Únia autodopravcov sa na ministerstve sťažovala, že pokuty za mýto sú absurdné a likvidačné.
BANSKÁ BYSTRICA. Vodič košického autodopravcu si nevšimol, že jeho palubná jednotka je tri eurá v mínuse a zastavila ho mýtna polícia.
Pokuta 1665 eur sa mu zdala privysoká a nemal ju ani z čoho zaplatiť. Priestupok posunuli automaticky na správne konanie, kde pokuta stúpla o prvých tisíc eur.
„Keď sa vodič dozvedel, že v správnom konaní už musí zaplatiť 2665 eur, odvolal sa. Úrad začal konanie proti našej firme a momentálne rozhoduje o pokute 16 595 eur,“ hovorí majiteľ košickej firmy, ktorý nechcel byť menovaný. Nepomohlo ani to, že pár minút po oznámení firma kredit na palubnej jednotke dobila.
„Mýtny systém funguje nesprávne, nie je dobre nastavený a nepozná spravodlivosť. Pokuta predsa musí byť primeraná,“ hovorí dopravca. Za podobný priestupok zaplatíte podľa neho v zahraničí okolo sto eur.
Keďže úrad začal správne konanie o vyše 16-tisícovej pokute, je viac ako pravdepodobné, že autodopravca ju aj dostane. Odvolá sa a prípad skončí na súde.
Sto eur je vraj málo
Autodopravcovia sa na neúmerne vysoké a likvidačné pokuty pre vodičov a dopravcov, ktorí urobia chybu v mýtnom systéme, sťažujú na ministerstve dopravy. Jana Sarvašová z Únie autodopravcov Slovenska včera o sporných prípadoch informovala štátneho tajomníka Arpáda Érseka.
„Výpadky z výberu v mýtnom systéme chcú nahradiť výberom pokút. Za rok vybrali od slovenských dopravcov na pokutách šesť miliónov eur,“ tvrdí Sarvašová. „Zaplatiť za stokorunovú chybu pokutu pol milióna korún, nie je spravodlivé a motivačné, ale absurdné.“
Ministerstvo dopravy sa bráni, že pokuty znižuje o vyše polovicu. Érsek hovorí, že nemôžu klesnúť na sto eur alebo na nulu.
Menej dať nemôžu
Dopravcovia tvrdia, že zvrátené je aj rozhodovanie o pokutách. Správny orgán napríklad nemôže posudzovať závažnosť prípadu a podľa toho rozhodnúť o pokute.
„Prečo nemôže byť pokuta vo výške napríklad sto percent sumy, o ktorú vodič kredit prekročil? Neustále pribúdajú dopravcovia, ktorí končia. Veľká spoločnosť z východu s vyše 400 zamestnancami išla teraz do nútenej správy,“ hovorí Sarvašová.
Od zavedenia mýta ukončilo činnosť približne 400 dopravcov s tritisíc autami, pritom jedna dopravná firma s dvomi autami a tromi zamestnancami ročne odvádza do štátnej kasy na poplatkoch približne 25-tisíc eur.
Chystá sa štrajk
Únia autodopravcov pred niekoľkými dňami vyhlásila štrajkovú pohotovosť a predložila vláde požiadavky. Chcú rokovať do polovice februára, potom plánujú po roku opäť blokovať cesty. Včerajšie rokovanie neprinieslo žiadne konkrétne výsledky.
Dopravcovia žiadajú, aby vláda pozastavila výber mýta, kým tender na jeho výber nepreverí medzinárodný audítor, aby presunula výber dane z motorových vozidiel zo žúp na štát, znížila ju a viazala na opravy ciest. Chcú tiež štátnu kompenzáciu – vratku spotrebnej dane z palív.

Beata
Balogová
