České železnice zoslali cestujúcim ochrancu

Ombudsman Českých dráh už rieši stovky sťažností. Naše železnice projekt neinšpiroval.

Ombudsman Petr Fejk.(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Prišli sme na informácie a spýtali sa, či môžeme hovoriť po rusky. Pán nám povedal, že nie, lebo tu Rusov nemajú radi. Aj takéto sťažnosti rieši nový ombudsman Českých dráh, ktorý od marca bdie nad právami cestujúcich.

„Ja teraz nemôžem robiť nič iné, ako sa dámam hlboko ukloniť a ospravedlniť sa im za vás,“ zachraňuje situáciu medzi ruskými turistkami a informátorom ombudsman Petr Fejk. Verejnosť ho pozná už z minulosti, keď pomohol zviechať sa zatopenej pražskej ZOO.

Za mesiac a pol sa na Fejka obrátilo už sedemsto nespokojných cestujúcich. Sťažujú sa na neprehľadné tarify, ťažkopádne fungujúci nákup lístkov cez internet, špinavé stanice či zlý servis pre niektoré skupiny cestujúcich.

Skratka k riaditeľovi

„Hoci České dráhy majú na vybavovanie sťažností oddelenie, ja som skratka medzi cestujúcim a generálnym riaditeľom,“ hovorí o svojej pozícii železničný ochranca práv. „Akýkoľvek podnet napríklad i malého chlapca, ktorý posúdim ako zmysluplný, môže byť cezo mňa na druhý deň na stole generálneho riaditeľa.“

Okrem vybavovania sťažností v teréne sa Fejk podieľa aj na systémových zmenách. „Zúčastňujem sa všetkých porád vedenia, ktoré sa týkajú zákazníkov,“ hovorí. Momentálne pripravuje štandardy pre cestujúcich.

„Dnešný stav je taký, že vôbec neviete, aký produkt si kupujete. Za nový rýchlik so stewardkou a občerstvením zaplatíte rovnako ako za jazdu štyridsaťročným nepohodlným vlakom,“ hovorí.

Slovenské železnice český nápad sledujú, vlastného ochrancu práv cestujúcich však zatiaľ neplánujú. „Bolo by to komplikovanejšie. Česi majú všetky zložky dopravy pod jednou firmou, kým u nás patria stanice a vlaky iným spoločnostiam,“ hovorí hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.

Ak sa chce cestujúci na slovenskej stanici sťažovať napríklad na nepružný predaj lístkov, u prednostu stanice nepochodí. Stanica patrí pod ŽSR, lístky pod Železničnú spoločnosť.

Kritika vlastných

Problémom je podľa Buzinkaya i nedostatok peňazí.

Fejk však tvrdí, že náklady na jeho päťčlenný tím boli minimálne. „Všetci moji štyria spolupracovníci boli stiahnutí z iných sekcií dráh, traja z nich boli skúsení sprievodcovia.“

Ako neprekonateľný problém nevníma ani rozdelenie spoločností. Ombudsman by podľa neho mohol získať mandát od každej z firiem.

Buzinkay namieta, že diskutabilná je aj objektívnosť takéhoto ombudsmana. „Mal by obhajovať záujmy cestujúcich, no platený je Českými dráhami,“ upozorňuje. „Možno by to mal byť skôr niekto nezávislý, napríklad keby si cestujúca verejnosť založila združenie.“

„Mojou úlohou je obhajovať túto firmu tým, že budem na strane klienta a to samozrejme vedie k trochu väčšej otvorenosti k vlastným nedostatkom,“ priznáva Fejk. Viac ako polovica jeho odpovedí sa končí priznaním chyby.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 261
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 990
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 038
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 274
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 330
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 685
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 319
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 787
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 628

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Hudobník Michael Kocáb pre SME hovorí, že nie je žiadny rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk z Československa.

Inštruktor: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je trénerom lyžovania a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Mount Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Úrazov na svahoch je viac ako vlani

Horskí záchranári v tomto roku zaznamenali viac ako 1400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Exminister Janušek, ktorého súdia za nástenku, dohliada v Žiline na transparentnosť

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop