SME

Štrajk rušňovodičov nemal porazených

Sto vlakov hodinu stálo, no väčšinu spojov protest strojvodcov neovplyvnil.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Časť vlakov sa rušňovodičom zastaviť nepodarilo, nahradili ich vraj dobrovoľníci.

BRATISLAVA. Ďalší štrajk rušňovodičov nasledovať nemá. To je pre pasažierov po dnešku najdôležitejšia správa. Rozhádaní odborári a zástupcovia štátnych železníc sa dohodli aspoň na tomto po niekoľkých dňoch sporov a protichodných informácií, kto komu čo sľúbil a nesplnil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Akcia dopadla dobre. Bola trošku narušená, niektoré vlaky išli, ale sme spokojní,“ povedal za Federáciu strojvodcov Peter Dubovský. Sľub ministra dopravy Jána Figeľa, že sa s nimi budú šéfovia viac rozprávať, ich zatiaľ od ďalších štrajkov odradil.

SkryťVypnúť reklamu

Z ohlasovaných 246 osobných vlakov stálo 96, štyri boli diaľkové a ďalších 30 nákladných. Z Bratislavy počas štrajku nevyrazil ani jeden vlak, stáli aj v Dunajskej Strede. Z Košíc vlaky jazdili bez meškania.

Keď šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec počas hodinového štrajku na Hlavnej stanici v Bratislave hovoril, že sa zapojilo iba 20 percent rušňovodičov, budovou sa ozývalo jedno hlásenie o meškaní vlaku za druhým.

Pripravení náhradníci Odhady vedenia spoločnosti sa napokon nepotvrdili, stáť ostalo 92 vlakov. Odborári s tým boli spokojní, no bolo to asi len 40 percent z vlakov v prevádzke.

Niektoré vlaky však nestáli len preto, že ich vedenie prevzali namiesto štrajkujúcich rušňovodičov inštruktori. Kravec odmietol, že by organizovali náhrady. Inštruktori zväčša jazdia so strojvodcami, ktorých zaúčajú.

SkryťVypnúť reklamu

„Ich povinnosťou je aj prevzatie vedenia rušňa, keď vidia, že môže nastať ohrozenie dopravy alebo neplnenie grafikonu. Nechali sme na inštruktorov, či budú považovať túto situáciu za neplnenie grafikonu,“ tvrdil riaditeľ.

Za Federáciu rušňovodičov hovoril Peter Dubovský niečo iné. „Je to trochu zneužitie tých ľudí, ale zakázať im, aby to urobili, sa nedá.“

Pre rušňovodičov to bol hektický deň. Ráno odborári na protest proti listu od Kraveca, ktorý dostali všetci rušňovodiči, a inštruktorom odišli z rokovania. Obe strany sa obviňovali z nátlaku. Najskôr mali nútiť odborári do štrajku kolegov, potom im v ňom mala firma brániť.

Kravec ohlasoval opatrenia, ako škody minimalizovať niekoľko dní. Časť strojvodcov nahradili, časť si to rozmyslela a stroje nezastavila alebo zo staníc odišli.

SkryťVypnúť reklamu

Odbory: tlak bol veľký „Zamestnávateľ vyvíjal obrovský tlak, aby štrajk prekazil. Nikto nepovedal priamo, že štrajkujúcich prepustí, ale naznačovali, že si to odnesú,“ povedal predseda košickej organizácie Marián Tomčko.

Medzi kľúčové požiadavky rušňovodičov patrí zjednotenie podmienok pre všetkých dopravcov. Zdá sa im, že súkromníci sú zvýhodňovaní na úkor štátnych firiem a treba ich dôsledne kontrolovať. Odborári ich podozrievajú, že nedodržiavajú pracovný čas.

„Nebránime sa konkurencii, len chceme pracovať v rovnakých podmienkach,“ povedal za Federáciu Peter Dubovský.

Popoludňajšie stretnutie s ministrom tesne pred štrajkom prinieslo dohodu. „Sľúbil nám, že sa zmení prístup k našej organizácii, ku všetkému budeme prizývaní a že budeme spolutvorcami vecí vo firme,“ povedal Peter Dubovský.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajk preveruje súd, jeho legálnosť spochybnili Figeľ aj šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec. „Prijatý program revitalizácie podľa nás nie je dôvodom na zákonný štrajk. Ak to bude potrebné, budeme výšku škôd vymáhať."

Ako prebiehal štrajk na Slovensku

Bratislava

Rušňovodič zrýchleného vlaku na bratislavskej hlavnej stanici pár minút pred odchodom tvrdil, že „v Pezinku určite budeme stáť“. Vlak napokon prišiel bez meškania až do Leopoldova. Na bratislavských Vinohradoch nastúpil inštruktor a rušňovodiča zastúpil. Počas štrajku však na perónoch Hlavnej stanice ostalo stáť všetkých osem vlakov, ktoré mali vyraziť. V piatok vždy plný vestibul bol takmer nepriechodný, cestujúci však čakali trpezlivo.

Zvolen

Inokedy plná stanica vo Zvolene bola prázdnejšia ako zvyčajne, chýr o štrajku ľudí presmeroval na inú dopravu. Rušňovodič vyrážajúci do Vrútok sa nedal prehovoriť od odborárov a so strojom počas štrajku vyrazil, vlak do Žiliny zasa za štrajkujúceho strojvodcu prebral inštruktor.

SkryťVypnúť reklamu

Košice

Cestujúci z Košíc ani nezbadali, že už beží štrajk. Dve minúty po jeho začiatku vyštartoval zo stanice rýchlik do Bratislavy, o pätnásť minút rýchlik do Popradu. „V regionálnej doprave sa nič strašné nestalo. Z diaľkových vlakov meškal jeden rýchlik. Rušňovodič sľúbil, že štrajkovať nebude, ale v Kraľovanoch zastal,“ povedal prednosta Správy riadenia a realizácie prevádzky ŽSR v Košiciach Zoltán Šimko. V Humennom stálo šesť súprav, v Poprade päť, v Prešove štyri, v Košiciach tri.

(trš, mp, jk, sen)

Štrajky u nás

Železničiari sa k najväčšiemu štrajku odhodlali v roku 2003. Vláda Mikuláša Dzurindu rozhodla o masívnom rušení dopravy na regionálnych tratiach a prepúšťaní. Železničiari vstúpili do štrajku v piatok ráno, doprava úplne zastala. Vlaky začali premávať až v pondelok večer, keď im súd nariadil štrajk prerušiť. V roku 2003 učitelia žiadali zachovanie systému odmeňovania. Jeden deň podľa odborárov protestovalo 92 percent materských, základných a stredných škôl. V roku 2006 štrajkovali lekári z viacerých nemocníc proti reforme vtedajšieho ministra Rudolfa Zajaca (ANO). V roku 2007 štrajkovali niekoľko dní pre nízku bezpečnosť dispečeri zo štátnych Letových prevádzkových služieb. Masívny odpor proti opatreniam vlády zorganizovali začiatkom minulého roka kamionisti. Niekoľkodňové blokády dopravných tepien vo viacerých mestách ukončil až ústupok premiéra Roberta Fica, ktorý súhlasil so znížením spotrebnej dane na naftu i odložením mýtneho spoplatnenia ciest I. triedy. Autodopravcovia sa k štrajku o niekoľko týždňov vrátili, prísne zasiahla polícia.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: sen

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 462
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 296
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 569
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 558
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 834
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 585
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 335
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Brad Marchand oslavuje víťazný gól Floridy.

Stav finálovej série NHL je po úvodných dvoch zápasoch v Edmontone 1:1.


a 1 ďalší
Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu