SME

Aj marketing je posvätný

Dávno neplatí, že viera je zatvorená len v kostoloch. Oznamuje sa okrem iného aj krikom, spevom, otravovaním v byte alebo oslovovaním na ulici.

(Zdroj: Pavol Funtál)

Na uliciach občas zaznie „Ježiš ťa miluje!“ Vznikajú otázky, či je táto forma šírenia viery primeraná, či nediskredituje dobrú vec, a či sa viera nestáva jedným z bežných tovarov.

Šírenie viery alebo marketing?

K náboženstvám šírenie viery oddávna patrí. Misijné snahy majú za sebou krásne i tragické príbehy. Na jednej strane nezištná pomoc v krajinách tretieho sveta, oproti tomu barbarské šírenie viery mečom (či zakrivenou tureckou šabľou) a ohňom. Šírenie viery nesmerovalo len k ďalekým, svätou pravdou nedotknutým končinám.

SkryťVypnúť reklamu

Adresátmi misie (v kresťanstve evanjelizácie) sa stávajú široké ľudové vrstvy. Cieľom je osobnejšia viera a náprava života. V stredoveku vznikajú hnutia (napríklad flagelanti), ktoré radikálnymi spôsobmi šírenia viery vzbudzovali eufóriu i odmietnutie.

Táto dilema trvá. Dnes sa v kresťanstve hovorí o takzvanej modernej či novej evanjelizácii. Tá aktívne využíva komunikačné možnosti.

Pocity jej adresátov sa nemenia: od ignorancie cez znechutenie až po silné presvedčenie, že konečne našli odpovede na podstatné otázky života a smrti. Mnohí si spomenú na úžas, keď sa po roku 1989 na obrazovkách objavili americké evanjelizačné a uzdravovacie šou.

Neodbytní jehovisti

Náboženská spoločnosť Svedkov Jehovových ani náhodou pasívne nečaká na nových návštevníkov svojich zhromaždení. Prakticky každý zažil rozhovor s neodbytnými Svedkami vo dverách svojho bytu, respektíve na ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Návštevy v domácnostiach, takzvaná zvestovateľská služba, sú totiž základnou povinnosťou každého jehovistu. Spoločnosť pritom o svojej stratégii nechce otvorene hovoriť, a na medzinárodnej webstránke ponúka len kontaktný formulár na otázky, týkajúce sa jej učenia.

V takzvanej pouličnej evanjelizácii sú aktívne predovšetkým menšie spoločenstvá. K nim patria aj Kresťanské spoločenstvá Slovenska. Pripravujú evanjelizačné bohoslužby, pouličné evanjelizácie a verejné premietania kresťanských filmov. Ich hovorca Daniel Šobr upozorňuje, že „nemajú žiadnu privilegovanú skupinu, na ktorú by sa zameriavali.“

Vo väčších mestách nezriedka vidno skupinu elegantných mladých mužov, ktorí spievajú a rozprávajú cudzím prízvukom. Patria k Cirkvi Ježiša Krista Svätých neskorších dní - mormónom. Zástupca mormónov Viliam Baťka tento projekt vysvetľuje tak, že „ide o mladých ľudí, ktorí po dobu 18 až 24 mesiacov zasvätia svoj čas šíreniu evanjelia formou pobytu na misii. Jedná sa o dobrovoľníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Vladimír Dzurenda je farárom vo Važci. Niekoľko rokov strávil na misii v Kazachstane a dlhodobo sa venuje takzvanej novej evanjelizácii v katolíckej cirkvi, viedol aj takú školu. Priznáva, že pouličné formy evanjelizácie sú pre katolícku cirkev menej bežné. Registruje však viaceré aktivity v tomto štýle. „Nedávno v Bratislave prebehli mestské ľudové misie, a tie využívali aj pouličnú evanjelizáciu.“ Upozorňuje aj na aktivity Spoločenstva pri Dóme sv. Martina, ktoré neváha používať bilbordy a iné nástroje reklamy.

Nejde to bez pravidiel a taktu

V našom prostredí môžu tieto formy pôsobiť ako amerikanizácia náboženstva. Podľa Daniela Šobra sa občas stretnú s nepriateľským odmietnutím. Odpor však nebol proti forme, skôr proti obsahu kresťanskej zvesti.

SkryťVypnúť reklamu

Uznáva, že „medzi marketingom a evanjelizačnými aktivitami sú isté podobnosti, líšia sa však obsahom.“ Dzurenda nepreceňuje verejnú evanjelizáciu. „Nič nenahradí osobné vzťahy.“

Tieto formy evanjelizácie ale za protiklad k viere ako intímnej záležitosti nepokladá. „Viera patrí k životu. V demokracii ľudia môžu vyjadriť svoj názor k mnohým veciam, prečo by nemohli prejaviť svoju vieru verejne? Treba to robiť s taktom a úctou k druhému človeku.“

Európa je podľa neho proti tomu, aby sa náboženstvo dostávalo na verejnosť. „Tu je nemysliteľné, čo sa stalo v Spojených štátoch, keď v programe Superstar spievali ako hymnu súčasnú kresťanskú pieseň,“ uvádza príklad Dzurenda.

Prvý kontakt nadviazaný pri verejnej evanjelizácii má byť začiatkom. Nemá zostať len pri ňom, nasleduje pozvanie do spoločenstva a postupná formácia. Ďalšou podmienkou je rešpekt k slobodnému rozhodnutiu poslucháčov a divákov. Daniel Šobr vie, že „viera nevzniká na základe toho, že ju niekto niekomu nanúti. Skutočnosť, či môžu kresťania verejne oslovovať spoločnosť, je tiež otázkou slobody slova a vierovyznania.“

SkryťVypnúť reklamu

Ťažko sa vyhnúť paralelám so svetom marketingu. Ako vnímajú cirkevné spoločenstvá konkurenciu v šírení viery? Je to nezmieriteľný boj na spôsob bankových domov? Šobr ubezpečuje o veľkorysosti, lebo „pokiaľ ide o kázanie evanjelia, rozhodne to vítame – nech už ho káže ktokoľvek.

Dokonca by sme uvítali, aby sa cirkvi venovali evanjelizácii viac.“ Dzurenda však vidí aj riziká. „Keď je šírenie, teda ohlasovanie, spojené s útočením na iné cirkvi a vábením veriacich z jednej cirkvi do druhej, ide o konkurenciu.“

Český filozof a teológ Tomáš Halík v jednej zo svojich kníh adresuje cirkvám varovanie: „Výzva k evanjelizácii nie je pokynom k emocionálnemu misijnému ťaženiu typu triumfálnej náboženskej mobilizácie.“

Na prejav viery netreba megafóny

SkryťVypnúť reklamu

O moderných spôsoboch evanjelizácie hovoríme s riaditeľkou Ústavu pre vzťahy štátu a cirkví Michaelou Moravčíkovou a odborným pracovníkom ústavu Miroslavom Lojdom.

Možno vo využívaní verejnej evanjelizácie vidieť nejaký trend?

MM: Náboženské spoločenstvá dnes využívajú pestrú škálu metód, ktorými oslovujú potenciálnych stúpencov. Často dobre poznajú marketingové stratégie a vedia ako ich akomodovať pre svoje potreby. Pouličná evanjelizácia na ústupe nie je, využívajú ju najmä novšie subjekty, ale aj tradičné, najmä počas organizovaných misií na konkrétnom území.

Ako využíva nové formy evanjelizácie väčšinová cirkev?

MM: Katolícka cirkev sa otvorila najmä elektronickým médiám, sociálnym sieťam, mobilným a ďalším moderným technológiám.

SkryťVypnúť reklamu

Zaregistrovali ste konflikty v súvislosti s takouto formou evanjelizácie?

MM: Vieme o prípadoch, kedy sa obyvatelia sídliska sťažovali na nadmerný hluk počas evanjelizačných podujatí jednej neregistrovanej náboženskej skupiny. Raz do takejto potýčky zasahovala aj polícia.

Je istý druh šírenia viery priamo charakteristický práve pre sekty?

ML: Základný rozdiel vidím v tom, že dnešná misijná činnosť väčšiny etablovaných cirkví a náboženských spoločností sa zakladá na dobrovoľnosti a transparentnosti, ale rôzne pochybné spoločenstvá, teda sekty šíria svoju vieru často agresívnym, nátlakovým a skrytým spôsobom a využívajú pritom rôzne manipulačné techniky, keď systematicky budujú pocity viny a strachu, predstierajú náklonnosť a podobne.

Tento „hlasný“ spôsob môže byť kontraproduktívny voči tým, ktorí vieru chápu ako intímnu záležitosť...

SkryťVypnúť reklamu

ML: Takýto spôsob evanjelizácie k nám bol importovaný zo zahraničia. Podľa mňa sa do nášho priestoru nehodí. Pôsobí exoticky, teatrálne až nedôveryhodne. Niekoho to môže osloviť, ale väčšine ľudí prekáža, lebo to berie ako vnucovanie sa. Nedávna minulosť ľudí naučila chrániť si vieru vo svojom vnútri, a tak by to aj malo ostať. Na jej prejavenie v pravej chvíli netreba megafóny a reproduktory.

Nestáva sa viera len jedným z možných obsahov marketingu a reklamy?

ML: Dnes sa viera zneužíva. Ľudia sa veľakrát dajú zlákať len prázdnou formou bez obsahu v atraktívnom balení. Kým prídu na to, že ich podviedli, môže ich to stáť nielen rozbité medziľudské vzťahy, peniaze, ale i poškodené zdravie.

Autor: autor je publicista

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 516
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 157
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 250
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 398
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 3 234
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 101
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 264
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 110
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Alexander Ovečkin so slzami v očiach oslavuje prekonanie rekordu v počte gólov v NHL.

Ruský útočník sa stal najlepším strelcom histórie NHL.


Martin Turčin
Nashville Predators - Montreal Canadiens: ONLINE prenos zo zápasu NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu zámorskej NHL: Nashville Predators - Montreal Canadiens.


Český šípkar Karel Sedláček.

Celkovým víťazom sa stal Stephen Bunting.


Na snímke hlavný tréner MFK Dukla Banská Bystrica František Straka.

(Ne)tradičné zhrnutie kola futbalovej Niké ligy.


Richard Hanzlík
SkryťZatvoriť reklamu