dohodlo na odškodnení. Z peňazí daňových poplatníkov mu zaplatilo 18­tisíc eur.

Lipšic vtedy za skupinu poslancov predkladal parlamentu neúspešný návrh, aby Kaliňáka odvolal.

Kým vtedy polícia pochybila, v prípade najnovšieho incidentu podľa Lipšica za nič nemôže. „Slovenská polícia odviedla profesionálnu prácu," povedal.

Minister sa stotožnil so stanoviskom Európskej jednotky pre súdnu spoluprácu, podľa ktorej pochybila turecká strana. „Nebudem špekulovať nad motívmi," komentoval Lipšic nepodarenú akciu. Dôvody si chce vysvetliť s tureckými partnermi.

Ministerstvo bude chcieť vysvetlenie

Večer poskytol stanovisko ministerstva vnútra jeho hovorca Gábor Grendel: "...Na základe žiadosti o medzinárodnú právnu pomoc justičné orgány uvedených štátov súhlasili so zabezpečením tzv. „kontrolovanej dodávky" zo Slovenska do Turecka. Jej cieľom bolo odhalenie osôb, ktorým bol tovar určený. Nešlo o žiadnu cvičnú policajnú akciu ale o štandardný inštitút, ktorý využívajú policajné orgány po celom svete na objasnenie drogovej trestnej činnosti. Ak by sa v tom slovenská polícia neangažovala, nezamedzila by distribúcii drog a zločinecká skupina zo Slovenska by ním mohla bez obáv obchodovať."

Podľa hovorcových slov bude ministerstvo žiadať vysvetlenie od tureckého partnera.

"Je nepochopiteľné, prečo turecká polícia v rozpore s dohodnutým postupom zadržala kamión s vodičom. Nielenže tým zmarila zámer celej akcie, ale hrubo porušila práva vodiča a majiteľa prepravnej spoločnosti. Podľa dohody mala dosledovať transport tak, aby bolo možné identifikovať objednávateľov a výrobcov drog, ktorí chceli pomocou prepravovanej látky vyrobiť heroín a zásobovať ním Slovensko a západnú Európu," komentoval v mene ministerstva Grendel.

Zuzana Petková

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 047
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 164
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 088
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 318
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 115
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 826
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 126
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 027
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Česká NOVA odchádza zo Slovenska a vyhráža sa žalobami

České stanice Novy by mali na Slovensku skončiť, Prima ešte rokuje.

Žitňanská nechce, aby sa protiextrémistická novela zneužívala v boji o voliča Kotlebu

Sulík chce dať pre hlasovanie poslancov SaS podanie na ústavný súd, ministerka hovorí o účelovosti.

Dubovcovej posledná správa. Chce lepšiu ochranu pred mučením, pitnú vodu všetkým

Opäť odporučila, aby politici zabezpečili nezávislosť úradu aj z hľadiska finančných, organizačných i personálnych otázok.

Z vládnej letky vyradili posledný Jak-40, skončí v Žiline

Kaliňák informoval, že Slovensko tento rok dokončí obnovu vládnej letky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop