SME

České železnice zoslali cestujúcim ochrancu

Ombudsman Českých dráh už rieši stovky sťažností. Naše železnice projekt neinšpiroval.

Ombudsman Petr Fejk.Ombudsman Petr Fejk. (Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Prišli sme na informácie a spýtali sa, či môžeme hovoriť po rusky. Pán nám povedal, že nie, lebo tu Rusov nemajú radi. Aj takéto sťažnosti rieši nový ombudsman Českých dráh, ktorý od marca bdie nad právami cestujúcich.

„Ja teraz nemôžem robiť nič iné, ako sa dámam hlboko ukloniť a ospravedlniť sa im za vás,“ zachraňuje situáciu medzi ruskými turistkami a informátorom ombudsman Petr Fejk. Verejnosť ho pozná už z minulosti, keď pomohol zviechať sa zatopenej pražskej ZOO.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za mesiac a pol sa na Fejka obrátilo už sedemsto nespokojných cestujúcich. Sťažujú sa na neprehľadné tarify, ťažkopádne fungujúci nákup lístkov cez internet, špinavé stanice či zlý servis pre niektoré skupiny cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Skratka k riaditeľovi

„Hoci České dráhy majú na vybavovanie sťažností oddelenie, ja som skratka medzi cestujúcim a generálnym riaditeľom,“ hovorí o svojej pozícii železničný ochranca práv. „Akýkoľvek podnet napríklad i malého chlapca, ktorý posúdim ako zmysluplný, môže byť cezo mňa na druhý deň na stole generálneho riaditeľa.“

Okrem vybavovania sťažností v teréne sa Fejk podieľa aj na systémových zmenách. „Zúčastňujem sa všetkých porád vedenia, ktoré sa týkajú zákazníkov,“ hovorí. Momentálne pripravuje štandardy pre cestujúcich.

„Dnešný stav je taký, že vôbec neviete, aký produkt si kupujete. Za nový rýchlik so stewardkou a občerstvením zaplatíte rovnako ako za jazdu štyridsaťročným nepohodlným vlakom,“ hovorí.

Slovenské železnice český nápad sledujú, vlastného ochrancu práv cestujúcich však zatiaľ neplánujú. „Bolo by to komplikovanejšie. Česi majú všetky zložky dopravy pod jednou firmou, kým u nás patria stanice a vlaky iným spoločnostiam,“ hovorí hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa chce cestujúci na slovenskej stanici sťažovať napríklad na nepružný predaj lístkov, u prednostu stanice nepochodí. Stanica patrí pod ŽSR, lístky pod Železničnú spoločnosť.

Kritika vlastných

Problémom je podľa Buzinkaya i nedostatok peňazí.

Fejk však tvrdí, že náklady na jeho päťčlenný tím boli minimálne. „Všetci moji štyria spolupracovníci boli stiahnutí z iných sekcií dráh, traja z nich boli skúsení sprievodcovia.“

Ako neprekonateľný problém nevníma ani rozdelenie spoločností. Ombudsman by podľa neho mohol získať mandát od každej z firiem.

Buzinkay namieta, že diskutabilná je aj objektívnosť takéhoto ombudsmana. „Mal by obhajovať záujmy cestujúcich, no platený je Českými dráhami,“ upozorňuje. „Možno by to mal byť skôr niekto nezávislý, napríklad keby si cestujúca verejnosť založila združenie.“

SkryťVypnúť reklamu

„Mojou úlohou je obhajovať túto firmu tým, že budem na strane klienta a to samozrejme vedie k trochu väčšej otvorenosti k vlastným nedostatkom,“ priznáva Fejk. Viac ako polovica jeho odpovedí sa končí priznaním chyby.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 289
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 394
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 211
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 252
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 875
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 389
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 553
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 094
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Juraj Slafkovský v drese Montreal Canadiens. V pozadí tréner Martin St. Louis.

Montreal mohol potvrdiť postup do play-off, ale jeho víťazná séria sa skončila na čísle 6.


TASR
Oscar Piastri a Lando Norris.

Pozrite si časový harmonogram a TV program Veľkej ceny Bahrajnu.


Brankár Samuel Hlavaj v drese Iowa Wild.

Regenda sa blysol dvoma gólmi, Hlavaj predviedol 25 úspešných zákrokov.


TASR
Gabriel Landeskog v drese Colorado Avalanche so Stanleyho pohárom po finále play-off NHL v sezóne 2021/2022.

Jeho zápas po návrate sledovali naživo v aréne aj spoluhráči MacKinnon a Makar.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu