Pôvodný zákon, schválený Národnou radou SR, prezident s jednou pripomienkou vrátil poslancom na opätovné prerokovanie. Na základe hlasovania v ňom totiž nebola Bezpečnostná rada SR vyradená z orgánov krízového riadenia. Poslanci prezidentovu pripomienku akceptovali a radu vypustili z prijímania opatrení na predchádzanie krízových situácií a na ich riešenie, za ktoré bude zodpovedná vláda.
Zákon reaguje na novú bezpečnostnú situáciu vo svete po teroristických útokoch v USA. Dôvodom na vypracovanie novej právnej normy bol aj audit súčasného stavu v oblasti bezpečnosti, ktorý ukázal, že Slovensko nemá dostatočne vybudovaný krízový manažment. Vytvára právne predpoklady na riadenie štátu v prípade krízy tak, aby bolo možné včas identifikovať charakter a rozsah prípadného ohrozenia, minimalizovať jeho dôsledky a čo najrýchlejšie obnoviť pôvodný stav. Vrcholným orgánom, ktorý bude koordinovať činnosť zložiek štátneho aparátu v čase krízy, bude Ústredný krízový štáb na čele s ministrom vnútra. Doteraz totiž neexistoval orgán, ktorý by operatívne koordinoval takúto činnosť pri ohrození nevojenského charakteru, teda napríklad živelnej pohromy alebo teroristického útoku.
Zákon nadobudne účinnosť 1. septembra 2002.