BRATISLAVA. Rekonštrukcia staníc, s ktorou začali železničiari pred blížiacimi sa hokejovými majstrovstvami sveta, by sa nemala skončiť len v Bratislave a Košiciach.
Železnice zopakujú aj súťaž na obnovu staníc v Žiline, Trenčíne a Prievidzi, ktorá pred rokom stroskotala. Platiť obnovu majú súkromníci, štát im za to núka dlhodobý prenájom rušných staničných priestorov na podnikanie. Modernizáciou chcú prilákať ďalších cestujúcich a znížiť náklady na údržbu.
Prvý pokus o využitie súkromných peňazí sa skončil fiaskom. O trenčiansku a žilinskú stanicu prejavili seriózny záujem iba po jednej firme, pri staniciach v Prievidzi a bratislavskom Novom Meste sa súťaž ani nezačala.
Ponuka na obnovu trenčianskej stanice ŽSR neuspokojila, od žilinského projektu odskočil investor.
„Z dôvodu výstavby konkurenčných obchodných centier v blízkosti stanice,“ hovorí hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Rekonštrukciu novomestskej stanice medzitým radšej zaplatil štát, keďže práve cez ňu má pricestovať do Bratislavy väčšina zahraničných hokejových fanúšikov. Náklady prevýšili milión eur.
ŽSR napriek tomu podmienky súťaže na obnovu zvyšných staníc nezmenili. „Neúspech prvej súťaže nemožno hľadať vo vypísaných podmienkach, ale skôr v nepriaznivej ekonomickej situácii v čase vrcholiacej hospodárskej krízy,“ vraví Pavliková.
Firmy sa do súťaže môžu prihlásiť do konca mája, návrhy musia predložiť do konca augusta. Na aký čas získajú víťazi súťaží priestory do prenájmu, ŽSR nespresnili. „Všeobecne možno konštatovať, že sa bude pohybovať v rozpätí približne 15 až 30 rokov,“ napísala Pavliková.
Ak bude projekt úspešný, ŽSR plánujú oživiť aj ďalšie stanice.

Beata
Balogová
