Do rekreačnej cyklistiky samospráva neinvestuje, aj preto sa jej u nás venuje podstatne menej ľudí ako u susedov.
BRATISLAVA. Prežiť voľný deň v sedle bicykla ďaleko od domova a večer sa pohodlne vrátiť späť.
Kým v Česku alebo v Rakúsku s oteplením na vidiek vyrážajú špeciálne upravené autobusy, ktoré zvážajú cykloturistov zo širokého okolia, u nás táto forma dopravy takmer neexistuje.
Českí cyklisti si cyklobusy, ktoré dotujú mestá a kraje, pochvaľujú. „Beskydy mám od domu 40 kilometrov po hlavných ťahoch. Cyklobus ma vyvezie až tam a trasu si plánujem po horách,“ vraví ostravský cyklista Jan Klega.
„Na Šumave pri peknom počasí čakáva na autobus s kapacitou 35 miest už na prvej zástavke aj 70 cyklistov.“
Autobusy si pochvaľujú aj menej zdatní športovci, ktorí nemusia prekonať celé stúpanie.
V Bratislave sa končí
Vlani skúšali cyklobusy do okrajových rekreačných častí Bratislava a Košice. Hlavné mesto ich už z ekonomických dôvodov neobnoví, v Košiciach spoj ostáva, ide však iba o bežnú linku MHD. Cyklobusy zvažuje ešte Nitra.
Autobusy neprevádzkujú ani župy, ktoré sa v posledných rokoch snažia pritiahnuť aj cyklistov a investujú do značenia trás.
„Prioritou je budovanie nových a prepojenie existujúcich trás. Po dobudovaní základnej infraštruktúry sme pripravení zabezpečiť aj doplnkové služby,“ vraví hovorkyňa bratislavskej župy Iveta Tyšlerová.
„Momentálne na takýto účel peniaze nemáme,“ napísala aj hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková.
Najskôr trasy
Cyklistické združenia hovoria, že naša cykloturistika sa s českou nedá porovnať.
„Do rozvoja cyklodopravy dávajú neúmerne viac peňazí a tomuto športu sa tam venuje niekoľkonásobne viac ľudí,“ hovorí predseda Slovenského cykloklubu Juraj Hlatký.
„U nás by sa cyklobusy s výnimkou zopár stredísk, ako sú Donovaly, Demänová alebo Tatry, zrejme neuživili. Aj tam by im muselo predchádzať dobudovanie cyklistickej infraštruktúry,“ vraví.
V niektorých lokalitách Slovenska by cyklobusy boli zaujímavé aj pre súkromných dopravcov, myslí si Ján Ľupták z cykloklubu Poľana.
„Kráľova hoľa je úžasný kopec, akurát že 80 percent cyklistov naň nie je schopných vyšliapať. Ak by tam chodil cyklobus, ľudia by si veľmi radi užili úžasný zjazd,“ vraví.
Varuje pred experimentmi. „Nemá zmysel spraviť cyklobus, že skúsime a po roku to zrušíme, ak to nebude ekonomické. Na turistickú ponuku si ľudia nezvykajú mesiace, ale roky.“

Beata
Balogová
