BRATISLAVA. S úlohou z geometrie v Testovaní 9 pre deviatakov mal problém aj detský génius. V zadaní je totiž podľa matematikov chyba.
Deviataci tento rok vybuchli v troch z dvadsiatich úloh testu. Správne ich vyrátala len tisícka z vyše 45-tisíc žiakov. Denník SME ukázal problémové príklady nositeľovi zlatej medaily z medzinárodnej matematickej olympiády, 15-ročnému Martinovi Vodičkovi. Jeden z nich podľa neho nemá riešenie.
„V zadaní nie je napísané, či je hranol kolmý. To sa potom nedá vyrátať,“ hovorí Vodička o úlohe číslo 7. Deviataci mali vypočítať objem rezu hranola. Uhly v štvorbokom útvare označené nie sú, z nákresu nie je zrejmé, či sú všetky kolmé. „Môžem si iba domyslieť, čo odo mňa zadávateľ chce,“ dodal Vodička.
Mysliaci žiak v nevýhode Bývalý vedúci slovenskej výpravy na matematických olympiádach Vojtech Bálint dáva Vodičkovi za pravdu. „Práve žiak, ktorý má geometrickú predstavivosť, sa dostáva do problému,“ tvrdí Bálint, ktorý v súčasnosti pôsobí ako šéf katedry na Žilinskej univerzite.
Nedostatočné je podľa Bálinta aj zadanie ďalšej geometrickej úlohy, pri ktorej bolo treba vyrátať obsah. Nie je podľa neho jasné, či sú kratšie strany šesťuholníka rovnaké. „V oboch prípadoch dostáva mysliaci žiak oveľa ťažšiu úlohu ako nedôsledný, ktorý nepostrehne iné možnosti,“ dodal Bálint.
Nejednoznačné zadania sú podľa Bálinta v slovenských testoch pre deti časté. A to aj pri medzinárodnom testovaní PISA, kde podľa neho vznikajú chyby zrejme pri preklade z angličtiny.
Úlohy odskúšali Ministerstvo školstva uviedlo, že zareaguje, keď sa vyjadria autori testu. Trvá však na tom, že príklady boli vhodné. „Pilotne sa testovali na minuloročných deviatakoch,“ konštatovala hovorkyňa Miriam Žiaková. Ak by ich nepochopili, Národný ústav certifikovaných meraní by ich z Testovania 9 vylúčil.
Zlé výsledky podľa ministerstva ukazujú na fakt, že deti geometriu nezvládajú. Ministerstvo si tiež naďalej stojí za hodnotením. Každému deviatakovi prirátali bod za trojicu problémových úloh aj vtedy, keď ich nevypočítali. „Inak by sme poškodili aj úspešných žiakov.“
Žiaková tvrdí, že podľa metodiky testov musia úlohy s vysokou neúspešnosťou vyradiť z hodnotenia. A to tak, že im pridelia rovnako body, alebo nedajú žiadny.
Málo času na logiku Neúspech v treťom, logickom príklade, šokoval člena parlamentného školského výboru Miroslava Beblavého (SDKÚ), ktorý kritizoval výsledky na blogu.
„Zapadá to do mojej osobnej skúsenosti pedagóga aj manažéra, ktorá poukazuje na malú schopnosť aj formálne vysoko vzdelaných ľudí riešiť matematikou základné životné situácie,“ hovorí. Štát by podľa neho mal usmerniť vyučovanie matematiky tak, aby ju deti vedeli pretaviť aj do života.
Bálint si rovnako myslí, že v školách sa tejto oblasti nevenuje pozornosť. „Osobne si myslím, že nedostatok času je najhlavnejším dôvodom.“ Celoslovenské štatistiky nedávneho Testovania 9 budú známe 21. apríla.

Beata
Balogová
