Košice 19. júna (TASR) - Za predčasné a rozporuplné označil bývalý ústavný sudca Ján Drgonec dnešné vyjadrenia predsedu Ústavného súdu SR Jána Mazáka, ktorými reagoval na názor predsedu vlády o neústavnom postupe hlavy štátu v súvislosti s oddiaľovaním odvolania ministra dopravy Jozefa Macejka.
Predseda ÚS vo vyhlásení na jednej strane konštatuje, že vyčkávací postup prezidenta republiky po podaní návrhu premiérom nie je protiústavný, na druhej strane tvrdí, že jedine Ústavný súd môže rozhodnúť o tom, či prezident porušil ústavu, zdôraznil Drgonec. Ako dodal, "súd nemožno stotožniť s jediným jeho sudcom, dokonca ani keď mu ten sudca predsedá".
"Je pravdou, že prezident nemá ústavnú povinnosť odvolať člena vlády ihneď po doručení návrhu od premiéra. Lehotu neporuší ani keď návrhu vyhovie v posledný deň funkčného obdobia vlády, pretože žiadnu nemá," uviedol Drgonec. Na druhej strane hlava štátu je štátny orgán a nie súkromná osoba. Inak povedané, môže postupovať iba v medziach, ktoré mu výslovne dovoľuje ústava alebo zákon. Ústava SR v pôvodnej podobe z roku 1992 priznávala prezidentovi možnosť úvahy či návrhu predsedu vlády na odvolanie člena vlády vyhovie, alebo nie. Súčasná vládna koalícia túto možnosť prezidentovi odňala v roku 1999. "Odvtedy je prezident povinný člena vlády odvolať bez ohľadu na predložené argumenty a svoje hodnotenie premiérových argumentov," zdôraznil bývalý ústavný sudca. "Previerka", ktorú teraz robí prezident Schuster vo vzťahu k ministrovi dopravy, podľa neho nepatrí k činnostiam, ktoré Ústava SR hlave štátu dovoľuje.
Ústavný súd SR podal vo februári 1998 záväzný výklad čl. 2 ods. 2 Ústavy SR, ktorý hovorí, že "štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon". Podľa tohto výkladu údajné protiústavné konanie jedného štátneho orgánu nie je pre iný štátny orgán dôvodom, aby konal inak ako v rozsahu zákona a zákonom ustanoveným spôsobom. "Inak povedané, aj ak by premiéra Dzurindu bolo možné podozrievať z porušenia prezumpcie neviny chrániacej každého, teda aj ministra, dokonca ani vtedy nemá prezident právo otáľať s jeho odvolaním," spresnil Drgonec. Tvrdí, že rozsiahly a absolútne opodstatnený návrh na odvolanie člena vlády, alebo "úplne smiešny, či jednovetový návrh bez odôvodnenia", zaväzujú prezidenta rovnako.