AKTUALIZOVANÉ 20:22

Štrajk rušňovodičov nemal porazených

Sto vlakov hodinu stálo, no väčšinu spojov protest strojvodcov neovplyvnil.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Časť vlakov sa rušňovodičom zastaviť nepodarilo, nahradili ich vraj dobrovoľníci.

BRATISLAVA. Ďalší štrajk rušňovodičov nasledovať nemá. To je pre pasažierov po dnešku najdôležitejšia správa. Rozhádaní odborári a zástupcovia štátnych železníc sa dohodli aspoň na tomto po niekoľkých dňoch sporov a protichodných informácií, kto komu čo sľúbil a nesplnil.

„Akcia dopadla dobre. Bola trošku narušená, niektoré vlaky išli, ale sme spokojní,“ povedal za Federáciu strojvodcov Peter Dubovský. Sľub ministra dopravy Jána Figeľa, že sa s nimi budú šéfovia viac rozprávať, ich zatiaľ od ďalších štrajkov odradil.

Z ohlasovaných 246 osobných vlakov stálo 96, štyri boli diaľkové a ďalších 30 nákladných. Z Bratislavy počas štrajku nevyrazil ani jeden vlak, stáli aj v Dunajskej Strede. Z Košíc vlaky jazdili bez meškania.

Keď šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec počas hodinového štrajku na Hlavnej stanici v Bratislave hovoril, že sa zapojilo iba 20 percent rušňovodičov, budovou sa ozývalo jedno hlásenie o meškaní vlaku za druhým.

Pripravení náhradníci

Odhady vedenia spoločnosti sa napokon nepotvrdili, stáť ostalo 92 vlakov. Odborári s tým boli spokojní, no bolo to asi len 40 percent z vlakov v prevádzke.

Niektoré vlaky však nestáli len preto, že ich vedenie prevzali namiesto štrajkujúcich rušňovodičov inštruktori. Kravec odmietol, že by organizovali náhrady. Inštruktori zväčša jazdia so strojvodcami, ktorých zaúčajú.

„Ich povinnosťou je aj prevzatie vedenia rušňa, keď vidia, že môže nastať ohrozenie dopravy alebo neplnenie grafikonu. Nechali sme na inštruktorov, či budú považovať túto situáciu za neplnenie grafikonu,“ tvrdil riaditeľ.

Za Federáciu rušňovodičov hovoril Peter Dubovský niečo iné. „Je to trochu zneužitie tých ľudí, ale zakázať im, aby to urobili, sa nedá.“

Pre rušňovodičov to bol hektický deň. Ráno odborári na protest proti listu od Kraveca, ktorý dostali všetci rušňovodiči, a inštruktorom odišli z rokovania. Obe strany sa obviňovali z nátlaku. Najskôr mali nútiť odborári do štrajku kolegov, potom im v ňom mala firma brániť.

Kravec ohlasoval opatrenia, ako škody minimalizovať niekoľko dní. Časť strojvodcov nahradili, časť si to rozmyslela a stroje nezastavila alebo zo staníc odišli.

Odbory: tlak bol veľký

„Zamestnávateľ vyvíjal obrovský tlak, aby štrajk prekazil. Nikto nepovedal priamo, že štrajkujúcich prepustí, ale naznačovali, že si to odnesú,“ povedal predseda košickej organizácie Marián Tomčko.

Medzi kľúčové požiadavky rušňovodičov patrí zjednotenie podmienok pre všetkých dopravcov. Zdá sa im, že súkromníci sú zvýhodňovaní na úkor štátnych firiem a treba ich dôsledne kontrolovať. Odborári ich podozrievajú, že nedodržiavajú pracovný čas.

„Nebránime sa konkurencii, len chceme pracovať v rovnakých podmienkach,“ povedal za Federáciu Peter Dubovský.

Popoludňajšie stretnutie s ministrom tesne pred štrajkom prinieslo dohodu. „Sľúbil nám, že sa zmení prístup k našej organizácii, ku všetkému budeme prizývaní a že budeme spolutvorcami vecí vo firme,“ povedal Peter Dubovský.

Štrajk preveruje súd, jeho legálnosť spochybnili Figeľ aj šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec. „Prijatý program revitalizácie podľa nás nie je dôvodom na zákonný štrajk. Ak to bude potrebné, budeme výšku škôd vymáhať."

