Hokejoví fanúšikovia vo veľkom nakupujú suveníry. Polícia sa nechystá ozdoby na autách pokutovať.
BRATISLAVA. BRATISLAVA. Toľko slovenských vlajok, dresov a suvenírov v uliciach miest ako pred hokejovými majstrovstvami ešte nikdy nebolo.
Ľudia nadšene nosia národné symboly, čo ešte pred niekoľkými rokmi nebolo bežné najmä z politických dôvodov. Dnes už slovenský dvojkríž zjavne prestáva byť symbolom, ktorý si privlastnili politici HZDS a SNS.
„Takéto intenzívne využívanie vlajok tu ešte nebolo,“ potvrdzuje sociologička Inštitútu pre verejné otázky Zora Bútorová to, čo hovoria aj predajcovia v obchodoch, kde núkajú vlajky a štátne symboly.
Okrem vlajok, dresov, šálov či tričiek sú v kurze aj autodoplnky, najmä ponožky na spätné zrkadlo a vlajky do okien.
Balenie čokoládových tyčiniek predávajú za päť eur so šálom s nápisom Slovensko, fastfood núka po nákupe hamburgerov výzdobu v národných farbách pre autá zdarma. Tak vyzerá hokejová hrdosť v národných farbách.
Reštaurácie a bary vyzdobili dresy hokejistov, obchody predávajú šiltovky či dresy, nech už je to elektro či potraviny. A k tomu množstvo reklám v médiách.
Prvýkrát doma Slováci prvýkrát prežívajú hokejovú eufóriu už pred začiatkom majstrovstiev a pridalo sa k tomu doteraz nevídané množstvo národných symbolov.
Doteraz sa vlajky vyťahovali až potom, čo sa tímu darilo a mal šancu na medailu.
Stotožniť sa so zástavou nebolo pred desiatimi rokmi bežné hlavne z politických dôvodov. Najmä pre ľudí, ktorí si so zástavou a štátnymi znakmi často stotožnili politikov ako Vladimír Mečiar a Ján Slota.
Zlom prišiel v roku 2002, keď naši hokejisti vo Švédsku vybojovali zlaté medaily.
Tohtoročný ošiaľ súvisí do veľkej miery s tým, že sme usporiadateľskou krajinou šampionátu. Do prvého vhadzovania puku ostávajú dva dni a obchody sa snažia využiť stotožnenie sa ľudí s hokejistami a národným dresom ako sa dá.
Hokejové dresy, puky alebo klobúky so slovenským znakom ponúka sieť obchodov s elektronikou Datart. Najviac sa im míňajú výrobky do desať eur, napríklad minidresy a náramky. „Predaj suvenírov vnímame ako spestrenie predajných aktivít,“ hovorí Jana Choroušová.
„Najpredávanejšie sú šiltovky, autovlajky a trúbky,“ bilancuje Oľga Hrnčiarová z Tesco Slovensko. Spoločnosť Kraftfoods predáva špeciálnu edíciu čokolád Figaro na obale s Goolym. McDonald's zas poskytuje minidresy či puky od svojho dodávateľa CocaColy.
Hokej ovplyvní hrdosť Bútorová však vidí aj iné rozmery ako obchodné, myslí si, že šport, a platí to najmä pre hokej, má obrovský potenciál zvýšiť hrdosť Slovákov na svoju vlasť.
„Šampionát sa môže odraziť na pocite hrdosti, ak náš tím dosiahne výborný výsledok a Slovensko ako hostiteľská krajina zvládne organizáciu.“
Podľa výskumu IVO z vlaňajšieho novembra asi dve tretiny občanov sú hrdé na to, čo Slovensko dosiahlo. „Hrdosť zvyknú ovplyvniť politici a horšie ekonomické výsledky.“ V roku 2003 bolo hrdých 49 percent Slovákov.
Budete v piatok sledovať zápas so Slovinskom? ÁNO / NIE / MOŽNO
Policajti vlajočky v oknách vodičom schvaľujú
Pravidlá Vlajka na aute
Vodičovi nesmie brániť vo výhľade. Štátna vlajka nesmie byť poškodená ani zašpinená a nesmie sa zväzovať do ružice. Nesmie brániť v čitateľnosti evidenčného čísla vozidla. Auto s vlajkou s plastovým držiakom má odporúčanú maximálnu rýchlosť 80 km/h.
Novinkou na autách fanúšikov sú ponožky na spätné zrkadlá.
BRATISLAVA. Pokutovať vodičov za výraznú výzdobu áut na podporu našich hokejistov sa policajti nechystajú.
Ak nebudú fanúšikovia vyslovene porušovať verejný poriadok, ide v prípade majstrovstiev sveta podľa polície o takú výnimočnú vec, že vlajky na autách neprekážajú.
„Aj policajti sú fanúšikovia,“ povedala Denisa Baloghová z policajného prezídia.
Vodiči musia splniť základné veci. Vlajky nesmú brániť vo výhľade a nemôžu byť ufúľané či potrhané. To by išlo o hanobenie štátneho symbolu.
Na aute tiež nemôžu byť upevnené predmety tak, že bránia v čitateľnosti evidenčného čísla. Možná 60eurová pokuta hrozí len v extrémnych prípadoch.
Práve výzdoba na autá sa predáva zo všetkých suvenírov najlepšie. „Nárast je veľký, povedal by som, že ide o meganárast,“ bilancuje Peter Žembéry z internetového obchodu vlajky.sk.
Malé vlajočky do ruky sa predávajú slabšie, najlepšie idú autodoplnky. „Je to mimoriadna akcia a nedá sa to veľmi porovnávať s predajom vlani či v iných mesiacoch v roku.“
Vodiči v obchode bežne nechajú okolo 20 eur. Vlajka s uchytením o okno auta sa dá zohnať od 2,50 až do 12 eur. Odporúčaná rýchlosť pre vyzdobené autá je 80 kilometrov za hodinu takisto to platí aj pre autá oficiálnych návštev s národnými vlajkami. Výrobcovia upozorňujú, že pri vyššej rýchlosti hrozí poškodenie či strata vlajočky, na diaľnici je ich teda lepšie zložiť.
Novinkou sú ponožky na zrkadlá. „Od tých na nohy sa líšia tým, že jedna je ľavá a druhá pravá,“ upozorňujú predajcovia. Predávajú sa za päť až desať eur.
(trš, md)

Beata
Balogová
