BRATISLAVA. Vôľa Slovákov prispievať na charitu pomaly klesá. Vyplýva to z online ankety, do ktorej sa v novembri 2010 zapojilo takmer 4000 respondentov z celého Slovenska.
Kým 20 percent účastníkov nad 30 rokov potvrdilo, že na charitu prispieva pravidelne, pri dvadsiatnikoch a tínedžeroch je toto percento o polovicu nižšie. Štvrtina všetkých respondentov navyše uviedla, že počas Vianoc vôbec necíti väčšiu mieru spolupatričnosti než počas roka.
Podľa psychologičky Pavly Nôtovej je prirodzené, že mladší ľudia sa menej zamýšľajú nad pomocou iným. Neveria, že svet a život nebude len ružový. Na charitu prispievajú zvyčajne ľudia verejne známi, ktorých práca je spojená aj s touto oblasťou.
"Bežný mladý Slovák neuvažuje o charite v období, keď si len začína budovať svoju pracovnú kariéru. Zvyčajne na to ani nemá prostriedky, čo sa však postupom času môže zmeniť. Sociálne cítenie je síce v tomto období silné, ale orientuje sa obvykle na reálnu praktickú pomoc ľuďom v núdzi," hovorí psychologička.
Ľudia do 30 rokov hádžu v porovnaní s ostatnými menej drobných do klobúkov a zriedkavejšie sa zapájajú do zbierok, na Facebooku však o ich dobré skutky nie je núdza. Práve v tejto sociálnej sieti majú tínedžeri a dvadsiatnici najväčšie zastúpenie.
Na stránkach Facebooku venovaných vianočným sviatkom zdieľajú nielen postrehy, obľúbené skladby či recepty, ale zapájajú sa aj do aktivít súvisiacich s pomocou sociálne slabším. Okrem toho takmer 20 percent používateľov tejto siete ju využíva aj na posielanie vianočných pozdravov.
Anketa, ktorú vykonala spoločnosť Unilever, sa uskutočnila na Facebooku a internetových portáloch životného štýlu. Porovnala medzigeneračné rozdiely vo vianočných zvyklostiach Slovákov. Spoločnosť anketou nadviazala na tradíciu vianočných prieskumov, ktoré podporuje od roku 2006.