BRATISLAVA. Pondelková cesta osobným vlakom do Leopoldova sa pre stovky cestujúcich dočasne skončila už v bratislavskej Rači.
„Mrzí nás to, pokazil sa rušeň, vyrobili ho ešte v 60-tych rokoch,“ krčili ospravedlňujúco plecami sprievodcovia. Staručký rušeň mal tento rok 43 rokov, späť do depa v Bratislave ho len dotiahli. Po oprave ho na železnice vrátia.
V osobnej doprave je podobných ešte 46. Rušňovodiči tento typ chvália, považujú ho za spoľahlivý, no čakajú, že porúch pribudne.
Denne vypravia viac ako tisíc spojov, len v stredu sa pokazili tri rušne.
Nové rušne sú výnimka FAKTY Staré vlaky
momentálne má Železničná spoločnosť v oprave tretinu rušňov aj na najrýchlejšícj tratiach jazdia 35 rokov staré repasované súpravy železnice majú často problém aj zohnať dosť vozňov
I. triedy pre rýchliky
Železnice plánujú rušne opravovať najviac do ich päťdesiatky, donekonečna sa generálkovať nedajú.
„Obnova vozidiel prebieha pomaly a vzhľadom na ich prestarnutosť je vysoká poruchovosť a vysoké sú i náklady na ich údržbu,“ hovorí Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
Celkovo ťahá osobné vlaky u nás 418 rušňov, momentálne ich opravujú 139. Oficiálne uvádzaný priemerný vek je 22 rokov. Železnice však vždy po generálnej oprave začínajú rátať od nuly a aj 30-ročný rušeň berú po oprave ako nový.
Skutočne nových ich majú na osobnú dopravu sedem. Tie, ktoré jazdia na tratiach aj 160 kilometrov za hodinu, vyrobili pred 35 rokmi. Rušne v osobnej doprave majú v priemere 40 rokov, v Cargu je priemerný vek 35 rokov.
S vozňami je to podobné. Celkovo ich jazdí 1 097, najviac je ich v kolónke 30 až 40 rokov. „Od roku 1996 bolo zakúpených 10 lôžkových vozňov, 10 vozňov prvej triedy, 37 vozňov druhej triedy,“ dodáva Buzinkay.
Železnice majú problém vozne prvej triedy do rýchlikov vôbec nájsť. Prioritou sú IC vlaky. Môže sa stať, že takýto vozeň v rýchliku do Žiliny nabudúce nenájdete. V Cargu sú vozne priemerne 25-ročné.
Najstarší doteraz používaný rušeň má v depe v Žiline dopravné Cargo. „Elektrický jednosmerný rušeň radu 140 bol vyrobený v roku 1953,“ povedal Martin Halanda z Carga. Pri jeho prvej jazde pred takmer šesťdestiatimi rokmi vo Vrútkach nebolo elektrické vedenie a tak tam rozbehnutý rušeň prišiel len zotrvačnosťou. Museli ho tlačiť parným rušňom. V Česku už rovnako starý rušeň nemajú.
Poschodových pribudne „Ak nebude primeraný vozový park, tak železnica nemá šancu ani pri akýchkoľvek revitalizačných programoch,“ povedal František Kocur z Výskumného dopravného ústavu v Žiline. Cestujúci sa budú stále viac voziť autobusom či vlastným autom.
Nový rušeň stojí okolo päť miliónov eur, Železničná spoločnosť podľa Buzinkayia má tento rok na vlastné investície 14 miliónov. Generálka rušňa stojí okolo 350-tisíc eur. V Česku do modernizácie vrazili len minulý rok 400 miliónov eur.
Poschodová súprava u nás zatiaľ jazdí len zo Žiliny na Považie. Do Bratislavy nemôžu pre zastarané stále používané ruské obvody.
Aj poschodové vlaky z Rakúska môžu len do Petržalky na jedinú koľaj. Cestujúci by zásadné zlepšenie mali pocítiť koncom budúceho roka.
„Spolu bude týchto jednotiek 32, budú medzi nimi rôzne typy, okrem elektrických aj dieselové, a budú nasadené po celom Slovensku,“ povedal Buzinkay. Moderné poschodové vozne bude z Bratislavy ťahať starý rušeň.
V Čechách sa rozhodli kúpiť z Rakúska 32 vyradených súprav z osemdesiatych rokov. „Plánujeme ich použiť na rýchlikoch Praha - Plzeň - Cheb. Ide síce o staršie vozy, ale u cestujúcich sú dodnes veľmi obľúbené a budú predstavovať zlepšenie kvality,“ povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.
České dráhy majú 2 056 hnacích vozidiel, priemerný vek po zarátaní zásadnej modernizácie uvádzajú 22 rokov. Úplne nové súpravy tam rátajú v desiatkach.

Beata
Balogová
