BRATISLAVA. Z dvoch percent z daní pritečie do mimovládneho sektora zrejme výrazne menej peňazí ako vlani. Niektoré odhady hovoria až o 30–percentnom prepade.
Minulý rok dostali neziskovky 44 miliónov eur. Už táto suma však predstavovala pätinový pokles oproti roku 2009. O dve percentá tento rok žiada vyše desaťtisíc organizácií.
Slabo motivované firmy „Predpokladám, že tento rok bude jedným z tých ťažších. Systém je nastavený komplikovane, firmy nie sú motivované darovať,“ povedala Martina Tvrdoňová z občianskeho združenia WellGiving, ktoré prevádzkuje server dvepercenta.sk.
Termíny Dokedy pomôcť
31. marec posledný termín, dokedy môžu ľudia, ktorí si sami robia daňové priznanie, poukázať 2 percentá 31. marec termín na podanie daňového priznania pre firmy, ktoré môžu darovať 0,5 percenta z daní 30. apríl zamestnanci, ktorým robí priznanie zamesntávateľ, musia dovtedy podať Vyhlásenie o poukázaní percent z dane
zdroj:rozhodni.sk
Tento rok sa prvýkrát príspevok právnických osôb znižuje z dvoch na jeden a pol percenta. Štát neziskovke poukáže celé dve len v prípade, že firma ešte daruje aj pol percenta zo svojich peňazí.
V tom prípade dostane tretí sektor sumu, ktorá sa rovná 2,5 percentám z dane firmy.
Po roku 2016 už musí firma darovať jeden a pol percenta, aby dal štát jedno. Aktuálne pravidlá nastavila v roku 2009 vláda Roberta Fica. „Ako by sa tretiemu sektoru naznačovalo, že si podporu nezaslúži, alebo je nepotrebný, hoci to tak nie je,“ povedal Martin Štoffa, výkonný riaditeľ Via Iuris.
Upozorňuje, že z pohľadu výšky daní je zníženie príspevku len o pol percenta, mimovládkam však hrozí, že prídu až o štvrtinu peňazí od firiem. Mnohé si totiž nebudú môcť dovoliť doložiť polpercentný dar.
„Musíme si konečne uvedomiť, že máme množstvo problémov, ktorým sa nevenuje ani vláda, ani biznis, ale rieši ich len tretí sektor,“ povedal Pavel Hrica, programový riaditeľ Nadácie Pontis.
Splnomocnenec vlády pre občiansku spoločnosť Filip Vagač si myslí, že treba opäť otvoriť debatu o financovaní tretieho sektora. „Mechanizmus dvoch percent je dobrý. Posledné zmeny, keď sa právnické osoby majú spolupodieľať, tiež vnímam pozitívne. Problém je ďalšie znižovanie podpory z dvoch až na pol percenta.“
Zmeny nechystajú Dve percentá pri veľkých firmách predstavujú značné sumy. Milan Andrejkovič z Prvého slovenského neziskového servisného centra hovorí, že sa tak niekedy vytvára závislosť od jedného zdroja. „Z tohto pohľadu je postupné znižovanie percenta od právnických osôb vhodné. Súčasne umožňuje získať pre prijímateľov až dva a pol namiesto dvoch percent.“
Podľa Andrejkoviča je potrebné, aby si mimovládky budovali aj iné zdroje, ktoré nie sú závislé od politiky štátu voči neziskovkám.
Ministerstvo financií aktuálne zmeny systému neplánuje. Štátny tajomník Vladimír Tvaroška (SDKÚ) svojho času povedal, že nepredpokladá prepad prímov. Veril, že firmy budú prispievať aj dobrovoľne.
„Čakal som aktívnejšiu kampaň od žiadateľov, ktorá nenastala a preto som aj sám zvedavý, aký bude objem poukázaných peňazí,“ povedal včera. Vlani prišlo neziskovkám 60 percent z možných peňazí.
„Predpokladám, že parlament tento zákon znovu prehodnotí a vráti možnosť asignovať dve percentá z dane aj firmám,“ povedal Hrica z Pontisu. Vláda je vraj ochotná viac počúvať. Zároveň podľa neho musia firmy rozvíjať aj reálne darcovstvo.
Pomôžu povodne? Problém je podľa Tvrdoňovej aj so zadefinovaním verejnoprospešnosti. „Momentálne sú verejnoprospešné všetky organizácie bez ohľadu na činnosť a vplyv ich práce na kvalitu života ľudí. Andrejkovič verí, že tento rok situácii paradoxne pomôžu vlaňajšie povodne.
„Množstvo firiem podporilo povodňami zničené oblasti. Očakávame, že si to započítajú ako ten potrebný dar na účely dvoch percent a tak bude zrejme množstvo firiem poukazovať celé dve percentá.“
Anketa
Plánujete darovať dve percentá z dane? Iveta Radičová, premiérka
Áno. Dávam dve percentá z dane každý rok, odkedy je to možné. Najmä na projekty zamerané na pomoc deťom.
Robert Fico, predseda strany Smer
Áno, chcem prispieť dvomi percentami. Mám viacero kandidátov, zatiaľ som sa nerozhodol.
Pavol Majko, šéf TANAP-u
Rok som pôsobil v neziskovom sektore a boli sme na to odkázaní. Teraz striedavo podporujem našu materskú škôlku a niektoré environmentálne organizácie ako Ochrana dravcov na Slovensku.
Alexandra Kusá, šéfka Slovenskej národnej galérie
Využívam možnosť pomôcť dvomi percantami a posielam ich do svojho odboru, Centru súčasného umenia. Neviem, či sa za to dá niečo robiť, ale vnímam to ako uznanie ich práce.
Petra Polnišová, herečka
Moje dve percentá dávam tento rok organizácii Divé Maky na podporu talentovaných rómskych detí. Každý rok ich dávam inému združeniu a som rada, že viem, kde moje peniaze idú.
Dominik Hrbatý, bývalý tenista
Niekedy som dával peniaze tenisovému klubu Slovan, kde som vyrastal, inokedy na našu nadáciu. Vnímam to tak, že by tie peniaze mali ísť deťom.
Každý normálny človek pomáha automaticky
Podnikateľ STANISLAV ČEKOVSKÝ je filantrop. Jeho firma Anasoft je partnerom literárnej ceny aj s podporou SME.
Prečo treba darovať 2 percentá z dane?
„Je to asi jediný spôsob, ako môžeme rozhodnúť, čo sa bude s našimi daňami robiť.“
Komu darujete?
„Máme zriadený Nadačný fond MyšLienka spolu s Nadáciou pre deti Slovenska.“
Prečo ste filantrop?
(smiech) „Človek žije v spoločnosti, ktorá mu niečo dala, takže má ambíciu jej niečo vrátiť. Na druhej strane mám dojem, že štátne inštitúcie dávajú veľmi málo na niektoré aktivity.“
Podporujete pôvodnú literárnu tvorbu. Prečo?
„Literatúra je považovaná za niečo ako nosný pilier kultúry národa. V súčasnosti je to minoritný žáner. Oficiálne kruhy pre literatúru nerobia nič.“
Je bežné, že úspešní ľudia pomáhajú iným?
„Je bežné, že každý normálny človek, ktorý vie pomôcť, to robí automaticky.“
Ako sa na vás pozerajú v podnikateľských kruhoch?
„Medzi malými a strednými podnikateľmi je mnoho filantropov, len sa o nich nevie. Často o tom ani nechcú hovoriť.“
A veľké firmy? Nerobia to najmä pre zviditeľnenie?
„Keď je niekto filantrop a nevie sa o ňom, tak vlastne filantrop nie je. Aj my podporujeme literatúru pod menom našej firmy, takže je to nejaké zviditeľnenie. Ale určite to nie je reklama. Lebo cieľová skupina, ktorá si to všíma, s nami nerobí biznis.“
Vedia darcovia ustrážiť, aby ich peniaze neboli zneužité?
„Malí darcovia áno. Problematické je to pri veľkých nadáciách. Je to podobné ako pri eurofondoch a pri všetkom, kde sa rozdeľujú veľké peniaze. Myslím, že problematika dvoch percent je toho dôkazom. Väčšina ide správnym smerom, ale existujú aj nadácie, kde to tak nie je.“
Matúš Burčík

Beata
Balogová
