SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Vlakové rušne sú staré, kazia sa denne

Vlakové rušne a vozne sú staré aj viac ako 40 rokov. Keď v Čechách kupovali moderné pendolína, naši sa rozhodli generálkovať doterajšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Pondelková cesta osobným vlakom do Leopoldova sa pre stovky cestujúcich dočasne skončila už v bratislavskej Rači.

„Mrzí nás to, pokazil sa rušeň, vyrobili ho ešte v 60-tych rokoch,“ krčili ospravedlňujúco plecami sprievodcovia. Staručký rušeň mal tento rok 43 rokov, späť do depa v Bratislave ho len dotiahli. Po oprave ho na železnice vrátia.

V osobnej doprave je podobných ešte 46. Rušňovodiči tento typ chvália, považujú ho za spoľahlivý, no čakajú, že porúch pribudne.

Denne vypravia viac ako tisíc spojov, len v stredu sa pokazili tri rušne.

Nové rušne sú výnimka

FAKTY
Staré vlaky
  • momentálne má Železničná spoločnosť v oprave tretinu rušňov
  • aj na najrýchlejšícj tratiach jazdia 35 rokov staré repasované súpravy
  • železnice majú často problém aj zohnať dosť vozňov
    I. triedy pre rýchliky

Železnice plánujú rušne opravovať najviac do ich päťdesiatky, donekonečna sa generálkovať nedajú.

„Obnova vozidiel prebieha pomaly a vzhľadom na ich prestarnutosť je vysoká poruchovosť a vysoké sú i náklady na ich údržbu,“ hovorí Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.

Celkovo ťahá osobné vlaky u nás 418 rušňov, momentálne ich opravujú 139. Oficiálne uvádzaný priemerný vek je 22 rokov. Železnice však vždy po generálnej oprave začínajú rátať od nuly a aj 30-ročný rušeň berú po oprave ako nový.

Skutočne nových ich majú na osobnú dopravu sedem. Tie, ktoré jazdia na tratiach aj 160 kilometrov za hodinu, vyrobili pred 35 rokmi. Rušne v osobnej doprave majú v priemere 40 rokov, v Cargu je priemerný vek 35 rokov.

S vozňami je to podobné. Celkovo ich jazdí 1 097, najviac je ich v kolónke 30 až 40 rokov. „Od roku 1996 bolo zakúpených 10 lôžkových vozňov, 10 vozňov prvej triedy, 37 vozňov druhej triedy,“ dodáva Buzinkay.

Železnice majú problém vozne prvej triedy do rýchlikov vôbec nájsť. Prioritou sú IC vlaky. Môže sa stať, že takýto vozeň v rýchliku do Žiliny nabudúce nenájdete. V Cargu sú vozne priemerne 25-ročné.

Najstarší doteraz používaný rušeň má v depe v Žiline dopravné Cargo. „Elektrický jednosmerný rušeň radu 140 bol vyrobený v roku 1953,“ povedal Martin Halanda z Carga. Pri jeho prvej jazde pred takmer šesťdestiatimi rokmi vo Vrútkach nebolo elektrické vedenie a tak tam rozbehnutý rušeň prišiel len zotrvačnosťou. Museli ho tlačiť parným rušňom. V Česku už rovnako starý rušeň nemajú.

Poschodových pribudne

„Ak nebude primeraný vozový park, tak železnica nemá šancu ani pri akýchkoľvek revitalizačných programoch,“ povedal František Kocur z Výskumného dopravného ústavu v Žiline. Cestujúci sa budú stále viac voziť autobusom či vlastným autom.

Nový rušeň stojí okolo päť miliónov eur, Železničná spoločnosť podľa Buzinkayia má tento rok na vlastné investície 14 miliónov. Generálka rušňa stojí okolo 350-tisíc eur. V Česku do modernizácie vrazili len minulý rok 400 miliónov eur.

Poschodová súprava u nás zatiaľ jazdí len zo Žiliny na Považie. Do Bratislavy nemôžu pre zastarané stále používané ruské obvody.

Aj poschodové vlaky z Rakúska môžu len do Petržalky na jedinú koľaj. Cestujúci by zásadné zlepšenie mali pocítiť koncom budúceho roka.

„Spolu bude týchto jednotiek 32, budú medzi nimi rôzne typy, okrem elektrických aj dieselové, a budú nasadené po celom Slovensku,“ povedal Buzinkay. Moderné poschodové vozne bude z Bratislavy ťahať starý rušeň.

V Čechách sa rozhodli kúpiť z Rakúska 32 vyradených súprav z osemdesiatych rokov. „Plánujeme ich použiť na rýchlikoch Praha - Plzeň - Cheb. Ide síce o staršie vozy, ale u cestujúcich sú dodnes veľmi obľúbené a budú predstavovať zlepšenie kvality,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

České dráhy majú 2 056 hnacích vozidiel, priemerný vek po zarátaní zásadnej modernizácie uvádzajú 22 rokov. Úplne nové súpravy tam rátajú v desiatkach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 695
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 890
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 620
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 610
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 208
  6. Aká je chémia vôní 9 027
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 662
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 564
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 8 384
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 003
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy potvrdili ďalších 2 070 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 115-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 981 obetí.

Ilustračné foto

Ak nezaberie semafor, na rade je lockdown, vraví pandemická komisia

Matovič chce, aby sa kritici testovania ospravedlnili.

Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO) a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Policajná eskorta priváža Jaroslava Haščáka na Špecializovaný trestný súd.
Píše Branislav Vančo

Aby sa zo Žilinku nestal ďalší Trnka

Sústreďme sa na reformu prokuratúry.

Verejné vypočúvanie Maroša Žilinku.

Neprehliadnite tiež

Gröhling: Učitelia uvidia odmeny v januárovej výplate

Odmeny z ministerstva školstva dostanú zamestnanci škôl v rámci preneseného výkonu štátnej správy.

Onkologickí pacienti pokračujú v liečbe aj napriek pandémii

Ak došlo k liečebnému odkladu, väčšinou sa tak stalo z medicínskeho dôvodu.

Testovanie antigénovými testami v obci Markovce v okrese Michalovce.

Najchladnejšie aj najteplejšie bolo v blízkosti Vihorlatu

Veľké rozdiely boli aj v rámci Východoslovenskej nížiny.

Teplota a relatívna vlhkosť.