SME

České železnice zoslali cestujúcim ochrancu

Ombudsman Českých dráh už rieši stovky sťažností. Naše železnice projekt neinšpiroval.

Ombudsman Petr Fejk.Ombudsman Petr Fejk. (Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Prišli sme na informácie a spýtali sa, či môžeme hovoriť po rusky. Pán nám povedal, že nie, lebo tu Rusov nemajú radi. Aj takéto sťažnosti rieši nový ombudsman Českých dráh, ktorý od marca bdie nad právami cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ja teraz nemôžem robiť nič iné, ako sa dámam hlboko ukloniť a ospravedlniť sa im za vás,“ zachraňuje situáciu medzi ruskými turistkami a informátorom ombudsman Petr Fejk. Verejnosť ho pozná už z minulosti, keď pomohol zviechať sa zatopenej pražskej ZOO.

Za mesiac a pol sa na Fejka obrátilo už sedemsto nespokojných cestujúcich. Sťažujú sa na neprehľadné tarify, ťažkopádne fungujúci nákup lístkov cez internet, špinavé stanice či zlý servis pre niektoré skupiny cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Skratka k riaditeľovi

„Hoci České dráhy majú na vybavovanie sťažností oddelenie, ja som skratka medzi cestujúcim a generálnym riaditeľom,“ hovorí o svojej pozícii železničný ochranca práv. „Akýkoľvek podnet napríklad i malého chlapca, ktorý posúdim ako zmysluplný, môže byť cezo mňa na druhý deň na stole generálneho riaditeľa.“

Okrem vybavovania sťažností v teréne sa Fejk podieľa aj na systémových zmenách. „Zúčastňujem sa všetkých porád vedenia, ktoré sa týkajú zákazníkov,“ hovorí. Momentálne pripravuje štandardy pre cestujúcich.

„Dnešný stav je taký, že vôbec neviete, aký produkt si kupujete. Za nový rýchlik so stewardkou a občerstvením zaplatíte rovnako ako za jazdu štyridsaťročným nepohodlným vlakom,“ hovorí.

Slovenské železnice český nápad sledujú, vlastného ochrancu práv cestujúcich však zatiaľ neplánujú. „Bolo by to komplikovanejšie. Česi majú všetky zložky dopravy pod jednou firmou, kým u nás patria stanice a vlaky iným spoločnostiam,“ hovorí hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa chce cestujúci na slovenskej stanici sťažovať napríklad na nepružný predaj lístkov, u prednostu stanice nepochodí. Stanica patrí pod ŽSR, lístky pod Železničnú spoločnosť.

Kritika vlastných

Problémom je podľa Buzinkaya i nedostatok peňazí.

Fejk však tvrdí, že náklady na jeho päťčlenný tím boli minimálne. „Všetci moji štyria spolupracovníci boli stiahnutí z iných sekcií dráh, traja z nich boli skúsení sprievodcovia.“

Ako neprekonateľný problém nevníma ani rozdelenie spoločností. Ombudsman by podľa neho mohol získať mandát od každej z firiem.

Buzinkay namieta, že diskutabilná je aj objektívnosť takéhoto ombudsmana. „Mal by obhajovať záujmy cestujúcich, no platený je Českými dráhami,“ upozorňuje. „Možno by to mal byť skôr niekto nezávislý, napríklad keby si cestujúca verejnosť založila združenie.“

SkryťVypnúť reklamu

„Mojou úlohou je obhajovať túto firmu tým, že budem na strane klienta a to samozrejme vedie k trochu väčšej otvorenosti k vlastným nedostatkom,“ priznáva Fejk. Viac ako polovica jeho odpovedí sa končí priznaním chyby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu