Otázka viery sa pred sčítaním obyvateľov stala aj témou kampaní.
BRATISLAVA. Po Maďaroch, Rómoch a katolíkoch sa sčítanie snažia ovplyvniť aj ateisti.
V uliciach viacerých miest sa v posledných týždňoch objavili bilbordy, plagáty či reklamy na električkách a autobusoch, ktoré ľudí vyzývajú v otázke číslo 23. vyznačiť možnosť „bez vyznania“.
„Ide o aktivitu viacerých združení a iniciatív, ktorú podporujú tisíce dobrovoľníkov,“ tvrdí jej organizátor a predseda spoločnosti Prometheus Roman Hradecký.
Kampaň nevníma tak, že by ju zameral proti cirkvám či ľuďom s náboženským cítením. „Pre nás je dôležité, aby si štát uvedomil, že aj takíto ľudia sú súčasťou spoločnosti,“ hovorí o tých bez vyznania.
Poukazuje na niektoré severské krajiny, ktoré pri cirkvách registrujú a podporujú aj svetonázorové združenia.
Čísla ako argument Výsledky Sčítanie 2001
Rímskokatolícka: 68,9 % Bez vyznania: 13,0 % Evanjelická a.v.: 6,9 % Gréckokatolícka: 4,1 % Reformovaná kresťanská cirkev: 2,0 %
„Na Slovensku štát týmto skupinám odopiera podporu občianskych obradov, účasť na humanistickej etickej výchove v školách, či priestor vo verejnoprávnych médiách.“
Kampaňou, ktorá doteraz stála do tritisíc eur, chcú združenia začať diskusiu o diskriminácii ľudí bez vyznania.
„Čím viac nás v sčítaní bude, tým väčšiu váhu budú naše argumenty mať,“ priznáva Hradecký. Pred desiatimi rokmi sa k ľuďom bez vyznania prihlásilo 13 percent.
Podobne uvažuje i najväčšia cirkev. Hoci cirkvám neprispieva štát podľa počtu veriacich, ale kňazov, takmer 69 percent katolíkov zo sčítania v roku 2001 jej zaručilo veľkú spoločenskú váhu.
Už niekoľko týždňov preto rímskokatolícka cirkev z bilbordov veriacich opäť vyzýva, aby sa „nehanbili za evanjelium“.
V pastierskom liste biskupi apelujú, aby sa k cirkvi prihlásili aj tí, ktorí sa od viery vzdialili, pochybujú o nej, alebo sa im rozpadlo manželstvo.
„Pri krstoch detí či pohreboch vidíme, že aj títo ľudia majú vzťah k cirkvi, a preto ich prosíme, aby ho nezapreli, pretože je to hlavne morálna záležitosť,“ vysvetľuje hovorca Konferencie biskupov Slovenska Jozef Kováčik.
Protiváha médií Biskupi zároveň varujú pred médiami, ktoré budú útočiť proti cirkvi, „aby veriacich pomýlili“.
Kováčik tvrdí, že cieľom kampane je poskytnúť ľuďom dostatok informácií. „Pre nás je dôležité, aby ľudia mohli slobodne prejaviť náboženské presvedčenie bez toho, aby na nich niekto vyvíjal tlak.“
Koľko kampaň katolíkov stála, a koľko bilbordov po Slovensku majú, nepovedal.
Druhá najväčšia cirkev zvolila iný prístup, k tomu, že byť evanjelikom je dôvodom na hrdosť, presviedčajú veriacich známe osobnosti iba na internete.
„Robiť v otázke vierovyznania kampaň, nepovažujeme za vhodné. Veríme, že ľudia sa prihlásia k viere aj bez násilných agitácií,“ vraví ich tajomníčka Edita Škodová.

Beata
Balogová
