BRATISLAVA. Zostali v tom sami a ostatní zamestnanci železníc sa nepridali. Rušňovodiči chcú aj tak dnes ísť naostro do štrajku. Hodinový protest si pasažieri v piatok, keď nastáva najväčšie sťahovanie, nemôžu nevšimnúť.
Časť vlakov sa popoludní na hodinu zastaví. Desať minút pred treťou začne plynúť čas, keď majú zastaviť v najbližšej stanici. Nepáči sa im aktuálna revitalizácia oboch železničných spoločností.
Koľko vlakov naozaj zastaví, nikto presne nevie, odhadom 30 až 50 percent. Riaditeľ železničnej spoločnosti Pavel Kravec sa to pokúšal zistiť osobným listom a rušňovodičov od akcie odrádza. Odborári to považujú za nátlakovú akciu.
Prepúšťanie
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) má tento rok prepustiť 231 ľudí,
z Carga - nákladnej dopravy má odísť 1800 ľudí,
zo ŽSR má odísť 1700 zamestnancov,
ministerstvo dopravy naplánovalo v ZSSK zrušenie 130 miest ročne od roku 2012 až do roku 2014.
„Nič nám neukladá mu dať túto informáciu,“ povedal za Federáciu strojvodcov Peter Dubovský. Žiadne čísla vraj ani nezisťovali.
Cestujúci rukojemníkmi?
Kravec verí, že väčšinu zamestnancov jeho list presvedčí. Ľuďom však i tak odporúča trpezlivosť. „Verím, že podstatná časť vlakov pôjde. Cestujúci predsa nemôžu byť rukojemníkom nejakej skupiny,“ povedal Kravec.
Viac nevie ani ministerstvo. „Cestujúcim odporúčam, aby sa zaujímali o informácie, ktoré budú zverejnené na staniciach. Nič viac ponúknuť neviem,“ povedal Jiří Kubáček zo sekcie železničnej dopravy a dráhy ministerstva Jána Figeľa z KDH.
Približne 90 percent z 2700 rušňovodičov železničnej spoločnosti a Carga je v odboroch. Tvrdia to ich šéfovia.
Na tratiach osobnej dopravy bude v čase štrajku 246 vlakov, druhú výraznú časť tvoria vlaky nákladného Carga. „Sme odhodlaní do toho ísť,“ hovorili rušňovodiči v bratislavskom a leopoldovskom depe. Účasť sľubovali aj rušňovodiči v Košiciach.
Vláda by mala železničiarom načúvať, myslí si Ivan Štulajter.
Cargo si uplatní náhradu škody
Vedenie osobnej dopravy štrajk kritizuje, Cargo je oveľa tvrdšie. „V prípade, že dôjde v dôsledku výstražného štrajku k akejkoľvek škode, bude si spoločnosť uplatňovať nárok na náhradu škody v zmysle platnej legislatívy,“ povedala Monika Schmidtová z Carga.
Konečná podoba štrajku mala byť jasná až ráno, v každom depe majú mať štrajkový výbor. V Bratislave zasadne centrálny štrajkový výbor, krízový štáb má aj vedenie železničnej spoločnosti.
„Sme nahnevaní, ale uvidíme, koľko ľudí nájde odvahu. Ja určite pôjdem štrajkovať,“ povedal jeden z rušňovodičov v Bratislave.
Ďalší rušňovodič Anton Paulini síce zajtra nebude v práci, do štrajku by sa i tak nezapojil. Považuje ho za útok na vládu. Železničiari naposledy štrajkovali v roku 2003. Zastavilo ich vtedy predbežné opatrenie súdu.
Odborár: Neopijú nás rožkom
Odborár PETER DUBOVSKÝ hovorí, že do štrajku sa chystá väčšina rušňovodičov.
Koľko rušňovodičov sa do štrajku zapojí?
„Drvivá väčšina rušňovodičov je v našej odborovej organizácii a očakávame, že sa zapoja všetci.“
Zastaví sa všetkých 242 vlakov osobnej prepravy?
„Je to náš zámer. Neviem, do akej miery uspejeme, generálny riaditeľ začal robiť nátlakové kroky a podsúva nepravdivú informáciu o nezákonnosti štrajku. Je možné, že pár ľudí od toho odskočí.“
Generálny riaditeľ povedal, že brániť štrajku nebude.
„Robí skryté nátlakové opatrenia. Núti podpisovať ľudí čestné vyhlásenia o štrajku a podobne.“
Pred štrajkom sa riaditeľ nedozvie, ktoré vlaky zastavia?
„Nič nám neukladá mu dať túto informáciu, nejde o štrajk v zmysle zákona o kolektívnom vyjednávaní. Túto informáciu od nás nedostane nikto.“
Minister sa chcel stretnúť, vy nie a pripúšťate to po štrajku. Prečo?
„Ponuku na stretnutie od pána ministra sme do včera nedostali, dnes ju už máme. Rokovanie neodmietame.“
Dohodnete sa ešte pred štrajkom?
„Všetko má v rukách ministerstvo. Uvidíme, aké budú ponuky. Neprijímame sľuby vo forme opíjania rožkom. Musí to byť niečo konkrétne, čo nás presvedčí.“
Dosiahli ste doteraz nejaké ústupky?
„Doteraz to viedlo len k nejasným konštatáciám zo strany ministerstva, nie k nejakým ústupkom.“
Čo odkážete cestujúcim?
„Ako železničiar odporúčam vždy cestovať železnicou, takže pokojne aj teraz. Ak skutočne zastaneme, cestujúci uvidia, ako by to mohlo dopadnúť, ak sa podarí dotiahnuť revitalizačný program. Vnímame ho ako program umŕtvenia železníc.“
Môžeme čakať podobné akcie aj do budúcna?
„Nedajú sa vylúčiť.“
(trš)
Pridajú im aj kontrolu toaliet
Rušňovodiči v horúcich vlakoch zarobia málo, väčšina má už po päťdesiatke.
BRATISLAVA. Byť rušňovodičom dnes už nie je dobrý kšeft ako pred rokmi. Začiatočníkov je málo, nástupný plat je okolo 350 eur v čistom. „Kedysi sa na železnici dalo zarobiť, dnes to nie je ocenená robota,“ hovorí bratislavský rušňovodič Anton Paulini.
Rušňovodičom je už 31 rokov. V kabíne, kde trávi podstatnú časť služby, je v lete aj 50 stupňov. Klimatizáciu šéfovia roky len sľubujú.
O predčasnom odchode do dôchodku, ako napríklad policajti, môže Paulini len snívať. Priemerný rušňovodič zarobí asi 750 eur v čistom, desať rokov im nepridali. Niektorým dokonca za vlády Roberta Fica vedenie železníc siahlo na platy.
Rušňovodič Anton Paulini.
FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK
V osobnej doprave pracuje 1256 rušňovodičov, v dopravnom Cargu 1488. Až dve tretiny mužov, čo riadia rušne, má podľa odhadov päťdesiat rokov a viac.
Každé tri roky služby musia absolvovať kompletné testy. Od zdravotných až po preskúšanie elektrických noriem a predpisov na prevoz nebezpečných látok. Časté sú nehody či poruchy rušňov.
Ľudí na železnici prepúšťajú, rušňovodičom pribúda práca, ktorú doteraz nepoznali. „Do regionálnej dopravy zavádzame program čistoty, za ktorý bude zodpovedný aj rušňovodič,“ povedal riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec. V kratších vlakoch dostane rušňovodič na zodpovednosť aj čisté wc, mydlo či toaletný papier.
„Ak cestujúci nebude spokojný, môže sa priamo u neho sťažovať,“ dodáva Kravec. Či rušňovodič dostane za čistotu nejaký príplatok, sa len rozhodne. „Mala by to byť úplná samozrejmosť.“
(trš)
Riaditeľ písal listy
Riaditeľ Železničnej spoločnosti PAVEL KRAVEC chce poznať štrajkujúcich dopredu.
Dotkne sa štrajk aj cestujúcich?
„Má sa dotknúť 242 vlakov, z toho 38 je kategórie IC, EC a medzinárodných vlakov. Robíme opatrenia, aby sme rešpektovali právo na štrajk a nebránili v ňom tak, aby tieto vlaky išli.“
Aké?
„Každému rušňovodičovi má byť doručený môj list, v ktorom zdôvodním, prečo by nemal štrajkovať a prečo by mal slúžiť. K tomu bude čestné vyhlásenie, kde by mal podpisom vyjadriť, či sa štrajku zúčastní, alebo nie. V mojich pokynoch je napísané, že nesmie byť vytváraný nátlak a každý sa musí rozhodnúť slobodne.“
Štrajkokazov neplánujete?
„Nie. Rešpektujeme právo na štrajk, ale rovnako robíme všetko, čo je v našich silách, aby doprava bola zachovaná.“
Rušňovodičov ste vyzvali, aby do štrajku nešli. Koľkých to podľa vás zastaví?
„Som presvedčený, že veľká väčšina moju výzvu prijala.“
Môže sa to dotknúť aj vlakov, ktoré cez Slovensko prechádzajú?
„Federácia vyhlásila štrajk len na našom území. Dva vlaky pôjdu z Česka do Maďarska, sú v nich českí rušňovodiči, nemalo by sa ich to dotknúť.“
Nemôže sa stať, že stojaci vlak zablokuje ostatnú dopravu?
„Nemalo by sa to stať. Vyzvali sme federáciu na súčinnosť. Vyjadrili sa, že vlak vždy dôjde do stanice.“
Prečo ten štrajk prišiel?
„Je to nepochopiteľné, je to výkop otvorených dverí. Ich požiadavky na revitalizáciu sa plnia. Príkladom je, že pri znižovaní pracovných miest bude prepustených 36 rušňovodičov. Z nich 34 požiadalo o dôchodok, mnohí už len na to čakali. Dvaja, ktorí sa prihlásia na úrad práce, tiež len budú čakať na predčasný dôchodok.“
(trš)

Beata
Balogová
