SME

Vlakové rušne sú staré, kazia sa denne

Vlakové rušne a vozne sú staré aj viac ako 40 rokov. Keď v Čechách kupovali moderné pendolína, naši sa rozhodli generálkovať doterajšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Pondelková cesta osobným vlakom do Leopoldova sa pre stovky cestujúcich dočasne skončila už v bratislavskej Rači.

„Mrzí nás to, pokazil sa rušeň, vyrobili ho ešte v 60-tych rokoch,“ krčili ospravedlňujúco plecami sprievodcovia. Staručký rušeň mal tento rok 43 rokov, späť do depa v Bratislave ho len dotiahli. Po oprave ho na železnice vrátia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V osobnej doprave je podobných ešte 46. Rušňovodiči tento typ chvália, považujú ho za spoľahlivý, no čakajú, že porúch pribudne.

Denne vypravia viac ako tisíc spojov, len v stredu sa pokazili tri rušne.

SkryťVypnúť reklamu

Nové rušne sú výnimka FAKTY Staré vlaky

momentálne má Železničná spoločnosť v oprave tretinu rušňov aj na najrýchlejšícj tratiach jazdia 35 rokov staré repasované súpravy železnice majú často problém aj zohnať dosť vozňov

I. triedy pre rýchliky

Železnice plánujú rušne opravovať najviac do ich päťdesiatky, donekonečna sa generálkovať nedajú.

„Obnova vozidiel prebieha pomaly a vzhľadom na ich prestarnutosť je vysoká poruchovosť a vysoké sú i náklady na ich údržbu,“ hovorí Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.

Celkovo ťahá osobné vlaky u nás 418 rušňov, momentálne ich opravujú 139. Oficiálne uvádzaný priemerný vek je 22 rokov. Železnice však vždy po generálnej oprave začínajú rátať od nuly a aj 30-ročný rušeň berú po oprave ako nový.

SkryťVypnúť reklamu

Skutočne nových ich majú na osobnú dopravu sedem. Tie, ktoré jazdia na tratiach aj 160 kilometrov za hodinu, vyrobili pred 35 rokmi. Rušne v osobnej doprave majú v priemere 40 rokov, v Cargu je priemerný vek 35 rokov.

S vozňami je to podobné. Celkovo ich jazdí 1 097, najviac je ich v kolónke 30 až 40 rokov. „Od roku 1996 bolo zakúpených 10 lôžkových vozňov, 10 vozňov prvej triedy, 37 vozňov druhej triedy,“ dodáva Buzinkay.

Železnice majú problém vozne prvej triedy do rýchlikov vôbec nájsť. Prioritou sú IC vlaky. Môže sa stať, že takýto vozeň v rýchliku do Žiliny nabudúce nenájdete. V Cargu sú vozne priemerne 25-ročné.

Najstarší doteraz používaný rušeň má v depe v Žiline dopravné Cargo. „Elektrický jednosmerný rušeň radu 140 bol vyrobený v roku 1953,“ povedal Martin Halanda z Carga. Pri jeho prvej jazde pred takmer šesťdestiatimi rokmi vo Vrútkach nebolo elektrické vedenie a tak tam rozbehnutý rušeň prišiel len zotrvačnosťou. Museli ho tlačiť parným rušňom. V Česku už rovnako starý rušeň nemajú.

SkryťVypnúť reklamu

Poschodových pribudne „Ak nebude primeraný vozový park, tak železnica nemá šancu ani pri akýchkoľvek revitalizačných programoch,“ povedal František Kocur z Výskumného dopravného ústavu v Žiline. Cestujúci sa budú stále viac voziť autobusom či vlastným autom.

Nový rušeň stojí okolo päť miliónov eur, Železničná spoločnosť podľa Buzinkayia má tento rok na vlastné investície 14 miliónov. Generálka rušňa stojí okolo 350-tisíc eur. V Česku do modernizácie vrazili len minulý rok 400 miliónov eur.

Poschodová súprava u nás zatiaľ jazdí len zo Žiliny na Považie. Do Bratislavy nemôžu pre zastarané stále používané ruské obvody.

Aj poschodové vlaky z Rakúska môžu len do Petržalky na jedinú koľaj. Cestujúci by zásadné zlepšenie mali pocítiť koncom budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu

„Spolu bude týchto jednotiek 32, budú medzi nimi rôzne typy, okrem elektrických aj dieselové, a budú nasadené po celom Slovensku,“ povedal Buzinkay. Moderné poschodové vozne bude z Bratislavy ťahať starý rušeň.

V Čechách sa rozhodli kúpiť z Rakúska 32 vyradených súprav z osemdesiatych rokov. „Plánujeme ich použiť na rýchlikoch Praha - Plzeň - Cheb. Ide síce o staršie vozy, ale u cestujúcich sú dodnes veľmi obľúbené a budú predstavovať zlepšenie kvality,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

České dráhy majú 2 056 hnacích vozidiel, priemerný vek po zarátaní zásadnej modernizácie uvádzajú 22 rokov. Úplne nové súpravy tam rátajú v desiatkach.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 462
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 296
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 569
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 558
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 834
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 585
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 335
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Brad Marchand oslavuje víťazný gól Floridy.

Stav finálovej série NHL je po úvodných dvoch zápasoch v Edmontone 1:1.


a 1 ďalší
Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu