Martin Farkaš: Necítim sa byť výnimočný

Kapitán MARTIN FARKAŠ ako jediný prežil pád lietadla pri Hejciach, kde pred piatimi rokmi zahynulo 42 vojakov vracajúcich sa z kosovskej misie. Farkaš je finančným dôstojníkom na misii v Afganistane. Odpovedal cez e­mail.

(Zdroj: TASR)

Kapitán MARTIN FARKAŠ ako jediný prežil pád lietadla pri Hejciach, kde pred piatimi rokmi 19. januára zahynulo 42 vojakov vracajúcich sa z kosovskej misie. Farkaš je finančným dôstojníkom na misii v Afganistane. Odpovedal cez e­mail.

Ako si spomínate na pád lietadla po piatich rokoch? Ako často sa vám vracia spomienka na deň tragédie?
„Spomínam na to nerád, ale myšlienky na to sa aj tak vracajú či chcem alebo nie. Z času na čas si pozriem niektoré dokumenty, ktoré boli po tragédii nakrútené, pozriem fotky, zaspomínam. Občas sa mi o tom sníva, ale nočné mory mám len zriedka. Väčšinou sú to sny, kde som spolu s kamarátmi, ktorí zahynuli. Pri výročí je to, samozrejme, častejšie, pretože sa o tom viac hovorí."

Pripomínajú vám ľudia často, že ste ten, ktorý ako jediný prežil?
„Našťastie už menej, ale stáva sa to. Ja to príliš rád nemám, necítim sa nijako výnimočný."

Zaujímalo vás vyšetrovanie nehody, pátrali ste po tom?
„Samozrejme, že ma to zaujímalo. Snažil som sa aktívne spolupracovať na vyšetrovaní a ľuďom, ktorí to robili, som dôveroval. Po nehode som mal možnosť nahliadnuť do vyšetrovacieho spisu, kde som sa dozvedel veľa vecí. Aj keď som bol pri tom, len ťažko som odhadoval, čo sa v čase nehody mohlo diať v kabíne s pilotmi. Sedel som vzadu. Výsledky vyšetrovania som zobral na vedomie, v závere však bolo písané „pravdepodobne", takže to tak aj beriem."

Je ťažké sadnúť do lietadla?
„Už ani nie. Ťažké to bolo prvýkrát po nehode. Odvtedy som letel viackrát, stále je tam nepríjemný pocit, ale dá sa to prekonať. Nepríjemné sú najmä pocity pri pristávaní, ale to už človek nemôže nič robiť, len zaťať zuby a prečkať to."

Lietate teraz často? Pristávanie na letiskách v Afganistane nie je nič príjemné. Aký je to pocit?
„Letecky sa prepravujem každý mesiac za našimi vojakmi z Tarin Kowtu, rozdiel v pristávaní tam alebo na inom letisku nevidím. Je to síce poľné letisko, no holandskí piloti, ktorých služby využívame, majú evidentne dostatok skúseností. Letel som už aj na americkom Black Hawku a musím povedať, že to som znášal oveľa lepšie."

Veríte po tej havárii armádnej technike?
„Ťažko na túto otázku odpovedať. Ja v prvom rade verím ľuďom, ktorí tú techniku obsluhujú. Neverím, že by boli tak nezodpovední a prepravovali na nej ľudí a neboli si istí jej spoľahlivosťou. Na druhej strane, naša technika je, bohužiaľ, v takom stave, v akom je. Na to, aby sme boli vybavení na lepšej úrovni, chýbajú peniaze. A tie sa odvíjajú od politickej vôle. Nový minister obrany sa snaží presadiť, aby boli Ozbrojeným silám prideľované z rozpočtu aspoň dve percentá HDP tak, ako sme to sľúbili NATO. Verím, že bude úspešný. O techniku, čo máme, sa snažíme starať čo najlepšie, aby vydržala čo najviac, ale čas sa oklamať nedá."

Prečo ste išli na misiu do Afganistanu?
„Vidím to ako výzvu. Som vojak a v operácii má vojak možnosť uplatniť to, čo sa doma len cvičí. Na Slovensku pracujem na oddelení, ktoré má priamo na starosti finančno-ekonomické zabezpečenie zahraničných operácií a misií, takže poznatok priamo z Afganistanu mi v budúcnosti veľmi pomôže po odbornej stránke. Chcem však pripomenúť, že v Afganistane je ďalších 313 profesionálnych vojakov a ja som len jedným z nich."

Aká je služba v Afganistane? Dostane sa vojak, ktorý ma starosti financie, aj do terénu?
„Už som sa aklimatizoval, sme tu dobrý kolektív, všetci sa snažíme byť jeden druhému ústretoví. Je to veľmi dôležité, lebo dobré vzťahy tak ďaleko od našich blízkych nám veľmi pomôžu. Do terénu nechodím. Najväčšou hrozbou sú neustále raketové útoky na základne. Cestujem raz mesačne na základňu Tarin Kowt, o chvíľu napríklad letím na základňu v Kábule. Takže je to síce dosť pracovne náročné, ale na druhej strane aj zaujímavé. Do terénu chodia naši vojaci zaradení na funkcie PRT a OMLT v Tarin Kowte a po výcviku bude chodiť von i náš EOD Team. Na to, aby sme vedeli poslať vojakov vykonávať iné druhy činností v teréne, je potrebné opäť viac peňazí. Afganistan je veľmi náročná misia aj čo sa týka finančných prostriedkov.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  2. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  5. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  6. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 21 155
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 195
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 267
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 140
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 875
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 844
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 732
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 723
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 678
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 671

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Koľko stál Plavčan, ešte len spoznáme

Človek s Plavčanovou históriou sa nikdy nemal stať ministrom.

DOMOV

Kauza Plavčan: O čo ide v najväčšom škandále leta?

Najdôležitejšie otázky a odpovede o kauze eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Domov

V Bratislave pristál ďalší vládny špeciál (fotogaléria)

Na bratislavskom letisku Milana Rastislava Štefánika v stredu pristál Airbus A 319-115.

Domov

Honza, Orlík, Krajánek. Nad Nitrou lietajú historické vetrone

Diváci môžu vidieť lietadlá, ktoré boli kedysi určené na výcvik leteckých žiakov i klzáky, ktoré svojho času patrili k pretekárskej špičke.

Domov

Súd schválil dohodu pre Bališa v prípade vraždy Bugárovho bratranca

Vraždu Tibora Bugára mal nariadiť šéf skupiny sýkorovci Róbert Lališ.

Domov

Štyri vety, ktorými Fico odôvodnil koniec Plavčana. Hodia sa aj na Kaliňáka

Pokyn na výmenu ministra školstava z SNS Petra Plavčana zdôvodnil premiér Robert Fico aj bojom proti netransparentnému správaniu sa.