Ako prebiehal štrajk na Slovensku

Bratislava

Rušňovodič zrýchleného vlaku na bratislavskej hlavnej stanici pár minút pred odchodom tvrdil, že „v Pezinku určite budeme stáť“. Vlak napokon prišiel bez meškania až do Leopoldova. Na bratislavských Vinohradoch nastúpil inštruktor a rušňovodiča zastúpil. Počas štrajku však na perónoch Hlavnej stanice ostalo stáť všetkých osem vlakov, ktoré mali vyraziť. V piatok vždy plný vestibul bol takmer nepriechodný, cestujúci však čakali trpezlivo.

Zvolen

Inokedy plná stanica vo Zvolene bola prázdnejšia ako zvyčajne, chýr o štrajku ľudí presmeroval na inú dopravu. Rušňovodič vyrážajúci do Vrútok sa nedal prehovoriť od odborárov a so strojom počas štrajku vyrazil, vlak do Žiliny zasa za štrajkujúceho strojvodcu prebral inštruktor.

Košice

Cestujúci z Košíc ani nezbadali, že už beží štrajk. Dve minúty po jeho začiatku vyštartoval zo stanice rýchlik do Bratislavy, o pätnásť minút rýchlik do Popradu. „V regionálnej doprave sa nič strašné nestalo. Z diaľkových vlakov meškal jeden rýchlik. Rušňovodič sľúbil, že štrajkovať nebude, ale v Kraľovanoch zastal,“ povedal prednosta Správy riadenia a realizácie prevádzky ŽSR v Košiciach Zoltán Šimko. V Humennom stálo šesť súprav, v Poprade päť, v Prešove štyri, v Košiciach tri.

(trš, mp, jk, sen)
Štrajky u nás
  • Železničiari sa k najväčšiemu štrajku odhodlali v roku 2003. Vláda Mikuláša Dzurindu rozhodla o masívnom rušení dopravy na regionálnych tratiach a prepúšťaní. Železničiari vstúpili do štrajku v piatok ráno, doprava úplne zastala. Vlaky začali premávať až v pondelok večer, keď im súd nariadil štrajk prerušiť.
  • V roku 2003 učitelia žiadali zachovanie systému odmeňovania. Jeden deň podľa odborárov protestovalo 92 percent materských, základných a stredných škôl.
  • V roku 2006 štrajkovali lekári z viacerých nemocníc proti reforme vtedajšieho ministra Rudolfa Zajaca (ANO).
  • V roku 2007 štrajkovali niekoľko dní pre nízku bezpečnosť dispečeri zo štátnych Letových prevádzkových služieb.
  • Masívny odpor proti opatreniam vlády zorganizovali začiatkom minulého roka kamionisti. Niekoľkodňové blokády dopravných tepien vo viacerých mestách ukončil až ústupok premiéra Roberta Fica, ktorý súhlasil so znížením spotrebnej dane na naftu i odložením mýtneho spoplatnenia ciest I. triedy. Autodopravcovia sa k štrajku o niekoľko týždňov vrátili, prísne zasiahla polícia.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 951
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 118
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 474
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 305
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 284
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 837
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 493
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 741
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 101
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 073

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Kiska, Kaliňák či Matovič. Ako reagujú politici na návrh na rozpustenie ĽSNS

Smer pripomína Adolfa Hitlera, Most-híd hovorí o logickom kroku.

KOMENTÁRE

Porážkou Islamského štátu teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci prehrávajú a vracajú sa do svojich domov v Európe.

Neprehliadnite tiež

Politologička Világi: Sympatizanti ĽSNS návrh na jej zrušenie môžu vnímať ako sprisahanie

Samotné rozpustenie ĽSNS bude mať skôr dlhodobý dosah, než aby sa prejavilo v župných voľbách, hovorí pre SME politologička Aneta Világi.

Majiteľ TV Joj musí platiť tisícovú pokutu. Za český dabing

Rada pre vysielanie a retransmisiu tiež odňala rozhlasové frekvencie.

Pri súboji o post šéfa sa množia mediálne útoky, upozorňuje RTVS

Telerozhlas analyzuje v súvislosti s únikom osobných a mzdových údajov možné právne kroky.

Lekári nechcú pohotovosť do jedenástej v noci

Lekári argumentujú počtom pacientov a dostupnosťou verejnej dopravy.