Figeľovi politickí poradcovia a celý jeho štáb má dostať školenie od experta na volebné kampane. Za štátne.
BRATISLAVA. Školenie mediálnej komunikácie má čoskoro absolvovať minister dopravy Ján Figeľ (KDH), jeho politickí a iní poradcovia, hovorca a celý tím komunikácie ministerstva.
Takmer 30-tisíc eur za to ministerstvo dopravy podľa zmluvy zverejnenej v centrálnom registri zaplatí izraelskej firme Shaviv Strategy and Campaigns.
O detailoch nehovoria Kontrakt podpísalo ministerstvo minulý týždeň vo štvrtok priamo s majiteľom firmy Aronom Shavivom (na snímke). Ten o detailoch hovoriť odmietol s vysvetlením, že o klientoch neinformuje.
Izraelská konzultačná firma má pre ministerstvo dopravy zabezpečovať poradenstvo k medzinárodným témam. „Ide napríklad o komunikáciu so zahraničnými partnermi, ako sú stavebné firmy či banky, pri výstavbe cestnej infraštruktúry,“ vyratúva Krajčovič. Pomáhať má vraj aj pri zmene cielenia eurofondov.
Podmienky kontraktu ministerstvo nespresnilo. Nekomentovalo ani fakt, že víťazná firma na Slovensku nedávno radila aj kandidátovi KDH na starostu bratislavskej mestskej časti Ružinov Dušanovi Pekárovi.
Oslovili piatich Poradenská zmluva zmluvu so Shaviv Strategy and Campaigns (SS&C) podpísalo ministerstvo dopravy 3. februára 2011, objednalo si v nej audit komunikácie ministerstva, zhodnotenie komunikačnej stratégie a návrh novej, cena v dohode je 29 800 eur, zmluva je na čas určitý, jej platnosť sa končí zaplatením posledného centa zo sumy 29 800 eur, ide o podprahovú zákazku, kde stačí urobiť ponukové konanie a osloviť najmenej troch dodávateľov, rezort oslovil piatich: BGR Gabara (Veľká Británia), MITA Group (USA), Greenberg Quinlan Rosner (Veľká Británia) a MAS Consulting (Španielsko), najdrahšia ponuka bola 650 eur za hodinu konzultácie, SS&C ponúkla 90 eur, firma má aj školiť ministra a jeho štáb vrátane politických poradcov, tím komunikácie a hovorcu, je zverejnená na Centrálnom registry zmlúv.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že si urobilo medzi poradenskými firmami vlastný prieskum trhu. Podľa zákona malo osloviť najmenej tri firmy, napísalo piatim medzinárodným poradenským firmám, od USA až po Španielsko.
Najdrahšia ponuka bola zhruba 650 eur za hodinu konzultácií, izraelská firma chce 90 eur za hodinu so skúsenejším konzultantom. Hodina s bežným odborníkom vyjde rezort na 75 eur.
Celkovo zaplatí ministerstvo za školenie, audit komunikačného oddelenia a návrh jeho stratégie do 29 800 eur. Keby to bolo o dvesto eur viac, prekročil by sa limit zákazky s nízkou hodnotou a museli by ísť cez prísnejšiu súťaž.
Kontrakt na čas určitý tak nie je obmedzený časovo, ale finančne. Končí sa vyplatením posledného centa z dohodnutej sumy.
Ministerstvo nezodpovedalo otázku, či školenia budú na Slovensku, alebo v Izraeli. Zmluva hovorí, že cestovné náklady si hradí rezort.
Shaviv je pre KDH známy Aron Shaviv a jeho firma nie je na Slovensku neznáma. V uplynulých komunálnych voľbách zabezpečoval poradenstvo v kampani starostu Ružinova Dušana Pekára. Komunálne voľby vyhral.
Shaviv ma za sedem týždňov kampane dostal z neznámych 2,6 percenta k víťazstvu.
Dušan Pekár (KDH),
starosta MČ Ružinov,
referencia na webstránke firmy Arona Shaviva
„Nikdy som nespoznal nikoho takého, kto by rozumel volebným kampaniam lepšie ako Aron Shaviv,“ znie Pekárova referencia na webe Shavivovej firmy. Pekárovi sme sa včera nedovolali.
