České železnice zoslali cestujúcim ochrancu

Ombudsman Českých dráh už rieši stovky sťažností. Naše železnice projekt neinšpiroval.

Ombudsman Petr Fejk.(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Prišli sme na informácie a spýtali sa, či môžeme hovoriť po rusky. Pán nám povedal, že nie, lebo tu Rusov nemajú radi. Aj takéto sťažnosti rieši nový ombudsman Českých dráh, ktorý od marca bdie nad právami cestujúcich.

„Ja teraz nemôžem robiť nič iné, ako sa dámam hlboko ukloniť a ospravedlniť sa im za vás,“ zachraňuje situáciu medzi ruskými turistkami a informátorom ombudsman Petr Fejk. Verejnosť ho pozná už z minulosti, keď pomohol zviechať sa zatopenej pražskej ZOO.

Za mesiac a pol sa na Fejka obrátilo už sedemsto nespokojných cestujúcich. Sťažujú sa na neprehľadné tarify, ťažkopádne fungujúci nákup lístkov cez internet, špinavé stanice či zlý servis pre niektoré skupiny cestujúcich.

Skratka k riaditeľovi

„Hoci České dráhy majú na vybavovanie sťažností oddelenie, ja som skratka medzi cestujúcim a generálnym riaditeľom,“ hovorí o svojej pozícii železničný ochranca práv. „Akýkoľvek podnet napríklad i malého chlapca, ktorý posúdim ako zmysluplný, môže byť cezo mňa na druhý deň na stole generálneho riaditeľa.“

Okrem vybavovania sťažností v teréne sa Fejk podieľa aj na systémových zmenách. „Zúčastňujem sa všetkých porád vedenia, ktoré sa týkajú zákazníkov,“ hovorí. Momentálne pripravuje štandardy pre cestujúcich.

„Dnešný stav je taký, že vôbec neviete, aký produkt si kupujete. Za nový rýchlik so stewardkou a občerstvením zaplatíte rovnako ako za jazdu štyridsaťročným nepohodlným vlakom,“ hovorí.

Slovenské železnice český nápad sledujú, vlastného ochrancu práv cestujúcich však zatiaľ neplánujú. „Bolo by to komplikovanejšie. Česi majú všetky zložky dopravy pod jednou firmou, kým u nás patria stanice a vlaky iným spoločnostiam,“ hovorí hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.

Ak sa chce cestujúci na slovenskej stanici sťažovať napríklad na nepružný predaj lístkov, u prednostu stanice nepochodí. Stanica patrí pod ŽSR, lístky pod Železničnú spoločnosť.

Kritika vlastných

Problémom je podľa Buzinkaya i nedostatok peňazí.

Fejk však tvrdí, že náklady na jeho päťčlenný tím boli minimálne. „Všetci moji štyria spolupracovníci boli stiahnutí z iných sekcií dráh, traja z nich boli skúsení sprievodcovia.“

Ako neprekonateľný problém nevníma ani rozdelenie spoločností. Ombudsman by podľa neho mohol získať mandát od každej z firiem.

Buzinkay namieta, že diskutabilná je aj objektívnosť takéhoto ombudsmana. „Mal by obhajovať záujmy cestujúcich, no platený je Českými dráhami,“ upozorňuje. „Možno by to mal byť skôr niekto nezávislý, napríklad keby si cestujúca verejnosť založila združenie.“

„Mojou úlohou je obhajovať túto firmu tým, že budem na strane klienta a to samozrejme vedie k trochu väčšej otvorenosti k vlastným nedostatkom,“ priznáva Fejk. Viac ako polovica jeho odpovedí sa končí priznaním chyby.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 726
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 278
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 897
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 157
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 843
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 518
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 815
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 002
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 872
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 036

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Komisia ukáže nové pravidlá pre dopravcov.

DOMOV

Viedol spor aj s Babišom. Koalícia chce šéfa ÚPN odvolať

Ondrejovi Krajňákovi vyčítajú autoritatívne správanie.

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor aj Andrejom Babišom.

KOMENTÁRE

Premiér Fico mieri k jadru Únie. Ako sa k nemu prelúska?

Fico sa nenápadne začal dištancovať od susedov z V4.

Neprehliadnite tiež

Minúte po minúte: Poslanci vypočúvajú kandidátov na šéfa RTVS

Do voľby sa zapojilo dvanásť kandidátov, troch z nich pre nesplnenie podmienok vylúčili.

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident. Jeho nástupca platí v hlavnom meste nájomné 30 eur mesačne.

Langoš sa plnej sily Ústavu pamäti národa nedožil

Prvý predseda Správnej rady Ústavu pamäti národa a bývalý federálny minister vnútra Ján Langoš zahynul v polovici júna-