Bratislava 2. júla (TASR) - Pokutu 100-tisíc korún za politickú reklamu Aliancie nového občana (ANO) v Televíznych novinách odvysielaných na TV Markíza 21. apríla tohto roku uložila dnes prevádzkovateľovi tejto televízie Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR).
Riaditeľka kancelárie RVR Jarmila Grujbárová uviedla, že Markíza porušila zákon o vysielaní a retransmisii odvysielaním príspevku o prvom výročí existencie ANO. Porušila tým princíp objektívnosti a nestrannosti, za čo jej rada adresovala upozornenie. Markíza bude musieť trikrát pred hlavnou spravodajskou reláciou zverejniť oznámenie o porušení zákona, a to okamžite po doručení rozhodnutia rady.
Okrem toho Markíza dostala i ďalšie upozornenia, a to predovšetkým za tzv. teleshoppingové šoty, ktoré priamo vyzývali a nabádali maloletých na zakúpenie istých služieb a objednávanie tovarov. Išlo o nákupné spoty s názvami Logománia, Počítač, Playstation, Pokémon a Game Boy. Členovia rady Markíze vyčítali i odvysielanie príspevku o súťaži Miss 2002 v relácii Smotánka z 3. februára tohto roku, ktorý mal formu reklamného oznámenia a nebol oddelený od ostatného obsahu programu.
Upozornenie za skrytú reklamu vo svojich reláciách dostali i Slovenský rozhlas, Televízia JOJ a Rádio Expres. Rada negatívne hodnotila odvysielanie reklamy na istý liek v programe Slovenskej televízie, pretože reklamný spot neobsahoval zákonom stanovené náležitosti.
Kritike sa nevyhlo ani N-Rádio, pričom rada mu udelila upozornenie za osočovanie českej speváčky Věry Bílej na základe jej rómskeho pôvodu. Ďalšie sankcie dostalo N-Rádio za vulgárne vyjadrenia moderátorov, nedovolenú reklamu na erotické služby a nepovolené sponzorovanie doplnkového vysielania.
Najbližšie zasadnutie rady sa uskutoční 15. a 16. júla v Bratislave. Na programe bude mať približne 60 podnetov súvisiacich predovšetkým s obsahovou analýzou vysielania televíznych a rozhlasových staníc.