BRATISLAVA. Najskôr ho zavreli v kancelárii, kde si väčšinu dňa pinkal pingpongovou loptičkou o stenu. Viac ako pol roka nedostával žiadnu prácu, nadriadení mu zablokovali vstupnú kartu na pracovisko aj parkovisko. Dostal aj štyri disciplinárne tresty, takže mesačná mzda mu klesla z pôvodných 1400 na približne 700 eur.
Vodič Úradu pre ochranu ústavných činiteľov Jozef Žaťko pykal za to, že minulý rok v marci v denníku SME podrobne opísal, ako sa v tejto inštitúcii s vedomím nadriadených vo veľkom kšeftovalo s benzínom. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) ho vtedy označil za klamára, jemu podriadená inšpekcia žiadne nedostatky nezistila.
Dva tresty už zrušili Zarábali na benzíne vodič išiel na služobnú cestu, natankoval 130 litrov benzínu, jazdil úsporne a ušetril, na 1000 kilometroch mohol pri povolenej spotrebe 19 litrov na 100 kilometrov ušetriť až 60 litrov benzínu, znovu išiel na pumpu a spýtal sa pumpára, za koľko kúpi usporený benzín, rovnaké množstvo, teda 60 litrov, natankoval do kanistrov, pumpár si najskôr zo služobnej karty vodiča stiahol peniaze za 60 litrov benzínu, ak stál liter 1,20 eura, pumpár vystavil blok na 72 eur, potom vodičovi zo svojho vyplatil napríklad 60 eur (euro za liter), benzín v kanistroch zostal pumpárovi, ktorý ho bez dokladov predal taxikárom.
To všetko je už minulosťou. Nový riaditeľ úradu Peter Stadničár Žaťka rehabilitoval. Okamžite po nástupe do funkcie mu zrušil jeden z trestov, ktorý ešte nebol právoplatný. Žaťko znovu jazdí s ústavnými činiteľmi, vyšší má aj plat. Na Stadničárov pokyn mu odblokovali aj vstupné karty.
Ďalší trest mu zrušil minister vnútra Daniel Lipšic (KDH), pretože ho považoval za „neprimeraný a neodôvodnený“. Žaťkov právny zástupca Pavel Nechala to ocenil. Upozorňuje však, že mu plynú ešte dva tresty. Na súdoch sú momentálne dve žaloby, ktoré v tejto veci podalo bývalé vedenie úradu.
„Ich stiahnutie závisí od dohody s ministerstvom,“ hovorí Nechala. Ministerstvo tvrdí, že má záujem „korektne ukončiť problém, ktorý vznikol za predchádzajúceho vedenia“. Budú preto rokovať s právnym zástupcom Žaťka, povedal hovorca ministerstva Gábor Grendel.
Nechala bude zrejme žiadať aj finančnú kompenzáciu, keďže Žaťkovi pre disciplinárne tresty už niekoľko mesiacov strhávajú približne dvesto eur. Žaťko je však spokojný, že sa veci pohli dopredu. „Hovoril som s riaditeľom úradu, ktorý akceptoval aj návrh systémových zmien, ktoré som predložil.“
Kamerový systém Na služobnej pumpe v Devínskej Novej Vsi bude napríklad kamerový systém, a to aj v garážach, aby tam nemohli zamestnanci úradu tankovať ušetrený benzín do súkromných áut. Precíznejšie by mali kontrolovať aj knihy jázd, do ktorých vodiči podľa Žaťka bežne písali fiktívne najazdené kilometre aj spotrebu.
Stadničár tvrdí, že na úrade bude hĺbková kontrola. „Je spracovaná interná smernica, v ktorej sú uvedené opatrenia na eliminovanie prípadného nezákonného odberu pohonných látok. Opatrenia boli zosúladené aj s odporúčaniami ministra vnútra,“ povedal Stadničár.
Bývalého riaditeľa úradu Milana Marka odvolal minister Lipšic začiatkom decembra. Vo funkcii bol od júna 2008, v minulosti zastával tento post aj bývalý policajný prezident Ján Packa.
Marka a jeho dvoch zástupcov preložili na Úrad hraničnej a cudzineckej polície ministerstva vnútra. Všetci si podali žiadosť o odchod do civilu.
Inšpekcia ministerstva vnútra znovu preveruje aj prípady kšeftovania s benzínom, na ktoré upozornil Žaťko. „Sekcia kontroly a inšpekčnej služby v danej veci koná,“ potvrdil Grendel.
Inšpekciu dočasne riadi poverený riaditeľ, nový šéf inšpekcie bude podľa neho vymenovaný „v krátkom čase“. Predchádzajúci riaditeľ Štefan Kočan odišiel krátko po voľbách.
Točili aj kilometre
Vládni vodiči budú po každej jazde hlásiť počet najazdených kilometrov a stav v nádrži operačnému stredisku.
BRATISLAVA. Od februára by mal na Úrade pre ochranu ústavných činiteľov fungovať nový systém kontroly, ktorý má zabrániť kšeftovaniu s benzínom.
„V novej štruktúre bude personálne posilnená kontrolná činnosť. Vyššie nároky na kontrolu budú kladené aj z pozície riadiacich pracovníkov,“ hovorí riaditeľ úradu Peter Stadničár.
Kľúčovou zmenou je vybudovanie komplexného kamerového systému na služobnej pumpe a v garážach v Devínskej Novej Vsi. Vládni ochrankári budú mať navyše zákaz parkovať tam so súkromnými autami. Po každej služobnej jazde budú tiež povinní zapísať do knihy jázd presný počet kilometrov a stav v nádrži a nahlásiť to operačnému stredisku.
V prípade pochybností môžu funkcionári úradu preveriť záznamy zo služobnej pumpy aj z komerčných staníc, ktoré sa archivujú aspoň sedem dní. Stačí, ak porovnajú, či sa doklady a údaje v knihe jázd zhodujú s počítačom v služobnom aute, čo doteraz nerobili – dokonca ani pri vyúčtovaní na konci každého mesiaca.
„Vyúčtovanie prebiehalo takzvane pri stole,“ tvrdí vodič Jozef Žaťko. Bežne sa tiež stávalo, že do knihy jázd vodiči napísali napríklad Bratislavský kraj, pričom mali najazdených aj 200 až 300 kilometrov.
„Tieto kilometre vôbec nemuseli byť najazdené, mohli byť dotočené,“ upozorňuje Žaťko. Úrad by mal preto v spolupráci s dovozcami áut, ktoré využíva, zistiť „prietok pohonných látok, stav v nádrži, priemernú aj predpokladanú spotrebu“.
Vodiči budú mať zároveň zákaz manipulovať s týmito údajmi, vymazávať ich alebo „pretáčať“ dátum od poslednej kontroly.
Marek Vagovič

Beata
Balogová
