Vlakové rušne sú staré, kazia sa denne

Vlakové rušne a vozne sú staré aj viac ako 40 rokov. Keď v Čechách kupovali moderné pendolína, naši sa rozhodli generálkovať doterajšie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Pondelková cesta osobným vlakom do Leopoldova sa pre stovky cestujúcich dočasne skončila už v bratislavskej Rači.

„Mrzí nás to, pokazil sa rušeň, vyrobili ho ešte v 60-tych rokoch,“ krčili ospravedlňujúco plecami sprievodcovia. Staručký rušeň mal tento rok 43 rokov, späť do depa v Bratislave ho len dotiahli. Po oprave ho na železnice vrátia.

V osobnej doprave je podobných ešte 46. Rušňovodiči tento typ chvália, považujú ho za spoľahlivý, no čakajú, že porúch pribudne.

Denne vypravia viac ako tisíc spojov, len v stredu sa pokazili tri rušne.

Nové rušne sú výnimka

FAKTY
Staré vlaky
  • momentálne má Železničná spoločnosť v oprave tretinu rušňov
  • aj na najrýchlejšícj tratiach jazdia 35 rokov staré repasované súpravy
  • železnice majú často problém aj zohnať dosť vozňov
    I. triedy pre rýchliky

Železnice plánujú rušne opravovať najviac do ich päťdesiatky, donekonečna sa generálkovať nedajú.

„Obnova vozidiel prebieha pomaly a vzhľadom na ich prestarnutosť je vysoká poruchovosť a vysoké sú i náklady na ich údržbu,“ hovorí Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.

Celkovo ťahá osobné vlaky u nás 418 rušňov, momentálne ich opravujú 139. Oficiálne uvádzaný priemerný vek je 22 rokov. Železnice však vždy po generálnej oprave začínajú rátať od nuly a aj 30-ročný rušeň berú po oprave ako nový.

Skutočne nových ich majú na osobnú dopravu sedem. Tie, ktoré jazdia na tratiach aj 160 kilometrov za hodinu, vyrobili pred 35 rokmi. Rušne v osobnej doprave majú v priemere 40 rokov, v Cargu je priemerný vek 35 rokov.

S vozňami je to podobné. Celkovo ich jazdí 1 097, najviac je ich v kolónke 30 až 40 rokov. „Od roku 1996 bolo zakúpených 10 lôžkových vozňov, 10 vozňov prvej triedy, 37 vozňov druhej triedy,“ dodáva Buzinkay.

Železnice majú problém vozne prvej triedy do rýchlikov vôbec nájsť. Prioritou sú IC vlaky. Môže sa stať, že takýto vozeň v rýchliku do Žiliny nabudúce nenájdete. V Cargu sú vozne priemerne 25-ročné.

Najstarší doteraz používaný rušeň má v depe v Žiline dopravné Cargo. „Elektrický jednosmerný rušeň radu 140 bol vyrobený v roku 1953,“ povedal Martin Halanda z Carga. Pri jeho prvej jazde pred takmer šesťdestiatimi rokmi vo Vrútkach nebolo elektrické vedenie a tak tam rozbehnutý rušeň prišiel len zotrvačnosťou. Museli ho tlačiť parným rušňom. V Česku už rovnako starý rušeň nemajú.

Poschodových pribudne

„Ak nebude primeraný vozový park, tak železnica nemá šancu ani pri akýchkoľvek revitalizačných programoch,“ povedal František Kocur z Výskumného dopravného ústavu v Žiline. Cestujúci sa budú stále viac voziť autobusom či vlastným autom.

Nový rušeň stojí okolo päť miliónov eur, Železničná spoločnosť podľa Buzinkayia má tento rok na vlastné investície 14 miliónov. Generálka rušňa stojí okolo 350-tisíc eur. V Česku do modernizácie vrazili len minulý rok 400 miliónov eur.

Poschodová súprava u nás zatiaľ jazdí len zo Žiliny na Považie. Do Bratislavy nemôžu pre zastarané stále používané ruské obvody.

Aj poschodové vlaky z Rakúska môžu len do Petržalky na jedinú koľaj. Cestujúci by zásadné zlepšenie mali pocítiť koncom budúceho roka.

„Spolu bude týchto jednotiek 32, budú medzi nimi rôzne typy, okrem elektrických aj dieselové, a budú nasadené po celom Slovensku,“ povedal Buzinkay. Moderné poschodové vozne bude z Bratislavy ťahať starý rušeň.

V Čechách sa rozhodli kúpiť z Rakúska 32 vyradených súprav z osemdesiatych rokov. „Plánujeme ich použiť na rýchlikoch Praha - Plzeň - Cheb. Ide síce o staršie vozy, ale u cestujúcich sú dodnes veľmi obľúbené a budú predstavovať zlepšenie kvality,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

České dráhy majú 2 056 hnacích vozidiel, priemerný vek po zarátaní zásadnej modernizácie uvádzajú 22 rokov. Úplne nové súpravy tam rátajú v desiatkach.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 590
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 100
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 057
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 994
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 891
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 500
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 477
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 470
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 979

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.

Domov

Slováci si podľa WHO vypijú viac, podobne sú na tom Ukrajinci aj Česi

Alkohol pijú podľa štatistík častejšie muži než ženy.

Domov

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Domov

Café Európa: Európska budúcnosť Česka a Slovenska

Aké je miesto Česka a Slovenska v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.