V kampani radil aj srbskému prezidentovi Tadićovi
Aron Shaviv, ktorý bude školiť našich úradníkov, pomáhal aj v kampani moldavského expremiéra či ružinovského starostu.
BRATISLAVA. Majiteľ izraelskej konzultačnej firmy Shaviv Strategy and Campaigns Aron Shaviv sám seba označuje za experta na volebné kampane. O tom svedčia aj referencie, ktorých možno na webe nájsť niekoľko.
Okrem ružinovského starostu Dušana Pekára (KDH) radil vo volebnej kampani srbského prezidenta Borisa Tadića či bývalého moldavského premiéra Iurie Rosca. Ten je zároveň šéfom miestnej kresťanskodemokratickej strany.
Zlepšuje komunikáciu
„Pracujeme predovšetkým pre vlády, ministerstvá a vládne agentúry po celej Európe,“ reagoval Shaviv na naše otázky o svojej firme. Jej činnosť sa sústredila v uplynulých rokoch najmä na Bulharsko, Srbsko, Ukrajinu, Moldavsko či Chorvátsko. „Zameriavame sa na zefektívnenie ich komunikácie na medzinárodnej scéne,“ vysvetľuje Shaviv.
Taký má byť aj kontrakt so slovenským ministerstvom dopravy, ktorý nechce bližšie komentovať. K zákazke sa dostal cez oficiálny medzinárodný tender. „Tak ako v iných prípadoch,“ dodal.
Pekár: Vyhral mi voľby
Jeho klienti mu na webstránke zanechali aj niekoľko referencií. Moldavský expremiér Rosca v nich napríklad tvrdí, že jeho strane pomohol návrhom kompletnej zmeny štruktúr.
Ružinovský starosta Pekár tam tvrdí, že Shaviv ho za sedem týždňov volebnej kampane dostal z „neznámych 2,6 percenta k víťazstvu“.
Shaviv sa narodil vo Veľkej Británii, študoval v Anglicku, Austrálii a Kanade. Jeho partner a zároveň senior konzultant firmy Dan Kosky má podľa webstránky Shavivovej firmy skúsenosti s riadením národných kampaní. Publikoval články o politike v britskom Guardiane či v americkom Washington Times. Študoval na Oxforde.
Adam Valček
Ministri rady nechcú
Ministerstvo dopravy je v objednávaní mediálnych tréningov v súčasnosti výnimkou.
BRATISLAVA. Za minulej vlády investovali niektorí ministri a ich tlačové oddelenia do zlepšenia svojich komunikačných zručností a imidžu desaťtisíce eur. Len mediálne rady pre exministra zdravotníctva Richarda Rašiho (Smer) stáli 790-tisíc eur.
Dnes je situácia iná. Málokto z ministrov využíva súkromné firmy na zlepšenie svojho obrazu pred novinármi a verejnosťou.
„Tréningy komunikácie pre našich zástupcov, ktorí sa zúčastňujú na diskusných reláciách, zabezpečujeme v rámci interných zdrojov,“ povedala hovorkyňa ministerstva školstva Miriam Žiaková. Rezort, ktorý vedie Eugen Jurzyca (SDKÚ), neplánuje vyberať mediálneho poradcu či PR agentúru.
Podobne je na tom ministerstvo spravodlivosti (patrí pod SDKÚ), ktoré zmluvu na externú komunikáciu nemá, ani ju neplánuje. Neuvažujú o nej rezorty práce (SaS), zdravotníctva (KDH) či životného prostredia (Most-Híd).
Ministerstvo vnútra pod vedením Daniela Lipšica (KDH) chce tento rok investovať niekoľko tisíc eur do výroby televíznych relácií. Tie majú prispieť k objasneniu nevyriešených prípadov a k popularizácii polície. „Zvažujeme aj mediálne tréningy,“ povedala Ľudmila Staňová z tohto ministerstva.
Rezort hospodárstva (v rukách SaS) neplánuje žiadne zmluvy na externú komunikáciu. Ročnú zmluvu má s firmou Slovakia Online asi na 14-tisíc eur ročne. Za to má monitoring médií, mimoriadne tematické monitoringy a štvrťročné analýzy obrazu ministerstva. Firmu vybral rezort cez e-aukciu.
Adam Valček

Beata
Balogová
