Mobilizačná nestranícka kampaň Rock volieb 2002 (RV´02) chce prispieť k zvýšeniu účasti mladých ľudí na septembrových parlamentných voľbách. Nadväzuje na úspešnú kampaň z roku 1998, v rámci ktorej sa aktivizovalo množstvo dobrovoľníkov a uskutočnili sa desiatky hudobných koncertov. Názov a logo kampane majú viacero významov. Názov poukazuje na “volebný rok” a spája voľby s hudbou (rock), zatiaľ čo logo (otvorená dlaň na tmavom pozadí) symbolizuje individuálny hlas a záujem o účasť.
Rock volieb sa toho roku sa zameriava na takmer 300 tisíc prvovoličov a vekovú skupinu 18 - 25 rokov. Celú kampaň koordinuje Nadácia Pontis a bude mať štvorstupňový charakter:
lokálne podujatia v rámci koalície s miestnymi MVO v rôznych regiónoch Slovenska Bus Tour (putovný autobus s internetovou kaviarňou) po letných podujatiach a hudobných koncertoch po celom Slovensku internetová kampaň reklamné spoty v lokálnych televíziách a sietí kín Rock volieb 2002 chce z dlhodobého hľadiska pomôcť aj pri riešení závažnejšej otázky: nízkeho záujmu mladých občanov o politické dianie a budúcnosť krajiny. V neposlednom rade chce prispieť aj k aktívnejšiemu prístupu politikov k problémom mladých ľudí. Sme presvedčení, že mladá generácia predstavuje v krajinách strednej a východnej Európy veľkú nádej, pretože bola najmenej poznamenaná komunistickým režimom. Jej vyššia účasť na septembrových parlamentných voľbách bude mať pozitívny vplyv aj na prehĺbenie demokracie a ďalšie smerovanie Slovenska.
Kampaň RV´02 bude mať silnú regionálnu dimenziu. Je budovaná na princípe koalície s dôrazom na prácu v regiónoch s priamym kontaktom s cieľovou skupinov (tzv. prvovoliči a druhovoliči). Našimi partnermi sú rôzne sieťové organizácie s pobočkami v regiónoch Slovenska (MVO, miestne kluby a drobné občianske organizácie, mládežnické skupiny, hudobníci a lokálne médiá). RV´02 spolupracuje s vyše 50 lokálnymi partnermi v 25 mestách SR.
Lokálni partneri pomôžu zamerať kampaň na problémy, ktoré trápia miestnych ľudí, a zároveň dávajú legitimitu podujatiam kampane na lokálnej úrovni. Sami budú organizovať podujatia, distribuovať letáky a ďalšie materiály kampane, zabezpečovať dobrovoľníkov, prezentovať Rock volieb v lokálnych médiách a pod. Nadácia Pontis je koordinátorom a komunikačným centrom celého projektu. Zároveň sa snaží pomôcť pri dofinancovaní rôznych podujatí kampane na miestnej úrovni (formou mikrograntov alebo priamych kontraktov), na ktoré si lokálni partneri musia sami nájsť aspoň časť prostriedkov.
Pripravujeme putovný autobus s mobilným internet café (cca 10 terminálov so satelitným pripojením), ktorý bude v predvolebnom období navštevovať hudobné festivaly a verejné podujatia, kde možno predpokladať vysokú účasť mladých ľudí. V júli a auguste 2002 budeme využívať obľúbené letné akcie - festivaly, koncerty, vinobratia, trhy a pod. Autobus, vizuálne upravený v štýle kampane RV´02 (zelené fluorescenčné nápisy v kontraste s čiernym pozadím, evokujúce high-tech imidž a digitálny vek), slávnostne pokrstíme na hudobnom festivale Bažant pohoda 19. - 20. júla 2002 v Trenčíne. Na tretí júlový týždeň plánujeme aj prvú tlačovú konferenciu v Bratislave, kde oficiálne predstavíme celú kampaň. Súčasťou putovného autobusu bude malý backstage pre novinárov a hudobné skupiny, ako aj mini-javisko s audio-vizuálnou a svetelnou technikou, vhodné pre organizáciu hudobných podujatí s DJ-mi.
Do konca júna spustíme prvú verziu internetového portálu www.rockvolieb.sk. Stránka bude zmesou zábavy a informácii o voľbách pre našu cieľovú skupinu. V internetovej kampani budeme odľahčenou formou vysvetľovať dôležité súvislosti nadchádzajúcich parlamentných volieb a dôvody pre aktívnu účasť mladých ľudí. Články na webe budú využité aj pre vlastné potreby lokálnych partnerov RV. Rokujeme aj o spolupráci s mobilnými operátormi o možnostiach využitia SMS v kampani (hromadné zasielanie SMS operátorom).
Kulmináciou Rocku volieb 2002 bude séria veľkých paralelných hudobných koncertov v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach, ako aj menších podajatí vo ďalších slovenských mestách, kde má RV´02 partnerov. Vystúpenia známych hudobných skupín, vstupy moderátorov a rozdávané letáky budú mať jasný odkaz pre mladých ľudí, aby sa zúčastnili na voľbách. Uskutočnia sa vo štvrtok večer 19. septembra 2002, teda iba niekoľko hodín pred otvorením volebných miestností, čím by sa mal dosiahnuť maximalný mobilizačný efekt.
Autor: Tlačová správa

Beata
Balogová
