BRATISLAVA. Prišli sme na informácie a spýtali sa, či môžeme hovoriť po rusky. Pán nám povedal, že nie, lebo tu Rusov nemajú radi. Aj takéto sťažnosti rieši nový ombudsman Českých dráh, ktorý od marca bdie nad právami cestujúcich.
„Ja teraz nemôžem robiť nič iné, ako sa dámam hlboko ukloniť a ospravedlniť sa im za vás,“ zachraňuje situáciu medzi ruskými turistkami a informátorom ombudsman Petr Fejk. Verejnosť ho pozná už z minulosti, keď pomohol zviechať sa zatopenej pražskej ZOO.
Za mesiac a pol sa na Fejka obrátilo už sedemsto nespokojných cestujúcich. Sťažujú sa na neprehľadné tarify, ťažkopádne fungujúci nákup lístkov cez internet, špinavé stanice či zlý servis pre niektoré skupiny cestujúcich.
Skratka k riaditeľovi
„Hoci České dráhy majú na vybavovanie sťažností oddelenie, ja som skratka medzi cestujúcim a generálnym riaditeľom,“ hovorí o svojej pozícii železničný ochranca práv. „Akýkoľvek podnet napríklad i malého chlapca, ktorý posúdim ako zmysluplný, môže byť cezo mňa na druhý deň na stole generálneho riaditeľa.“
Okrem vybavovania sťažností v teréne sa Fejk podieľa aj na systémových zmenách. „Zúčastňujem sa všetkých porád vedenia, ktoré sa týkajú zákazníkov,“ hovorí. Momentálne pripravuje štandardy pre cestujúcich.
„Dnešný stav je taký, že vôbec neviete, aký produkt si kupujete. Za nový rýchlik so stewardkou a občerstvením zaplatíte rovnako ako za jazdu štyridsaťročným nepohodlným vlakom,“ hovorí.
Slovenské železnice český nápad sledujú, vlastného ochrancu práv cestujúcich však zatiaľ neplánujú. „Bolo by to komplikovanejšie. Česi majú všetky zložky dopravy pod jednou firmou, kým u nás patria stanice a vlaky iným spoločnostiam,“ hovorí hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.
Ak sa chce cestujúci na slovenskej stanici sťažovať napríklad na nepružný predaj lístkov, u prednostu stanice nepochodí. Stanica patrí pod ŽSR, lístky pod Železničnú spoločnosť.
Kritika vlastných
Problémom je podľa Buzinkaya i nedostatok peňazí.
Fejk však tvrdí, že náklady na jeho päťčlenný tím boli minimálne. „Všetci moji štyria spolupracovníci boli stiahnutí z iných sekcií dráh, traja z nich boli skúsení sprievodcovia.“
Ako neprekonateľný problém nevníma ani rozdelenie spoločností. Ombudsman by podľa neho mohol získať mandát od každej z firiem.
Buzinkay namieta, že diskutabilná je aj objektívnosť takéhoto ombudsmana. „Mal by obhajovať záujmy cestujúcich, no platený je Českými dráhami,“ upozorňuje. „Možno by to mal byť skôr niekto nezávislý, napríklad keby si cestujúca verejnosť založila združenie.“
„Mojou úlohou je obhajovať túto firmu tým, že budem na strane klienta a to samozrejme vedie k trochu väčšej otvorenosti k vlastným nedostatkom,“ priznáva Fejk. Viac ako polovica jeho odpovedí sa končí priznaním chyby.

Beata
Balogová
