SME

Premiér Dzurinda dnes podá návrh na odvolanie ministra Macejka

Bratislava 17. júna (TASR) - Premiér Mikuláš Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby odvolal Jozefa Macejka z postu ministra ...

Bratislava 17. júna (TASR) - Premiér Mikuláš Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby odvolal Jozefa Macejka z postu ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií.

Dzurinda v nedeľu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voči ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 ľahkých motorových jednotiek pre Železničnú spoločnosť, a.s. (ZSSK).

Macejko a skupina ľudí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDTP) podľa premiéra nenáležitým spôsobom zasahovali do príslušného tendra. Železnice SR a následne ZSSK sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne uplatňovať svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom postu predsedu Dozornej rady. "Ale organizátorom, vyhlasovateľom, a teda aj vyhodnotiteľom tendra nie je ministerstvo," zdôraznil Dzurinda. "Až som bol prekvapený, ako zásadným spôsobom prekročil minister a úradníci z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné takto zasahovať do organizácie, ktorá spadá do príslušného rezortu," vyhlásil premiér. Minister podľa neho nevyužil možnosti, ktoré má voči generálnemu riaditeľovi ZSSK, ale "z druhej strany mu významným spôsobom bránil ukončiť tender". Dzurinda tiež zistil, že s potenciálnym nadobúdateľom rokovali ľudia, ktorí nikdy nemali mať s tendrom nič spoločné.

SkryťVypnúť reklamu

Hneď ako premiér doručí prezidentovi potrebné dokumenty na odvolanie Macejka, požiada generálneho prokurátora, aby mohol urobiť komplexnú výpoveď o celom prípade. "Lebo mám vážne podozrenie, že skupinka ľudí vo vedení MDPT, ale aj iní ľudia z iných ustanovizní a iných oblastí nášho života významným spôsobom v príslušnom tendri zasahovali, sledujúc svoj osobný súkromný prospech, a nie verejný záujem," konštatoval Dzurinda. Chce, aby orgány činné v trestnom konaní preskúmali, či v celom procese neboli spáchané trestné činy, pretože osobne nadobudol podozrenie, že spáchané mohli byť.

Podľa Dzurindu je dosť dôvodov domnievať sa, že informácie, ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli nepravdivé. Položil tiež otázku, či bolo konanie NKÚ v súlade so zákonmi. "Je to orgán kompetentný rozhodovať o tom, či má byť tender dokončený alebo nemá?" spýtal sa Dzurinda, podľa ktorého je to len a len kompetencia vyhlasovateľa tendra, teda ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili 23. júla minulého roka verejnú súťaž na dodávku ľahkých motorových vlakov pre osobnú dopravu. Víťaz bol vyhlásený 9. januára tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené slovenskou spoločnosťou ŽOS Vrútky a švajčiarskou Stadler AG, Busnang. Voči objektívnosti tohto výberu namietal ďalší účastník - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom, ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola súťaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávateľ.

Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podľa medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurenčného Alstomu bola priaznivejšia aj z hľadiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podľa NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podľa minulotýždňového vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre Televíziu Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podľa tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej komisie, riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo spoločností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatočne zmenila.

*mh

NNNN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 975
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 617
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 340
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 265
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 418
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 471
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu